Łatwiej będzie przejść na drugą stronę jezdni przy ul. Stawki 5/7. To newralgiczny punkt na Muranowie. Obok mieści się budynek Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Po drugiej stronie znajduje się Zespół Szkół Licealnych i Ekonomicznych oraz Młodzieżowy Dom Kultury “Muranów”. Z przejścia dla pieszych korzystają tu nie tylko studenci i uczniowie, ale też pozostali pasażerowie komunikacji miejskiej, bo zebra wymalowana jest na jezdni między przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Piesi nie mogą czuć się tu komfortowo. To zebra bez sygnalizacji świetlnej, z tramwajów wysiada się wprost na jezdnię, a przejście z jednej strony chodnika na drugą wymaga przekroczenia czterech pasów (po dwa w każdą stronę). To aż 14 metrów długości.
Najpierw był audyt
Bezpieczeństwo pieszych na zebrze przy ul. Stawki 5/7 analizowano w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. Oceniono je na zero w sześciopunktowej skali (od zera do pięciu). Audytorzy podkreślili, że duże ryzyko dla pieszych wiąże się m.in. z długością przejścia na drugą stronę ulicy oraz dwoma kierunkami ruchu samochodów.
“Pieszemu będzie bardzo trudno ocenić, czy dotrze do końca czwartego pasa, zanim do tego miejsca nie dojedzie pojazd” – czytamy w opinii podsumowującej audyt w tym miejscu. W dokumencie wyliczono, że pieszy potrzebuje tu ok. 10 sekund, aby przekroczyć jezdnię, a w przypadku osób starszych będzie to nawet 14 sekund. To oznacza, że przechodnie powinni dostrzec pojazd poruszający się z przepisową prędkością (50 km/h) na skrajnym pasie z odległości ok. 140 m (w przypadku osób starszych – ok. 195 m). Gdy zapada zmrok albo dzień jest mglisty, przejście po pasach staje się znacznie bardziej ryzykowne. Warto dodać, że stojący na przystanku tramwaj również ogranicza widoczność – nie tylko pieszym, ale i kierowcom.
Wydzielone torowisko tramwajowe
Stąd konieczność wprowadzenia w tym miejscu nowej organizacji ruchu. Zmiany obejmą nie tylko rejon przejścia dla pieszych, gdzie pojawią się nowe azyle, pozwalające bezpiecznie przedostać się na drugą stronę, ale dłuższy odcinek ul. Stawki – od skrzyżowania z al. Jana Pawła II aż do miejsca, gdzie jezdnia rozdziela się na dwie osobne na wysokości ul. Pokornej. Co się zmieni?
Przede wszystkim chcemy odseparować torowisko tramwajowe od jezdni. Do tej pory kierowcy na tym fragmencie ul. Stawki mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Mogli też wjeżdżać na pas, którym poruszają się tramwaje. To generowało sporo problemów. Kierujący często przekraczali tu dozwoloną prędkość, co powodowało, że ulica o charakterze lokalnym zamieniała się w niebezpieczny tor dla pędzących samochodów. Czasem auta blokowały też przejazd tramwajów. To zdecydowanie nie pozwalało czuć się bezpiecznie pieszym, którzy chcieli przejść na drugą stronę ulicy.
Teraz kierowcom na ul. Stawki pozostanie po jednym pasie w obu kierunkach. Separatory, które zamontujemy między torowiskiem a jezdnią, uniemożliwią jazdę tym samym pasem co tramwaje. Od al. Jana Pawła II ulicę stopniowo zwęzimy. Przed skrzyżowaniem z ul. Dziką będzie można jechać prosto lub skręcić z prawo w ul. Karmelicką. To drugie rozwiązanie sugerujemy tym, którzy do tej pory odbijali w lewo (z prowadzonych przez nas pomiarów wynika, że niezależnie od pory dnia było to mniej niż 20 proc. wszystkich przejeżdżających tędy kierowców). Teraz takiej możliwości nie będzie. Tym, którzy chcą dojechać do ul. Dzikiej, sugerujemy skręt w prawo w ul. Karmelicką i powrót przez rondo łączące ją z ul. Anielewicza.
Będziemy się przyglądać, jak wprowadzona przez nas nowa organizacja ruchu wpływa na zachowania kierowców. Nie wykluczamy, że w najbliższych miesiącach dokonamy korekt na tym skrzyżowaniu. W planach mamy m.in. wymianę sygnalizacji świetlnej. Przy okazji rowerzyści dostaną tu nieco szerszy dla siebie przejazd przez ul. Karmelicką i Stawki.
Za to łatwiej będzie skręcić kierowcom jadącym ul. Stawki od Andersa w lewo w ul. Dubois. Specjalnie dla nich wyznaczymy osobny pas przed skrzyżowaniem.
Chcemy też uporządkować parkowanie, by dać więcej miejsca pieszym. Samochody już nie będą wjeżdżać na chodniki skośnie. Wprowadzimy parkowanie równoległe. Piesi zyskają niemal dwukrotnie więcej miejsca dla siebie po południowej stronie ul. Stawki.
Ul. Stawki jeszcze się zmieni
Większe zmiany na ul. Stawki są planowane pod koniec tej dekady. W czerwcu br. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu przebudowy torowiska nie tylko na tej ulicy, ale też al. Jana Pawła II od al. Solidarności do pl. Grunwaldzkiego.
Na ul. Stawki powstanie wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Torowisko zostanie zazielenione. Z kolei przy ul. Dzikiej planowane są tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. Taka rekomendacja znalazła się w uwagach po zakończeniu audytu przejścia dla pieszych na ul. Stawki 5/7.