Przeprowadzony w latach 2016-2020 audyt objął wszystkie 4093 przejścia bez sygnalizacji na drogach ZDM w Warszawie. 481 ocenionych najniżej zakwalifikowano do szybkiego działania. To wynik bardzo szczegółowego zbadania zebr – audytorzy przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. charakterystyka przejścia, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome, widoczność czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Na ich podstawie ocenili każdą zebrę, dając notę od 0 do 5. Te, które dostały „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”, zostały wskazane do priorytetowych działań naprawczych.
Każdemu przejściu audytorzy przypisali proponowane rozwiązania. Polecili te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych w danym miejscu. Dzięki temu nie musimy działać instynktownie i brać pod uwagę sugestii mieszkańców, radnych czy wykonawców. Dostaliśmy narzędzie, które określiło priorytety i pozwoliło poruszać się w konkretnych ramach.
Więcej krótszych przejść
Tak wyposażeni w wiedzę podejmujemy prace w terenie. Co roku od momentu rozpoczęcia audytu rozwiązywaliśmy problemy na najbardziej potrzebujących zmian przejściach. Nie inaczej było w ostatnich dwunastu miesiącach – w 2022 r. bezpieczeństwo poprawiliśmy na kolejnych 105 zebrach.
Na pierwszym miejscu znalazła się ul. gen. R. Abrahama. Przy okazji wyznaczania pasów rowerowych i porządkowania parkowania wprowadziliśmy poprawki na 10 przejściach, spośród których aż osiem oceniono wcześniej na 0. Wszystkie skróciliśmy i wyeliminowaliśmy parkowanie w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dzięki temu piesi mogą szybciej przekroczyć jezdnię i są lepiej widoczni dla nadjeżdżających kierowców.
Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy na ul. Sokratesa. W ramach przebudowy ulicy skróciliśmy przejścia przez nią oraz przez przecznice. Budując ronda na skrzyżowaniach z ulicami Kaliszówka i Petöfiego, przeprofilowaliśmy ich wloty wraz z zebrami. Ponadto poszerzyliśmy istniejące azyle na zebrach przez ul. Sokratesa. W sumie poprawiliśmy tam bezpieczeństwo na 13 przejściach, w tym na 8 wskazanych do działań w pierwszej kolejności.
Azyle i progi
Azyl poszerzyliśmy również w Al. Ujazdowskich – na wysokości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Piesi zyskali dodatkową, bezpieczną przestrzeń na przekroczenie jezdni, a ruch został uspokojony. Kierowcom do dyspozycji pozostał jeden pas ruchu w każdym kierunku. Przede wszystkim jednak nie mogą już wyprzedzać na pasach. Nowa organizacja ruchu ograniczyła im też rozwijanie zbyt wysokich prędkości. O wprowadzenie zmian prosili nas sami urzędnicy KPRM.
Dodatkowy azyl, poprzez skrócenie przejścia, utworzyliśmy na ul. Obozowej w rejonie ulic Radziwie i Wawrzyszewskiej. Na obu jezdniach zamontowaliśmy wysepki z prefabrykatu na lewych pasach. Tym samym piesi zyskali więcej miejsca i po zejściu z peronu przystanku tramwajowego nie wkraczają już bezpośrednio na pas ruchu.
W kilku miejscach najlepszym sposobem poprawy bezpieczeństwa okazało się zamontowanie progów zwalniających. Takie rozwiązanie zastosowaliśmy m.in. na ulicach L. Idzikowskiego, Wrocławskiej czy K. Gierdziejewskiego. Na tej ostatniej ulicy spowalniacze „wkleiliśmy” w asfalt przed dojazdem na skrzyżowanie z ulicami Posag 7 Panien i Czerwona Droga.
Światła albo likwidacja
W 2022 r. 30 przejść zyskało sygnalizację świetlną. W światła wyposażyliśmy m.in. cztery zebry na ul. B. Czecha przy wlotach ulic H. Wierzchowskiego i Wawerskiej, cztery na ul. I Gandhi przy ulicach L. Teligi i L. Hirszfelda, a także dwie w al. W. Reymonta na wysokości ul. Żbikowianka czy ul. Człuchowskiej przy ul. Okolicznej. To rozwiązanie wdrożyliśmy tam, gdzie zdaniem audytorów żaden inny sposób nie rozwiązałby problemu. Przykładem choćby ul. Z. Krasińskiego, gdzie w światła wyposażyliśmy przejście w pobliżu ul. Wybrzeże Gdyńskie. Tutaj audytorzy postawili sprawę jasno: „Rekomenduje się likwidację przejścia i zabezpieczenie tej strefy wygrodzeniem uniemożliwiającym przekraczanie jezdni, W przypadku utrzymania przejścia zaleca się zastosowanie na nim sygnalizacji świetlnej” – napisali w karcie zebry.
Audyt bezpieczeństwa był prowadzony w kolejnych dzielnicach począwszy od 2016 r. Równolegle z kolejnymi audytami, wdrażane były również rekomendacje z dzielnic przebadanych na początku. Dzięki temu do tej pory zmiany zgodne z rekomendacjami audytorów wprowadziliśmy na ponad 430 zebrach, w tym 207 „zerach” i „jedynkach” (w 2022 r. pracowaliśmy na 56 „zerach” i „jedynkach”). To oznacza, że już 40 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowane.