W ramach kompleksowych prac remont przechodzi ok. 1,5 kilometrach chodników po obu stronach ulicy. Tam, gdzie to potrzebne zostaną one poszerzone dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Po wschodniej stronie alei Jana Pawła II przy skrzyżowaniu z ul. Złotą, gdzie powstanie zielony skwer, gotowy jest już jeden z pierwszych odcinków nowego trotuaru.
Nowe lepsze standardy
Kostkę betonową oraz asfalt na chodnikach zastępujemy płytami wykonanymi z lastryko. Wybór tego szlachetnego materiału nastąpił w uzgodnieniu z miejskim Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. W trosce o jak najlepszą estetykę i trwałość przyjętych rozwiązań sprowadziliśmy najpierw próbki trzech różnych rodzajów lastryko. Wybór takiej nawierzchni to pochodna przyjętych standardów projektowania i wykonywania infrastruktury dla pieszych. Dokument szczegółowo opisuje szereg dobrych praktyk dotyczących budowy chodników oraz wskazuje potrzebnę korzystania z wysokiej jakości materiałów, zwłaszcza w centralnych obszarach miasta.
Czym jest lastryko
Lastryko, pisane czasem lastriko i znane pod nazwą terazzo, to sztuczny kamień. Wykonuje się go z twardego kamienia i białego cementu. Jakość i wygląd produktu końcowego jest zależna od proporcji oraz doboru poszczególnych składników. W Polsce niesłusznie kojarzony jest przede wszystkim z błyszczącymi płytami nagrobkowymi. Może to być jednak bardzo elegancki materiał nadający się również do innych celów. Z lastryko wykonywano nie tylko trotuary, ale chociażby schody w przedwojennych warszawskich kamienicach. To materiał bardzo odporny na uszkodzenia i warunki pogodowe.
Aleja od nowa
Przebudowa ronda Czterdziestolatka i al. Jana Pawła II to jedna z najdłużej wyczekiwanych przez mieszkańców inwestycji. Obecnie brak tu udogodnień dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi, ale również zwykłych pieszych i rowerzystów.
To wszystko niebawem się zmieni. Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, by zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.
Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i szersze chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew, krzewów, żywopłotów i bylin. Co ważne, zachowana zostanie dotychczasowa przepustowość ulicy.
Szczegółowe informacje o inwestycji są dostępne na stworzonej specjalnie w tym celu stronie internetowej www.nowaaleja.waw.pl