Porównamy Świętokrzyską i Al. Jerozolimskie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-06-2016

Porównamy Świętokrzyską i Al. Jerozolimskie

Ulica w mieście pełni nie tylko funkcje transportowe. Znajdują się przy niej sklepy, miejsca pracy i zamieszkania. Ulica, zwłaszcza w centrum, powinna służyć wszystkim. Chcemy sprawdzić, jak tę rolę spełniają warszawskie ulice – na przykładzie ul. Świętokrzyskiej i Al. Jerozolimskich.

Centrum miasta to wizytówka każdej metropolii. Ulice w centrum służą bardzo wielu różnym grupom, a każda z nich ma inne oczekiwania dotyczące sposobu zagospodarowania przestrzeni ulicznej. To, czy dana ulica jest przyjazna mieszkańcom i czy jest dobrze zaplanowana, ciężko jest ocenić gołym okiem. Trudno jest też przewidzieć wszystkie konsekwencje zmian, jakie niesie za sobą rearanżacja przestrzeni.

Aby projektować rozwiązania, które przez lata będą służyć mieszkańcom, konieczna jest dokładna analiza stanu obecnego: nie tylko infrastruktury drogowej, ale też innych czynników mających wpływ na jakość życia mieszkańców. Chcemy dokonać takiej analizy w odniesieniu do dwóch kluczowych ulic w centrum Warszawy – Al. Jerozolimskich i ul. Świętokrzyskiej. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na jej wykonanie.

Ulica Świętokrzyska w ostatnich latach przeszła dużą metamorfozę. Po zakończeniu budowy II linii metra, stała się bardziej przyjazna dla pieszych, poszerzono chodniki i wyznaczono trasy rowerowe. Funkcje transportowe w dużej mierze przeniosły się pod ziemię – pod ulicą kursuje metro.

Zupełnie odmiennie wyglądają Aleje Jerozolimskie. Tu zmiany w ostatnich latach ograniczały się do remontów (chodników, latarni czy torowiska). Ulica jest zdominowana przez funkcję transportową – dziesiątki tysięcy pasażerów korzystają z tramwajów i autobusów, jezdnie są stale zakorkowane, ciężko też znaleźć wolne miejsce postojowe.

Choć obie ulice są do siebie równoległe i biegną niecały kilometr od siebie, ich charakter bardzo się różni. Analiza ma za zadanie porównać obie przestrzenie, na odcinku pomiędzy al. Jana Pawła II a Nowym Światem. To pierwsze tak duże badanie porównawcze w Polsce – podobne opracowania powstały dotąd w innych krajach, głownie Europy Zachodniej. W Polsce do tej pory podobne analizy ograniczały się zwykle do kwestii transportowych.

Co zbadamy?

Analiza przestrzenna i ekonomiczna jakiej oczekujemy, musi uwzględniać kilka istotnych elementów. Po pierwsze, chcemy porównać procentowy udział w wykorzystaniu pasa drogowego przez poszczególne grupy użytkowników (pieszych, rowerzystów, samochody i komunikację miejską) a także zieleń uliczną. Dane te zostaną zestawione z pomiarami ruchu pojazdów mechanicznych, ruchu pieszych i rowerów oraz pasażerów transportu zbiorowego. Pomiary będą nie tylko ilościowe – sprawdzimy też zachowania pieszych i ich strukturę wiekową (liczbę osób starszych czy dzieci) a także charakterystykę ruchu pojazdów (prędkości o różnych porach dnia).

Analizę poprzedzi szczegółowa inwentaryzacja – nie tylko infrastruktury drogowej (jezdni, chodników, przejść dla pieszych), ale też małej architektury (ławki, kosze na śmieci, reklamy) i zagospodarowania ulicy (ogródki kawiarniane). Chcemy wiedzieć, jak została zagospodarowana przestrzeń ulicy, czy odpowiada to mieszkańcom, jaki jest dostęp do transportu zbiorowego i jaki wpływ na jakość życia mieszkańców mają obiekty znajdujące się na analizowanych ulicach. Ważne jest dla nas na przykład to, czy mieszkańcy mają blisko do sklepu, zieleńca, miejsc postojowych oraz obiektów użyteczności publicznej.

Sprawdzimy też, jak rozwinięta jest funkcja usługowa obu ulic. Analizowana będzie liczba lokali usługowych, ich rodzaj, stawki czynszu czy rotacja obiektów, a także wpływów z podatków jakie płacą podmioty działające przy danej ulicy. Powinno to pokazać, jak aranżacja ulicy wpływa na handel i kształtuje profil usług.

Przy badaniach stawiamy na bezpośredni kontakt. Dlatego chcemy, aby wykonawca przeprowadził ankietę wśród mieszkańców ulic, obejmującą pytania dotyczące jakości życia, chęci przeprowadzki, problemów z parkowaniem, dostępności transportu zbiorowego, sklepów czy usług. Chcemy też o zdanie zapytać podmioty gospodarcze prowadzące działalność w obrębie analizowanych ulic – jedynym z pytań będzie to, jakim środkiem transportu docierają do nich klienci.

I co dalej?

Podsumowaniem prac powinien być raport zawierający wnioski z przeprowadzonych badań. Wybrany wykonawca będzie miał czas na wykonanie zadania do 15 września. Termin składania ofert upływa 20 czerwca o godz. 10.00.

Powered by Projectic.pl