Przebudowa Starzyńskiego – przesunęliśmy jezdnię - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

06-09-2022

Przebudowa Starzyńskiego – przesunęliśmy jezdnię

Trwa przebudowa ul. Starzyńskiego. Na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego przesuwamy południową jezdnię na odcinku od ul. Namysłowskiej do skrętu w stronę Szwedzkiej. Dzięki temu uda się wygospodarować przestrzeń pod remont i poszerzenie chodnika oraz utworzenie drogi dla rowerów. Inwestycja zakłada również budowę sygnalizacji na przejściu przez zjazd na ul. Szwedzką oraz posadzenie 33 nowych drzew.

Przebudowa ul. Starzyńskiego.

Obecny przekrój ul. Starzyńskiego między Namysłowską a zjazdem w kierunku ul. Szwedzkiej to przedzielone torowiskiem tramwajowym dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z chodnikiem po południowej stronie. Chodnik jest już mocno zniszczony, a dodatkowo wąski. Najbardziej przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego, gdzie piesi mają tam do dyspozycji jedynie 2,75 m od ściany budynku do krawężnika. Dlatego zdecydowaliśmy o przebudowie tego miejsca – tak aby  było wygodne dla wszystkich uczestników ruchu. W tym miejscu powstanie też nowa droga dla rowerów. Obecnie ten fragment to tzw. teleport, czyli wyrwa w rowerowej infrastrukturze. Nie pozwala ona na przejazd na dwóch kółkach w pełni przepisowo. Rowerzyści, korzystając z chodnika, często lawirują między pieszymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji.

Postęp prac

Dotychczas wykonaliśmy prace związane z przesunięciem jezdni w kierunku torowiska. Obecnie zmiany geometrii wykonywane są na jezdni prowadzącej do ul. 11 Listopada. Równocześnie rozpoczęła się przebudowa kanalizacji deszczowej oraz chodnika w rejonie przystanku „Namysłowska 02”.

Wykonawca przygotowuje też miejsce pod nowe kable dla oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W najbliższym czasie planujemy przenieść ruch na wykonaną część jezdni i rozpoczęcie przebudowy drugiej krawędzi.

Lepsza ochrona pieszych

Ważnym elementem inwestycji będzie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej. Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się. To wpływa na niski poziom bezpieczeństwa – w latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego.

Obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Wprowadzone zostanie nowe oznakowanie poziome – jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech w stronę ul. Szwedzkiej za zebrą (dziś rozszerza się tuż przed zebrą). Kierowcy nie będą więc mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem. To, a także wspomniane światła sprawią, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu będą tu lepiej chronieni, a niebezpieczne zdarzenia drogowe nie powinny już mieć tam miejsca.

Ostatni element inwestycji to nowa zieleń. Posadzone zostaną wysokie na 4-5 m 33 drzewa – 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych. Oko cieszyć też będzie ponad 7,5 tys. krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 m2. Będą to częściowo nasadzenia kompensacyjne za wycinkę 1 drzewa i 711 m2 krzewów, które kolidują z przebiegiem drogi dla rowerów i szerszego chodnika.

Powered by Projectic.pl