W styczniu do listy miejsc, w których prowadzimy kontrole dołączyły Odolany. Ze względu na bliskość przedsiębiorstw wykorzystujących transport ciężarowych oraz licznych budów, to rejon szczególnie narażony na ruch pojazdów ponadnormatywnych.
Działamy prewencyjnie. W pierwszym miesiącu nowego roku zatrzymaliśmy do kontroli 233 ciężarówki. Większość z nich nie przewoziła żadnego ładunku, sprawdzaliśmy więc, czy spełniają pozostałe kryteria. Wśród szczegółowo skontrolowanych pojazdów przewożących ładunek, 14 ciężarówek mieściło się w założonych normach – masy, nacisku osi i wymiarów, a 9 ich nie spełniało.
Łącznie w styczniu wszczęliśmy 25 postępowań i wydaliśmy 70 decyzji nakładających kary. Wśród odnotowywanych przez nas przekroczeń są te dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz nacisku na jedną oś. Kary wynoszą tutaj – w zależności od skali przekroczenia – 500 zł, 2 tys. zł lub nawet 15 tys. zł. Przewoźnicy karani są także za brak stosownych zezwoleń. Tutaj kary to 1,5 tys. i 5 tys. zł (w zależności od kategorii zezwolenia).
Bilans roku
W 2017 roku przeprowadziliśmy 932 kontrole. W tym czasie wydaliśmy 246 decyzji administracyjnych nakładających kary, na łączną kwotę 1,6 mln zł. Pomimo złożonej procedury administracyjnej, wpływy z kar na koniec 2017 roku wyniosły ponad 650 tys. zł. Te pieniądze przeznaczamy m.in. na remonty dróg zniszczonych przez przeciążone pojazdy.