Zakończyliśmy prace na rondzie Kercelak. To ruchliwe skrzyżowanie dwóch dużych dróg – ul. Okopowej i al. „Solidarności”. Duża tarcza „ronda” oraz ruch tramwajowy mogły sprawiać trudności przede wszystkim skręcającym w lewo. Po wdrożeniu zmian ruch jest teraz uporządkowany. Idzie za tym zdecydowana poprawa bezpieczeństwa wszystkich jego uczestników. Zwłaszcza pieszych, którzy do niedawna na każdym przejściu na skrzyżowaniu mieli do pokonania trzy lub cztery pasy ruchu oraz torowiska.
Rondo Kercelak jest jednym z najbardziej wypadkowych skrzyżowań w Warszawie. Wielokrotnie znajdowało się na liście skrzyżowań o największej liczbie wypadków umieszczanej w publikowanych przez nas corocznych „Raportach o stanie bezpieczeństwa drogowego”. W samych tylko latach 2021-2023 doszło tam do 14 wypadków, w których rannych zostało 4 pieszych.
Częste wypadki były głównym powodem, dla którego skrzyżowanie zostało objęte audytem bezpieczeństwa sygnalizacji świetlnej. Był to pierwszy tak drobiazgowy tego typu audyt w Polsce. Aby zdiagnozować problemy oraz opracować odpowiednie rozwiązania, wykorzystano między innymi nagrania z dronu czy też szczegółowo przeanalizowano zachowania uczestników ruchu. Wdrożone właśnie zmiany na rondzie Kercelak są efektem tej pracy.
Zmiany na wlotach
W ramach inwestycji wprowadziliśmy korekty na każdym wlocie skrzyżowania. Skręcający w lewo z al. „Solidarności” w kierunku ul. Leszno oraz z ul. Okopowej w kierunku ul. Żelaznej mają teraz do tego osobne pasy w miejscu dotychczasowych do skrętu i jazdy prosto. Ponadto na tarczy skrzyżowania umieściliśmy nowe oznakowanie poziome, które prowadzi kierowców przez skrzyżowanie.
W przypadku drugiej ze wspomnianych relacji dzięki rezygnacji z możliwości jazdy prosto ze skrajnego lewego pasa mogliśmy powiększyć azyl na przejściu między torowiskiem a południowo-zachodnim narożnikiem skrzyżowania. Do tej pory piesi mieli tam niewiele miejsca i mogli czuć się jak w potrzasku między nadjeżdżającymi samochodami i tramwajami.
Azyl powiększyliśmy również na przejściu między torowiskiem wzdłuż al. „Solidarności” a północno-wschodnim narożnikiem Kercelaka. Było to możliwe dzięki zwężeniu jezdni o dotychczasowy pas do skrętu w lewo. Jednocześnie sam skręt w lewo – który był trudny i niebezpieczny – nie jest już z tego wlotu możliwy. Obowiązuje tam nakaz jazdy prosto. Kierowcy mogą bez problemu odbić wcześniej w ul. Leszno i z niej skręcić w lewo w ul. Okopową.
W lewo na skrzyżowaniu – również ze względów bezpieczeństwa – nie skręcą także jadący ul. Okopową od strony ul. Grzybowskiej. Również są kierowani do skrzyżowania z ul. Leszno. Tam mogą zawrócić i następnie skręcić w prawo w al. „Solidarności”. Zmiany wdrożyliśmy także na samej ul. Leszno. Od teraz jadący od strony ul. Młynarskiej z prawego pasa mogą tylko skręcić w prawo w ul. Okopową. Natomiast w al. „Solidarności” za skrzyżowaniem w stronę ul. Żelaznej skróciliśmy prawoskręt w drogę serwisową. Dzięki temu powstała zatoka autobusowa.
Zmodernizowana sygnalizacja
Zmiany w organizacji ruchu na rondzie Kercelak wprowadziliśmy w ramach modernizacji sygnalizacji na skrzyżowaniu. Ta również dobiegła już końca. Na skrzyżowaniu ruchem kierują już zmodernizowane sygnalizatory, dzięki czemu nie powinno już dochodzić do częstych awarii. Wdrożone zostały również nowe programy sygnalizacji. To głównie mniejsze zmiany dostosowujące skrzyżowanie do nowej sytuacji.
Poprawkę przeszedł na przykład program sygnalizacji na przejściu przez torowisko i południową jezdnię al. „Solidarności” po zachodniej stronie skrzyżowania. Sygnalizacja pracuje tam teraz równolegle. Zmniejsza to ryzyko pozostania na niewielkim azylu między dwoma torami tramwajowymi. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie skończyliśmy jeszcze z rondem Kercelak.
Wprowadzone zmiany w organizacji ruchu są jedynie doraźnym i relatywnie niskokosztowym rozwiązaniem mankamentów skrzyżowania al. „Solidarności” i ul. Okopowej. Docelowo skrzyżowanie wciąż wymaga gruntownej przebudowy. Dopiero w jej ramach będziemy mogli rozwiązać trapiące skrzyżowanie problemy. Taka inwetsycja wymaga odpowiedniego przygotowania i nakładów finansowych. Na skrzyżowaniu mamy też skomplikowany układ tramwajowy. Dlatego na razie podjęliśmy decyzję o wdrożeniu doraźnych zmian – aby jak najszybciej poprawić bezpieczeństwo.