Jednym z planowanych na ten rok działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa jest zwiększenie bezpiecznej przestrzeni na czterech przejściach dla pieszych po wschodniej stronie stacji PKP Powiśle. Dwa z nich znajdują się obok przystanku autobusowego PKP Powiśle 03 oraz Centrum Kultury Koreańskiej, a kolejne dwa przy al. Balinskiego oraz parku J. Porazińskiej.
Ulica Kruczkowskiego przechodzi tu pod wiaduktem mostu Poniatowskiego, skręcając po łagodnym łuku. Jest on na tyle niewielki, że nie wymusza ograniczenia prędkości, ale jednocześnie wystarczający, by w połączeniu z istniejącym wiaduktem i zielenią ograniczać widoczność. Przekraczanie prędkości przez kierowców i manewry na kilku pasach ruchu mogą być w takim miejscu bardzo groźne dla pieszych.
Obecnie jezdnia rozszerza się przy przejściach dla pieszych do trzech pasów. Przejścia mają 15 metrów długości, co sprawia, że piesi muszą pokonać dużą odległość po jezdni. Dlatego planujemy ich skrócenie. Po przebudowie w pobliżu zebr pasy będą dwa, w dodatku rozdzielone azylami. Po wprowadzeniu tych zmian piesi będą mieli do pokonania 7 metrów jezdni – dwa pasy ruchu o 3,5-metrowej szerokości.
Skrócenie przejścia to standardowe narzędzie, wprowadzane w całym mieście. Jest rozwiązaniem problemu występującego najczęściej na dwupasmowych, ale niezbyt obciążonych ruchem jezdniach, gdzie istnieje zagrożenie wyprzedzania przed nimi. Nie będzie miało wpływu na charakter ruchu dla kierowców.
Dodatkowe zebry
Wykorzystanie w nowy sposób powierzchni wyłączonych z ruchu daje dodatkowe możliwości. Uzupełnieniem zmian będzie wyznaczenie dwóch nowych przejść przez al. 3 Maja po zachodniej stronie skrzyżowania z Kruczkowskiego, w miejscu gdzie dziś wyznaczony jest tylko przejazd rowerowy. Umożliwią przejście pod wiaduktem analogicznie jak zebry po drugiej stronie Kruczkowskiego. Naszym celem jest też eliminacja potencjalnych konfliktów między pieszymi a rowerzystami.
Cały czas dążymy do stworzenia jednoznacznych i bezpiecznych przestrzeni dla kierowców, pieszych i rowerzystów, co przynosi realne rezultaty w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Od początku lutego do drugiej połowy kwietnia tego roku nikt nie zginął na warszawskich ulicach. A ubiegły rok był najbezpieczniejszym, odkąd zbieramy dane o ofiarach wypadków drogowych, czyli od 40 lat. 33 ofiary wypadków to trzykrotnie mniej niż przed dekadą i blisko dziesięciokrotnie mniej niż na początku lat 90-tych. 16 pieszych, którzy zginęli w wypadkach to również najmniej w historii.