Ruch porównaliśmy na ośmiu mostach. Z pomiarów wynika, że średnie dobowe natężenie ruchu na wszystkich przeprawach wiosną wyniosło 605 504, a latem 625 195 pojazdów. Tym samym z jednego na drugi brzeg Warszawy w wakacje przejechało o 3,1 proc. aut więcej niż przed ich rozpoczęciem.
Takie wyniki uzyskaliśmy po raz pierwszy. Do tej pory latem zawsze poruszało się mniej pojazdów niż wiosną. W 2020 r. z powodu pandemii takich badań nie prowadziliśmy (byłyby niemiarodajne), ale do 2019 r. spadki były spore – dwa lata temu ruch zmalał o 5,2 proc. (z 672 711 pojazdów wiosną do 639 422 pojazdów latem), trzy lata temu zmalał o 6,8 proc. (z 667 244 pojazdów wiosną do 624 536 pojazdów latem), a cztery lata temu spadł o 8,3 proc. (z 645 074 pojazdów wiosną do 595 410 pojazdów latem).
Wprowadzanie kolejnych ograniczeń w związku z pandemią, a następnie ich uchylanie wpływa na sytuację na drogach. Dobrze to było widać w drugiej połowie zeszłego roku podczas pomiarów ruchu w Warszawie. Podobnie rzecz ma się z ruchem na mostach – tegoroczny rezultat jest wynikiem luzowania obostrzeń wprowadzonych w związku z sytuacją epidemiologiczną. Po zimie z każdym miesiącem coraz więcej zakładów pracy decydowało się na ograniczenie lub zakończenie pracy zdalnej lub hybrydowej (rotacyjnej) i powrotem do stacjonarnej.
Liczba samochodów na warszawskich ulicach w porównaniu do minionej zimy zauważalnie wzrosła i powoli zaczyna sięgać poziomu sprzed pandemii. Potwierdzają to właśnie tegoroczne pomiary natężenia ruchu na mostach w porównaniu z poprzednimi. Latem 2019 r. każdej doby przez przeprawy przejeżdżało niemal 640 tys. pojazdów, latem 2018 r. – blisko 625 tys., a latem 2017 r. – ponad 595 tys.
Jednak nie na wszystkich przeprawach zanotowaliśmy wzrost ruchu. Na dwóch liczba pojazdów latem w porównaniu z wiosną spadła. Najbardziej zmniejszyła się na moście Siekierkowskim, bo o prawie 15 tys. Z kolei na moście Śląsko-Dąbrowskim zmalała o 2,2 tys.
Niezmiennie od lat najchętniej wybieraną przez kierowców przeprawą jest most Grota-Roweckiego – 194 365 (wiosna) i 205 354 pojazdy (lato). W 2019 r. było to odpowiednio 204 849 i 206 487 pojazdów, a w 2018 r. – 196 995 i 198 084 pojazdy.
Drugą najczęściej wykorzystywaną do transportu przeprawą był most Łazienkowski. Dobowy ruch ukształtował się tu na poziomie 115 944 (wiosna) i 121 739 (lato) pojazdów wobec 128 194 i 122 643 w 2019 r. oraz 133 412 i 118 766 w 2018 r.
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- most Siekierkowski (95 724 pojazdy wiosną i 80 897 latem wobec 110 737 i 104 813 w 2019 r.)
- most Skłodowskiej-Curie (odpowiednio 61 899 i 69 519 pojazdów wobec 71 288 i 63 854 w 2019 r.)
- most Poniatowskiego (50 677 i 56 931 w 2021 r., 54 557 i 49 508 w 2019 r.)
- most Gdański (38 188 i 43 867 w 2021 r., 52 175 i 45 953 w 2019 r.)
- most Śląsko-Dąbrowski (26 921 i 24 770 w 2021 r., 26 535 i 25 170 w 2019 r.)
- most Świętokrzyski (21 786 i 22 118 w 2021 r., 24 376 i 20 978 w 2019 r.)
W grudniu 2020 r. otwarta została kolejna, dziewiąta przeprawa drogowa w stolicy – most w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Oznacza to, że pojazdów poruszających się z jednego na drugi brzeg Wisły w Warszawie dobowo jest teraz więcej. Nowa przeprawa odciążyła bowiem most Siekierkowski – prowadzącą w jej ciągu drogą S2 mieszkańcy w krótszym czasie dostaną się np. z Wawra do Wilanowa. W tym roku jeszcze nie prowadziliśmy na tym moście pomiarów.
Więcej informacji o pomiarach znajduje się w zakładce “Działania ZDM” w sekcji “Badania i analizy”.