Zarząd Dróg Miejskich zaprezentował plany remontowe.
33 mln zł przeznaczymy w tym roku na szybkie weekendowe remonty dróg tzw. frezowanie. Jak co roku przedstawiliśmy wykaz ulic, które ze względu na zły stan nawierzchni zostały wytypowane do wymiany nawierzchni bitumicznej. Plany związane z „frezowaniem” mogą zostać zweryfikowane i ulec zmianie po przeglądzie zimowym. Wraz z końcem okresu zimowego dokonujemy przeglądu, który może wpłynąć na ostateczny kształt listy z wytypowanymi arteriami.
W tym roku planujemy „wyfrezować” m.in.:
- al. Jana Pawła II, na odcinku od ronda ONZ do Al. Jerozolimskich
- ul. Niemcewicza, na odcinku Al. Jerozolimskich do ul. Grójeckiej
- ul. Krzywickiego , na odcinku od ul. Filtrowej do ul. Koszykowej
- ul. Lindleya, na odcinku od ul. Koszykowej do Al. Jerozolimskich
- ul. Wołoska, na odcinku od ul. Konstruktorskiej do ul. Marynarskiej
- ul. Handlowa
- ul. Gołkowska, na odcinku od ul. Powsińskiej do mostu
- ul. Syta, na odcinku od ul. Jara do ul. Tuzinowej
- ul. Tuzinowa
- Trakt Brzeski, na odcinku od al. Jana Pawła II do gr. miasta.
- ul. Towarowa
- ul. Okopowa
- ul. Leszno
Oprócz weekendowych frezowań, tam gdzie wymaga tego nawierzchnia, będziemy również wykonywać naprawy miejscowe, takie roboty wykonamy m.in. na:
-ul. Popularna, ul. Arkuszowa, ul. Ossowskiego, ul. Odlewnicza, ul. Ordona, ul. Białołęcka, ul. Bystra, ul. Raszyńska, ul. Estrady, ul. Roentgena, ul. Radzymińska.
5 mln zł miasto przeznaczy na wymianę nawierzchni chodników. W tym roku zostaną przeprowadzone prace m.in. na ul. Jagiellońskiej, na ul. Marszałkowskiej (po stronie Pałacu Kultury), ul. Dickensa, al. Wilanowska (naprzeciwko galerii, od pętli autobusowej do al. Lotników, ul. Domaniewska (po stronie kościoła do ul. Modzelewskiego).
Zarząd Dróg Miejskich szykuje się do ogłoszenia przetargów na budowę sześciu nowych sygnalizacji świetlnych w Warszawie. Mamy już gotowe projekty, które będą realizowane w tegorocznym sezonie budowlanym.
Budowy:
- Brazylijska i Saska – skrzyżowanie w kształcie litery “T” usytuowane zaraz za wiaduktem nad Trasą Łazienkowską. Potok pojazdów jadących Saską, zwłaszcza w szczycie, uniemożliwiał płynną zmianę kierunku jazdy wyjeżdżających z ulicy Brazylijskiej. Sytuacji nie ratowała również kieszeń dla wyjeżdżających z Brazylijskiej w kierunku Gocławia. Kierowcy mieli również organiczoną widoczność, musieli uważać na pojazdy zjeżdżające z wiaduktu (pozornie daleko od skrzyżowania), ale także na jadących łacznikiem od Trasy Łazienkowskiej. Długie oczekiwanie na wyjazd z Brazylijskiej był niedogodnością dla pasażerów autobusów.
- Patriotów 347 przy Szkole Podstawowej – kilka lat temu wybudowaliśmy w tym miejscu azyl i doświetliliśmy przejście dla pieszych, które wytyczono między przystankami autobusowymi. Dzieci skarżyły się jednak na nieodpowiedzialne zachowanie kierowców, nauczyciele zaś podkreślali, że dzieci często wbiegały na przejście za nadjeżdżającym autobusem. Dodatkowym powodem była również prędkość rozwijana przez kierowców, mimo dobrze oznakowanego przejścia z podkreśleniem sąsiedztwa szkoły.
- Ludwika Kondratowicza przy Szpitalu Bródnowskim – przejście dla pieszych przez dwie jezdnie i pas dzielący, usytuowane na środku odcinka pomiędzy Chodecką a Malborską. Prosty odcinek ulicy, dwa pasy w każdym kierunku i brak sygnalizacji powodował nadmierną prędkość kierowców. Piesi, pacjenci, goście pacjentów musieli długo czekać na zatrzymanie pojazdów.
- Józefa Ciszewskiego i Dereniowa – jedno z większych skrzyżowań, gdzie brakowało sygnalizacji. Szerokie jezdnie, szeroki pas dzielący, brak sygnalizacji, co zachęcało do szybkiej jazdy. Liczne kolizje i potrącenia, duża ilość pojazdów nadmiernie rozpędzonych. Uspokojenie ruchu na tym skrzyżowanie jest koniecznością, ma radykalnie podnieść bezpieczeństwo pieszych i wyjeżdżających z Dereniowej.
- Trakt Brzeski i Fabryczna – w ubiegłym roku uruchomiliśmy sygnalizację w trybie czasowym, jako doraźną odpowiedź na zdarzenia drogowe w tym rejonie miasta. W tym roku wybudujemy sygnalizację w układzie docelowym z przebudową całego skrzyżowania wraz przesunięciem przejścia dla pieszych do ulicy Fabrycznej.
- Wawelska i Marii Skłodowskiej-Curie – przejście dla pieszych pomiędzy Żwirki i Wigury a Grójecką. Jedno z bardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych, zwłaszcza wieczorem. Dochodziło tam do licznych potrąceń i wypadków z udziałem pieszych w latach ubiegłych. Na pasie dzielącym wybudowana szykana, aby wyhamować pieszego przed możliwością wtargnięcia na jezdnię. Trzy pasmowa jezdnia nie zachęcała kieroców do ustępowania pierwszeństwa, nawet tym, co byli już na środku.
Zaplanowaliśmy kompleksowe remonty sygnalizacji na Belwederskiej pomiędzy Jurija Gagrina a Dolną oraz na skrzyżowaniu Jana Sobieskiego i Bolesława Limanowskiego z wydzieleniem faz do skrętu w lewo. Kolejny remont wraz z modernizacją skrzyżowania czeka nas na Żwirki i Wigury z Banacha – dotychczasowy układ skrzyżowania jest niewydolny i kolizjogenny. Brakuje tam sygnalizatora, który zabraniałby zjazdu ze środka skrzyżowania w Banacha. Źle obliczona prędkości i odległość nadjeżdżających od Wawelskiej powodowała wjazd bezpośrednio pod te auta. Remont sygnalizacji zaplanowaliśmy również na przejściu dla pieszych przez Wawrzyńca Surowieckiego.
Czeka nas również przeprogramowanie sygnalizacji świetlnych w ciągu alei Komisji Edukacji Narodowej w celu uzyskania koordynacji na tym ciągu, na niektórych pojawią się wydzielone fazy do skrętu w lewo. Ma to również uspokoić ruch na tej, a w konsekwencji podnieść bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Jeżeli starczy nam środków, to dobudujemy sygnalizację w ciągu przejścia dla pieszych na Placu Gabriela Narutowicza przez torowisko między przystankami tramwajowymi (od strony kościoła). Dotychczas piesi byli kierowani sygnałami jedynie przechodząc przez jezdnię. Piesi, idąc podczas nadawania sygnału zielonego, myślą, że sygnał dotyczy również przejścia przez torowisko.
Jak co roku Zarząd Dróg Miejskich po przeglądzie infrastruktury drogowej podjął decyzję o remontach i budowach nowej infrastruktury, która poprawi bezpieczeństwo i doświetli stołeczne drogi . W tym roku na oświetlenie wydamy blisko 20 mln zł. Zarząd Dróg Miejskich już od kilku lat wyposaża wyremontowane źródła światła w cyfrowe układy sterujące, komunikujące się ze sterownikami w słupach za pomocą przewodu komunikacyjnego. Sterowniki wyposażamy w moduły GSM, które komunikują się drogą internetową z komputerem w Zarządzie Dróg Miejskich. Dzięki takiemu systemowi jest możliwy stały monitoring pracy każdej oprawy i szafy sterującej oraz ich zdalne sterowanie.
Coraz częściej na stołecznych drogach można zauważyć oświetlenie ledowe. W sumie na terenie Warszawy jest 543 opraw ledowych. Pierwsze oświetlenie ledowe było testowane przez ZDM na ul. Dzielnej w 2010 r., następnie na ul. Patriotów i na ul. Żelaznej. W wyniku testów Zarząd Dróg Miejskich wybudował oświetlenie ledowe w Śródmieściu, można wymienić chociażby al. Jana Pawła II, ul. Szpitalną, ul. Zgody, ul. Jasną, most Poniatowskiego. Część ul Człuchowskiej i ul. Słomińskiego to także nowoczesne ledy. Te coraz częściej pojawiają się na stołecznych drogach, przykładem jest choćby ubiegłoroczny montaż oświetlenia parkowego na ul. Andersa, na odcinku od ul. Stawki do ul. Nowolipki.. W tym roku Zarząd Dróg Miejskich przebuduje oświetlenie na ul. Mehoffera, tutaj również uwzględniliśmy oświetlenie ledowe. Tam gdzie pozwalają na to warunki techniczne montujemy ten rodzaj oświetlenia.
Ledy to nowa technologia, jak na razie dość kosztowna, od jakiegoś czasu zauważamy jednak tendencję spadkową cen, które powoli są porównywalne z cenami wysokiej klasy opraw sodowych. Duże koszty zakupu opraw ledowych są z pewnością głównym argumentem dlaczego w Warszawie tego rodzaju oświetlenie nie jest normą . Sukcesywnie „spadające ceny” pozwalają jednak na dalszy jego rozwój i montaż w Warszawie.
Każdorazowo przy montażu oświetlenia na drogach w Zarządzie Dróg Miejskich musimy dostosować także parametry oświetlenia do wymagań oświetleniowych, które zostały wykonane w 2007 r. przez Politechnikę Warszawską i są zgodne z Polską Normą PNEN 13201. W związku z tym, że parametry oświetleniowe na drogach gminnych są niższe niż na szerokich arteriach łatwiej jest tam zastosować oświetlenie ledowe. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości oświetleniem ledowym zostaną objęte również arterie gdzie parametry są znacznie większe.
Oświetlenie w 2015 r:
Budowa: ul. Korkowa, ul. Klembowska, ul. Rosoła.
Remonty: m.in. ul. Miodowa, ul. Mehoffera, ul. Karowa, ul. Marymoncka. ul. Królewska, ul. Popiełuszki, ul. Żelazna, ul. Mickiewicza, al. Zieleniecka, ul. Obrzeżna, ul. Szwoleżerów, Trakt Brzeski.
W sumie doświetlimy 14 przejść dla pieszych m.in. na ul. Izbickiej, ul. Warszawskiej, ul. Cyrulików.