Obecny przekrój ul. Starzyńskiego między Namysłowską a zjazdem w kierunku ul. Szwedzkiej to przedzielone torowiskiem tramwajowym dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z chodnikiem po południowej stronie. Chodnik jest już mocno zniszczony, a dodatkowo wąski. Najbardziej przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego, gdzie piesi mają tam do dyspozycji jedynie 2,75 m od ściany budynku do krawężnika. Dlatego zdecydowaliśmy o przebudowie tego miejsca – tak aby było wygodne dla wszystkich uczestników ruchu. W tym miejscu powstanie też nowa droga dla rowerów. Obecnie ten fragment to tzw. teleport, czyli wyrwa w rowerowej infrastrukturze. Nie pozwala ona na przejazd na dwóch kółkach w pełni przepisowo. Rowerzyści, korzystając z chodnika, często lawirują między pieszymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji.
Postęp prac
Dotychczas wykonaliśmy prace związane z przesunięciem jezdni w kierunku torowiska. Obecnie zmiany geometrii wykonywane są na jezdni prowadzącej do ul. 11 Listopada. Równocześnie rozpoczęła się przebudowa kanalizacji deszczowej oraz chodnika w rejonie przystanku “Namysłowska 02”.
Wykonawca przygotowuje też miejsce pod nowe kable dla oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W najbliższym czasie planujemy przenieść ruch na wykonaną część jezdni i rozpoczęcie przebudowy drugiej krawędzi.
Lepsza ochrona pieszych
Ważnym elementem inwestycji będzie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej. Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się. To wpływa na niski poziom bezpieczeństwa – w latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego.
Obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Wprowadzone zostanie nowe oznakowanie poziome – jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech w stronę ul. Szwedzkiej za zebrą (dziś rozszerza się tuż przed zebrą). Kierowcy nie będą więc mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem. To, a także wspomniane światła sprawią, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu będą tu lepiej chronieni, a niebezpieczne zdarzenia drogowe nie powinny już mieć tam miejsca.
Ostatni element inwestycji to nowa zieleń. Posadzone zostaną wysokie na 4-5 m 33 drzewa – 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych. Oko cieszyć też będzie ponad 7,5 tys. krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 m2. Będą to częściowo nasadzenia kompensacyjne za wycinkę 1 drzewa i 711 m2 krzewów, które kolidują z przebiegiem drogi dla rowerów i szerszego chodnika.