Piesi na Łukowskiej bezpieczniejsi - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

22-11-2024

Piesi na Łukowskiej bezpieczniejsi

Zgodnie z dewizą „przede wszystkim bezpieczeństwo” wdrożyliśmy zmiany na czterech przejściach przez ul. Łukowską. Chodzi o zebry na skrzyżowaniach z ulicami Komorską, Witolińską i Rodziewiczówny. Na dwóch pojawiły się nowe azyle, a przed kolejnymi dwoma progi zwalniające. Dzięki tym zmianom korzystający z nich piesi będą bezpieczniejsi.

Wdrożyliśmy dwa nowe projekty organizacji ruchu na ul. Łukowskiej, które zakładają poprawę bezpieczeństwa pieszych. Zmiany objęły cztery przejścia na skrzyżowaniach z ulicami Rodziewiczówny, Witolińską oraz Komorską. Trzy z czterech wspomnianych zebr w audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych zostały surowo ocenione przez audytorów.

(Nie)bezpieczne przejście przy Komorskiej

W przypadku przejścia na skrzyżowaniu z ul. Komorską chodzi o zebrę po zachodniej stronie skrzyżowania. Podczas audytu została oceniona na „1” w skali 0-5. Audytorzy zwracali uwagę na prosty odcinek drogi oraz wysoką prędkość przejeżdżających nią pojazdów. Jako rozwiązanie zaproponowali uspokojenie ruchu i skrócenie przejścia za pomocą azylu. I azyl właśnie wybudowaliśmy.

Dzięki azylowi piesi nie tylko mogą pokonać przejście w dwóch etapach. Do tej pory jezdnia rozszerzała się do dwóch pasów już na skrzyżowaniu. Teraz robi to dopiero za przejściem. Ponadto wydłużyliśmy jedną z wysp azylu na przejściu po wschodniej stronie skrzyżowania.

Fot. ZDM/Google Maps

Osłupkowaliśmy również północną stronę skrzyżowania. Słupki pojawiły się również w północno-zachodnim rogu skrzyżowania ul. Łukowskiej z ul. Kawczą. Zmieniliśmy również oznakowanie poziome między oboma skrzyżowaniami, wyznaczając i wydłużając linie ciągłe.

Przy Rodziewiczówny azyl, przy Witolińskiej progi

Kolejnym przejściem, na którym pojawił się azyl, jest to przy skrzyżowaniu z ul. Rodziewiczówny. Tutaj audytorzy ocenili zebrę na „2”. Diagnoza była jednak niemal identyczna – prosty i szeroki odcinek drogi oraz wysoka prędkość pojazdów. Przejście miało tam ok. 11 metrów. Stąd też i zalecenia takie same – uspokojenie ruchu i skrócenie przejścia.

Budowa azylu pozwoliła zwęzić jezdnię w rejonie przejścia. Nie tylko od zachodniej strony. Zwęziliśmy także łuk, po którym kierowcy skręcają w ul. Łukowską z ul. Rodziewiczówny. W ten sposób bezpieczniej mogą poczuć się piesi, ale też i rowerzyści korzystający z wyznaczonego tam przejazdu rowerowego.

Zmiany z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego wprowadziliśmy także na kolejnym skrzyżowaniu –  z ul. Witolińską. Tutaj na przejściach już wcześniej znajdowały się azyle. Na przejściu po wschodniej stronie skrzyżowania – które zostało podczas audytu ocenione na „1” – powstał w 2018 roku. Natomiast na przejściu po zachodniej stronie istniał na długo przed audytem, a w 2018 roku został zmodernizowany.

Azyle te mają jednak tylko po jednej wyspie – od strony, z której do przejścia nadjeżdżają pojazdy. Dlatego też postanowiliśmy wdrożyć tam dodatkowe środki ostrożności w postaci progów zwalniających. Nie tylko wymuszą na kierowcach spuszczenie nogi z gazu, ale za pewne ułatwią także innym wyjazd z podporządkowanej ul. Witolińskiej i jej przedłużenia na południe.

Warszawskie zebry coraz bezpieczniejsze

Z roku na rok na stołecznych ulicach mamy coraz więcej przejść wyposażonych w azyl. To prosty, a jednocześnie skuteczny środek na uspokojenie ruchu w rejonie przejść dla pieszych. Także i w tym roku pojawiły się na kolejnych zebrach. Między innymi na ul. Gierdziejewskiego, ale również na ul. Wólczyńskiej – gdzie prace prowadził deweloper – oraz na ul. Dzieci Warszawy w ramach projektu z budżetu obywatelskiego. Więcej o nowych azylach na stołecznych przejściach w poprzednim komunikacie.

Czy wiesz, że…

Warszawa przeznaczyła dodatkowe 164 mln złotych na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Łącznie zwiększyło to środki na ten cel w miejskim budżecie do rekordowej sumy 284 mln zł.

Środki te zostaną przeznaczone na dokończenie programu przebudowy przejść dla pieszych ocenionych najniżej w audycie bezpieczeństwa.

Łącznie z wydatkami poniesionymi do tej pory będzie to kwota przekraczająca pół miliarda zł. Więcej informacji o dodatkowych środkach w osobnym komunikacie.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl