W efekcie niedawnej wichury nasze Pogotowie Drogowe interweniowało blisko 500 razy, głównie naprawiając sygnalizację, uszkodzone latarnie i przewrócone znaki. Być może już niedługo informacje o takich zdarzeniach, ale też np. ubytkach nawierzchni, czy nielegalnych reklamach w pasie drogi, będziemy pozyskiwali od razu dla całych ulic w bardzo krótkim czasie od zdarzenia.
Dane o nawierzchni, znakach czy oświetleniu
Bo żeby dokładnie kontrolować stan naszych ulic pod kątem bieżących napraw, rozpoczynamy właśnie pilotażowy program mobilnego skanowania dróg. W tym celu podpisaliśmy umowę z firmą OPEGIEKA z Elbląga. Jej samochód wyposażony w kamery pracujące w różnych płaszczyznach przejedzie przez 115 odcinków 93 ulic i każdy obfotografuje z częstotliwością co 5 m. Łącznie zeskanuje 150 km naszych dróg. Powstanie unikatowa baza danych dotycząca naszego pasa drogowego, przypominająca „widok ulicy” oferowany przez popularną wyszukiwarkę internetową, jednak niezwykle dokładny, przystosowany do potrzeb kontroli pasa drogowego. Tak szeroki zakres pozwoli przetestować możliwość zebrania danych na różnych rodzajach ulic.
Następnie udostępnionym przez wykonawcę sprzętem, zainstalowanym na naszym aucie – co będzie nieco przypominało e-kontrolę w SPPN – sprawdzimy, w jaki sposób możemy kontrolować zmiany w pasie drogowym i do czego wykorzystać pozyskiwane dane. Zbadamy, jak dokładne może być zbieranie informacji np. o uszkodzeniach i stanie technicznym nawierzchni, chodników oraz ścieżek rowerowych. Ponieważ skanowany będzie cały pas drogowy, dodatkowo poddamy analizie oświetlenie, sygnalizację świetlną, oznakowanie oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W tym celu OPEGIEKA zapewni nam również specjalne oprogramowanie. Pozwoli ono na odpowiednie przeglądanie wykonanych zdjęć. Zakładamy, że możliwa będzie np. identyfikacja danego obiektu i jego położenia, określanie granic pasa drogowego, dokonywanie pomiarów pionowych i poziomych, czy wreszcie mapowanie powierzchni w celu określenia typu i rodzaju nawierzchni (chodnik, droga dla rowerów, obszar zieleni itd.). Dzięki temu dokładnie ocenimy przede wszystkim stan wyeksploatowania jezdni, a ponadto oznakowania i innych elementów wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy lub poruszania się pieszo.
W założeniu zyskamy możliwość m.in. analizy nawierzchni pasa drogowego (wykrywanie ubytków i ich lokalizowanie w systemie danych GPS), pomiaru stopnia widoczności oznakowania poziomego czy prawidłowej orientacji znaków poziomych.
Potencjalne możliwości – sky is the limit…
Zeskanowane ulice będziemy chcieli wykorzystać nie tylko z myślą o działaniu Pogotowia Drogowego ZDM. Sprawdzimy, na ile przydatne okażą się do szybkiego dokonywania przedmiarów robót czy wykrywania reklam i innych obiektów umieszczonych w pasie drogowym bez zezwolenia, a także dokonywania pomiarów powierzchni tych obiektów. Ocenimy, na ile skany dróg pomogą nam przy inwentaryzacji takich urządzeń w pasie drogowym jak studnie kanalizacyjne czy hydranty.
Niewykluczone, że w trakcie pilotażu nasuną nam się jeszcze inne możliwości wykorzystania danych. Fotografie pozwalające na sporządzenie fachowej oceny stanu ulic zostaną wykonane wiosną.