Ważny jest czas, a nie miejsce
W strefie płatnego parkowania w Warszawie zawsze opłacany jest wprost tylko i wyłącznie czas postoju samochodu, a nie określone jego miejsce. Oznacza to, że przez wykupiony czas bilet z dowolnego parkomatu ważny jest na każdym miejscu wchodzącym w skład strefy.
Co więcej, można też oczywiście przeparkować na tym samym bilecie. Jeśli kierowca opłacił postój, a następnie pojechał w inne miejsce na terenie SPPN, to nie musi ponownie korzystać z parkomatu i uzyskiwać nowego bilet. Rzecz jasna mowa o sytuacji, w której opłacony za pierwszym czas wciąż jeszcze się nie skończył. Opłacając postój w parkomacie np. na Żoliborzu, można więc zaparkować na Mokotowie, albo na Saskiej Kępie, jeśli kierowca tak chce.
Warto też pamiętać, że w Warszawie od kilku lat nie ma też obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą. To samo dotyczy informacji o korzystaniu z płatności za pomocą aplikacji mobilnych.
Po 20 za darmo, ale opłacić można
Zasady SPPN są jednolite w całej Warszawie – strefa działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00. Miejskie parkomaty działają jednak 24/7. To przydatne np. w sytuacji, gdy kierowca zaparkował w niedzielę, ale już teraz wie, że opuści miejsce dopiero w poniedziałek po południu.
Skorzystanie z parkomatów poza godzinami obowiązywania strefy powoduje bowiem wykupienie biletu, który jest ważny dopiero od momentu jej obowiązywania. Użytkownik jest o tym wyraźnie informowany przez urządzenie przed dokonaniem opłaty. Praktycznie niemożliwe jest więc popełnienie błędu, a jednocześnie można w każdej chwili wygodnie opłacić postój z wyprzedzeniem.
Nowe nawyki, nowe parkomaty, nowe możliwości
Dwa ostatnie rozszerzenia strefy, czyli Praga-Południe (Kamionek i Saska Kępa) oraz Górny i Dolny Mokotów, stoją pod znakiem zupełnie nowych parkomatów. Obecnie zaś wymiana wszystkich urządzeń w “starej” strefie. Docelowo w tym roku na terenie całej SPPN dostępny będzie ten sam model nowoczesnych urządzeń.
Od kilku lat rysuje się wyraźny trend odchodzenia przez kierowców od płatności gotówkowych na rzecz kart płatniczych oraz, przede wszystkim, aplikacji mobilnych. Już teraz 88% wszystkich płatności w SPPN to różne rodzaje transakcji bezgotówkowych, a bilon stanowi jedynie 12%. Ponad połowa wszystkich płatności przeprowadzana jest w ogóle bez użycia parkomatów, w jednej z 6 dostępnych aplikacji mobilnych.
Rozwijamy naszą usługę w kierunku, w których podążają nawyki mieszkańców. Oprócz tradycyjnej karty płatniczej wszystkie parkomaty będą obsługiwać BLIK oraz płatności zbliżeniowe w technologii NFC, które rozpoznają również zbliżenie do nich telefonu lub smartwatcha. Poszerzone zostało też portfolio dostawców aplikacji mobilnych i jesteśmy cały czas otwarci na współpracę z kolejnymi firmami.
Popyt i podaż
Faktyczne zapotrzebowanie na parkomaty jest więc coraz mniejsze. Dziś jest ich w SPPN ok. 2,2 tys. Przy kolejnych rozszerzeniach strefy będziemy oczywiście instalować nowe urządzenia, ale im dalej od centrum tym ich zagęszczenie będzie mniejsze. Powodem jest nie tylko to, że coraz rzadziej są w użyciu. Im dalej od centrum tym większy odsetek kierowców to posiadacze abonamentów, którzy na postój nie płacą, więc parkomaty są im w ogóle niepotrzebne.
Dodatkowych kosztów nastręcza też obsługa płatności gotówkowych. Również tutaj dostosowujemy więc podaż do popytu. Do obsługi 12% płatności pozostanie wciąż jednak ponad 40% urządzeń. Bilon przyjmie bowiem 936 z 2225 maszyn. Takie parkomaty będą wyraźnie oznaczone oraz montowane naprzemiennie z urządzeniami tylko “bezgotówkowymi”. W odpowiedzi na sugestie mieszkańców możemy też zmieniać ich lokalizacje, aby był jak najlepsze względem potrzeb. Przygotowaliśmy też mapę wszystkich parkomatów, wraz z podziałem na typy urządzeń. Będzie na bieżąco aktualizowana wraz z postępami w ich wymianie na przestrzeni tego roku.