Ponad 90 proc. oszczędności dzięki wymianie oświetlenia w tunelach i przejściach podziemnych - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-04-2020

Ponad 90 proc. oszczędności dzięki wymianie oświetlenia w tunelach i przejściach podziemnych

Zakończyliśmy jedno z naszych największych przedsięwzięć rozpoczętych jeszcze w 2018 roku. 18 tuneli i przejść podziemnych zyskało nowoczesne oświetlenie. Oszczędności w zużyciu prądu, a także korzyści dla środowiska są olbrzymie. Sumaryczna oszczędność energii wyniesie 2 389 MWh rocznie, co oznacza spadek o 92%.

Wymienione oświetlenie w tunelu.

W Warszawie jest prawie 80 tuneli i przejść podziemych. Zdecydowana większość z nich posiada oświetlenie, które uruchomione jest przez całą dobę. W trosce o środowisko wymieniamy stare oprawy, które pobierają duże ilości prądu. Prace na naszych obiektach rozpoczęliśmy jeszcze w 2018 roku. Od tego czasu zmodernizowane oświetlenie zyskało 15 tuneli i 3 przejścia podziemne.

Wykonane przez nas prace były skomplikowane i wymagały dobrego przygotowania. W zdecydowanej większości przypadków nie ograniczały się do wymiany starych opraw na nowe. Naszym celem było zmniejszenie ich liczby przy jednoczesnej poprawie jakości (jaśniej i bezpieczniej). Zmodernizowane oświetlenie wymaga dokumentacji fotometrycznej potwierdzających spełnienie warunków technicznych opisanych w normie PN-EN 13201:2016 -Oświetlenie dróg. Po wykonaniu modernizacji prowadzone były pomiary podstawowych parametrów oświetlenia tj. natężenia, luminancji i temperatury barwowej. Nie obyło się bez poprawek, dlatego też ten proces był czasochłonny. Chcieliśmy jednak, aby nowe oświetlenie spełniało wszelkie normy bezpieczeństwa.

W ciągu 2 lat wymieniliśmy 1 354 stare oprawy tradycyjne na 464 nowe oprawy LED. Sumaryczny koszt tych prac to 1 150 956 zł. Ten koszt obejmuje całość wykonanych prac, wraz z zakupem nowych opraw oświetleniowych.

Sumaryczna oszczędność energii to 2 389 MWh rocznie – 92% dotychczasowego zużycia. Wg naszych szacunków w 2020 r. koszt dostawy i dystrybucji energii elektrycznej dla tych tuneli i przejść podziemnych będzie niższy o 1 193 855 zł brutto, niż byłby bez zrealizowanej modernizacji.

Oznacza to, że średni okres zwrotu modernizacji oświetlenia w tych tunelach i przejściach podziemnych wynosi mniej niż 1 rok, biorąc pod uwagę zmniejszenie kosztów zużycia energii elektrycznej przy stawkach za 2020 r. Tak krótki okres zwrotu inwestycji jest możliwy przede wszystkim dzięki montażowi nowych opraw w technologii LED, które zużywają znacznie mniej energii niż oprawy w technologii sodowej wysokoprężnej. Dodatkowo oświetlenie w tunelach świeci non-stop, zatem czas świecenia w stosunku do pozostałego oświetlenia jest ponad 2-krotnie dłuższy, co również zmniejsza okres zwrotu inwestycji.

Poniżej przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące wykonanych przez nas prac:

Tunele:

Trzy tunele jezdne w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia

Przed modernizacją: 362 oprawy sodowe, moc: 88kW, szacowane roczne zużycie energii: 770,9 MWh

Po modernizacji: 103 oprawy LED, moc: 4,5 kW, szacowane roczne zużycie energii: 39,4 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 731,5 MWh (95%)

– Tunel jezdny pod Rondem Zesłańców Syberyjskich

Przed modernizacją: 64 oprawy sodowe, moc: 13,6 kW, szacowane roczne zużycie energii: 119,1 MWh

Po modernizacji: 22 oprawy LED, moc: 1,2 kW, szacowane roczne zużycie energii: 10,5 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 108,6 MWh (91%)

– Tunel jezdny w ciągu Trasy W-Z

Przed modernizacją: 202 oprawy sodowe, moc: 61,5 kW, szacowane roczne zużycie energii: 538,7 MWh

Po modernizacji: 54 oprawy LED, moc: 2,9 kW, szacowane roczne zużycie energii: 25,4 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 513,3 MWh (95%)

– Tunel jezdny w ciągu ulicy Złotej (pod ulicą Marszałkowską)

Przed modernizacją: 132 oprawy sodowe, moc: 20,1 kW, szacowane roczne zużycie energii: 176,1 MWh

Po modernizacji: 20 opraw LED, moc: 1,1 kW, szacowane roczne zużycie energii: 9,6 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 166,5 MWh (95%)

– 3 tunele jezdne w ciągu ulicy Dźwigowej

Przed modernizacją: 158 opraw sodowych, moc: 43,5 kW, szacowane roczne zużycie energii: 381,1 MWh

Po modernizacji: 72 oprawy LED, moc: 3,8 kW, szacowane roczne zużycie energii: 33,3 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 347,8 MWh (91%)

– Tunel jezdny ulicy Krasińskiego (pod Wisłostradą)

Przed modernizacją: 48 oprawy sodowe, moc: 10,1 kW, szacowane roczne zużycie energii: 88,5 MWh

Po modernizacji: 36 oprawy LED, moc: 1,2 kW, szacowane roczne zużycie energii: 10,5 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 78,0 MWh (88%)

– Tunel jezdny ulicy Pułkowej

Przed modernizacją: 110 opraw sodowych, moc: 8,4 kW, szacowane roczne zużycie energii: 73,6 MWh

Po modernizacji: 45 opraw LED, moc: 4,1 kW, szacowane roczne zużycie energii: 35,9 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 37,7 MWh (51%)

– Tunel jezdny i ciąg pieszy ulicy Gwiaździstej

Przed modernizacją: 18 opraw sodowych, moc: 1,6 kW, szacowane roczne zużycie energii: 14,0 MWh

Po modernizacji:12 opraw LED, moc: 0,4 kW, szacowane roczne zużycie energii: 3,5 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 10,5 MWh (75%)

– Dwa tunele jezdne i ciąg pieszy ulicy Globusowej

Przed modernizacją: 100 oprawy sodowe, moc: 40,8 kW, szacowane roczne zużycie energii: 357,4 MWh

Po modernizacji: 32 oprawy LED, moc: 1,7 kW, szacowane roczne zużycie energii: 14,9 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 342,5 MWh (96%)

– Tunel przy ul. Złotej i al. Jana Pawła II (wjazd na pętlę autobusową)

Przed modernizacją: 126 opraw sodowych, średnioroczne zużycie energii 171,5 MWh.

Po modernizacji: 28 opraw LED,  średnioroczne zużycie energii: 13,0 MWh.

Oszczędność w zużyciu energii: 158,5 MWh (90%)

Przejścia podziemne:

– Most Poniatowskiego – przejście podziemne

Przed modernizacją: 15 oprawy sodowe, moc: 1,4 kW, szacowane roczne zużycie energii: 12,3 MWh

Po modernizacji: 7 oprawy LED, moc: 0,3 kW, szacowane roczne zużycie energii: 2,6 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 9,7 MWh (79%)

– Ciąg pieszy w tunelu ulicy Pułkowej

Przed modernizacją: 12 oprawy sodowe, moc: 2,2 kW, szacowane roczne zużycie energii: 19,3 MWh

Po modernizacji: 11 oprawy LED, moc: 0,2 kW, szacowane roczne zużycie energii: 1,8 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 17,5 MWh (91%)

– al. Prymasa Tysiąclecia – tunel pieszo-rowerowy

Przed modernizacją: 133 oprawy sodowe, moc: 3,7 kW, szacowane roczne zużycie energii: 32,4 MWh

Po modernizacji: 50 oprawy LED, moc: 0,8 kW, szacowane roczne zużycie energii: 7,0 MWh

Oszczędność w zużyciu energii: 25,4 MWh (78%)

Warto pamiętać, że modernizacje przynoszą korzyści dla środowiska poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji zanieczyszczających powietrze. Dla wygenerowanej rocznej oszczędności na poziomie 2 389 MWh zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza są następujące:

CO2 = 1 859 ton

SO2 = 1,8 ton

NOx = 1,8 ton

CO = 0,7 ton

Pył całkowity = 0,11 ton

Powered by Projectic.pl