W przetargu zgłosiło się pięć firm. Oferty złożyły Balzola (17 mln 697 tys. zł brutto), Instal-Nika (18 mln 899 tys. zł brutto), Mabau (22 mln 17 tys. zł brutto), Rokom (22 731 tys. zł brutto) i Wod-Kan-Bruk (18 mln 954 tys. zł brutto). Najkorzystniejszą propozycję przedstawiła Balzola i to jej powierzymy zadanie odnowy jednego z ważniejszych ciągów ulic na Bielanach. Pozostało tylko podpisać umowę, co powinno nastąpić jeszcze przed świętami wielkanocnymi.
Będzie płynny przejazd
Liczący 1,9 km ciągu ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego łączy osiedla Piaski, Słodowiec i Stare Bielany. Dla mieszkających we wschodnim rejonie ul. Maczka stanowi wygodny dojazd do stacji metra Słodowiec i dalej do ul. Podleśnej pod Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Jego nawierzchnia jest już jednak wyeksploatowana, a komfort podróżowania obniża także obowiązująca dziś na kilku skrzyżowaniach organizacja ruchu, której usprawnienia powiązane są właśnie z poprawą infrastruktury.
Największa zmiana czeka skrzyżowanie ulic Rudnickiego i Kochanowskiego. Starą i wyeksploatowaną sygnalizację świetlną w tym miejscu zastąpi rondo turbinowe. To rozwiązanie o koszcie porównywalnym z przebudową sygnalizacji, ale w przeciwieństwie do niej pozwoli usprawnić przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś najbardziej newralgiczna jest tu relacja skrętu w lewo z ul. Rudnickiego w ul. Kochanowskiego (na zachód). Wydzielenie lewoskrętu w sygnalizacji doprowadziłoby do paraliżu skrzyżowania. Odpowiednio zaprojektowane rondo turbinowe pozwoli na płynny przejazd skręcających pojazdów.
Na całym ciągu powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsza zebra powstanie na ul. Rudnickiego przy wjeździe do myjni, druga – na wysokości budynku Perzyńskiego 14D, a trzecia – przy skrzyżowaniu z ul. Staffa. Pozostałe przejścia bez sygnalizacji wyposażymy w azyle. O pieszych nie zapomnimy także na ul. Podczaszyńskiego, gdzie po zachodniej stronie poszerzymy im przestrzeń, przenosząc parkowanie z chodnika na jezdnię.
Najwięcej nowości czeka ul. Rudnickiego, na której przebudowane zostaną również dwa parkingi. Chodzi o place postojowe po wschodniej stronie – na wysokości przystanku autobusowego „Kochanowskiego 04” i Megasamu Żoliborskiego. Dziś to tak naprawdę klepiska pełne nierówności, które po opadach zamieniają się w kałuże. Po przebudowie parkingi zostaną ucywilizowane. Na obu do dyspozycji kierowców będzie łącznie 50 miejsc postojowych, w tym 4 niebieskie „koperty”.
Zniknie kostka, pojawi się asfalt
Katalizatorem zmian jest budowa trasy rowerowej w ciągu Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego. Rozpoczęła się kilkanaście lat temu z inicjatywy ówczesnej gminy Bielany, ale ze względu na błędy projektowe i wykonawcze, inwestycja nie została formalnie zakończona. Dla jej użytkowników oznacza to uciążliwe i niebezpieczne niespodzianki – trasa rowerowa ma ostre zakręty i niespodziewanie się urywa. Ponadto jest wykonana z kostki brukowej, czyli niezgodnie z obowiązującymi dziś standardami.
Razem z urzędem dzielnicy Bielany postanowiliśmy rozwiązać ten problem i podejść do prac kompleksowo, aby poprawić warunki wszystkim uczestnikom ruchu. Dzięki inwestycji rowerzyści zyskają wygodną, asfaltową drogę dla rowerów, przebiegającą na całym ciągu ulic po wschodniej stronie jezdni. W tym celu powstanie m. in. nowy odcinek wzdłuż ul. Rudnickiego i komplet przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego. Przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych przez mniejsze uliczki będą wyniesione do poziomu chodnika. Ciągi piesze zostaną wyremontowane, podobnie jak przystanki autobusowe.
Zmiany będą dotyczyć również zieleni, bo przebudowa całkowicie zmieni charakter tego ciągu ulic. Przybędzie kilkadziesiąt drzew (m.in. klony polne i zwyczajne, lipy drobnolistne czy głogi jednoszyjkowe) oraz ponad 3 tys. krzewów (m.in. tawuła brzozolistna, irga błyszcząca czy śnieguliczka Chenaulta). Przy skrzyżowaniach, łukach i zjazdach ulice upiększy roślinność niska, niezasłaniająca widoczności. Tak samo będzie z rondem, którego wyspę ozdobimy otoczakiem szarym, pięciornikiem krzewiastym i różami.
Aktualizacja – lato 2023
W toku prowadzonych prac niezbędna okazała się aktualizacja różnych elementów projektu przebudowy. Niektórych robót co do zasady nie można było też toczyć w sezonie zimowych (m.in. prac związanych z zabezpieczeniem sieci ciepłowniczej). Te przyczyny złożyły się na konieczność określenia nowego terminu ukończenia inwestycji.
Etap aktualizacji dokumentacji już się zakończył. Wypracowane zostało też porozumienie z wykonawcą co do zakresu i terminu prac dodatkowych. Podpisany został aneks do umowy, a roboty toczą się według zakutalizowanej dokumentacji Inwestycja rozumiana jako całość zakończyć się powinna nie później niż do początków grudnia 2023 roku. Przy czym razem z wykonawcą będziemy dążyć, aby utrudnienia drogowe ustępowały sukcesywnie jeszcze przed tym terminem. W ciągu wakacji na Bielanach została wyremontowana nawierzchnia ulic Perzyńskiego oraz Nocznickiego. Przed początkiem roku szkolnego nową nawierzchnię otrzyma też ulica Podczaszyńskiego.
Mamy nadzieję, że dobry i trwały efekt prac wynagrodzi przejściowe niedogodności, które są nieuniknionym elementem tak dużych inwestycji drogowych.
Projekt stałej organizacji ruchu po przebudowie
Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego - SOR ZDM aktualizacja 2023
wersja zaktualizowana (lato 2023)