Przejścia dla pieszych na Bielanach zostały objęte audytem rozpoczętym w 2016 r. Pod lupę zostały tam wzięte 243 zebry bez sygnalizacji świetlnej. 32 w 26 lokalizacjach otrzymały najniższą notę, czyli 0 lub 1 punkt w skali 0-5.
Bezpieczna strefa, lepsza widoczność dla pieszych
Wśród takich przejść znalazło się to przez północną jezdnię ul. Kasprowicza na wysokości ul. Kleczewskiej. Audytorzy ocenili je na 1. Zwrócili uwagę na znaczne prędkości rozwijane przez samochody z uwagi na długi, prosty odcinek drogi oraz prawy pas w całości zastawiony zaparkowanymi pojazdami, które ograniczają widoczność.
Jedną z rekomendacji było uspokojenie strefy przed przejściem. Takie zalecenie przeprowadzający audyt wydali też w przypadku zebry przez północną jezdnię ul. Kasprowicza na wysokości ul. Lisowskiej. Uzyskało ono notę 2 – zostało uznane za niewiele mniej niebezpieczne od poprzedniego i wskazane do poprawy.
W efekcie przeprowadziliśmy stosowne prace. Polegały na utworzeniu bezpiecznej strefy na 20-metrowym odcinku prawego pasa przed obydwoma przejściami. Najpierw namalowaliśmy oznakowanie poziome, a na jego środku zamontowaliśmy wysepkę z prefabrykatu. Tym samym kierowcom uniemożliwiliśmy parkowanie po prawej stronie jezdni tuż przed pasami, a pieszym zapewniliśmy azyl.
Zmiana nie spowodowała utrudnień w ruchu. Nie jest on na tyle intensywny, by do dyspozycji kierowców konieczne były dwa pasy na całej długości ul. Kasprowicza. Świadczy o tym właśnie fakt wykorzystywania prawych pasów do parkowania samochodów. Poza tym przepustowość ulicy i tak limitowana jest przez pobliskie sygnalizacje świetlne. Za to dzięki bezpiecznej strefie i powstałemu przez to azylowi, piesi wkraczający na jezdnię na obu przejściach zyskują dodatkowy metr miejsca na to, by spojrzeć w lewo i upewnić się, że mogą bez obaw przejść na drugą stronę.
Poprawiamy zebry w całej Warszawie
Audyt przejść dla pieszych w tym roku dobiega końca. Objął wszystkie nieosygnalizowane zebry w każdej dzielnicy Warszawy. Te, które zostały przebadane w latach ubiegłych, są przez nas poprawiane pod kątem bezpieczeństwa przechodniów. Postępy w tym zakresie dostępne są na naszej stronie.
Działania dotyczące poprawy bezpieczeństwa prowadzimy w całym mieście. Stosowane rozwiązania są różne w zależności od lokalizacji i zidentyfikowanych problemów. To m.in. wyposażenie przejść w sygnalizacje, których co roku budujemy kilkanaście (w tym roku osygnalizowaliśmy zebry m.in. na dwóch skrzyżowaniach ul. Kajki czy trzy przejścia na ul. Kijowskiej w sąsiedztwie Dworca Wschodniego), montaż doświetlenia, instalacja progów zwalniających czy właśnie budowa lub poszerzanie azyli dla pieszych.