Przebudowaliśmy windę przy PKP Gocławek - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-10-2025

Przebudowaliśmy windę przy PKP Gocławek

Przebudowaliśmy windę łączącą wiadukt w ciągu ul. Marsa ze stacją PKP Gocławek. To ważny węzeł przesiadkowy. Dlatego też poprawa dostępności w tym miejscu jest kluczowa. Prace nad kolejnym dźwigiem już trwają. W międzyczasie trwa likwidacja barier także w innych miejscach w Warszawie.

Warszawa naszych marzeń to taka, która jest dostępna dla każdego. Dlatego też robimy wszystko, by taka była. Nie tylko budujemy nową infrastrukturę, ale również utrzymujemy i dbamy o dobry stan już istniejącej. Przykładem jest zakończona przebudowa windy łączącej wiadukt w ciągu ul. Marsa ze stacją PKP Gocławek.

Ważny węzeł komunikacyjny

Na wiaduktach przechodzących nad torami w tym miejscu znajdują się przystanki autobusowe obsługujące kilkanaście linii. Same wiadukty są przedłużeniem Trasy Siekierkowskiej. Na stacji natomiast zatrzymują się m.in. pociągi jadące z Otwocka. Po jej przesunięciu pod wiadukt znaczenie tego węzła przesiadkowego tylko wzrosło. Dlatego też kwestia dostępności w tym miejscu jest szczególnie ważna.

Przystanki autobusowe ze stacją poza schodami łączą cztery windy. Dwie po wschodniej stronie ul. Marsa zostały już wyremontowane. Teraz zakończyliśmy remont jednego z dwóch dźwigów po stronie zachodniej. Gotowa już winda znajduje się po północnej stronie torów kolejowych. Prace prowadziła firma Strabag, której oferta wyniosła niecałe 1,8 mln zł.

Cała konstrukcja dźwigu jest nowa – od podszybia, przez szyb, po samą windę. Po starej windzie został jedynie fundament, który przeszedł remont. Przebudowane i dostosowane do nowego układu wyjścia z windy zostały również chodniki.

Nie zapomnieliśmy oczywiście o dźwigu po południowej stronie. Prace nad jego remontem już trwają, a rozpoczęły się jeszcze w trakcie robót nad windą po północnej stronie torów. Prowadzi je firma Sarinż, której oferta opiewała na blisko 1,7 mln zł. Jak w przypadku przebudowanej już windy cała konstrukcja będzie zupełnie nowa.

Warszawa dostępna

Dostępność – jak już podkreśliliśmy – jest jednym z naszych priorytetów. Przebudowa wind w rejonie PKP Gocławek to tylko jeden z wielu przykładów jej poprawy. Kolejnymi jest m.in. trwająca budowa pochylni na Przyczółku Grochowskim, która zapewni połączenie bez barier między al. Stanów Zjednoczonych i ul. Kinową a ul. Ostrobramską. W zeszłym roku zlikwidowaliśmy bariery m.in. na pl. Na Rozdrożu. Wybudowaliśmy tam windy łączące plac z przystankami autobusowymi w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Zlikwidowaliśmy także podziemne przejścia dla pieszych, a w ich miejsce powstały naziemne.

Niedługo piesi będą mogli przejść nowymi zebrami także przez ul. Wołoską – gdzie zlikwidowana została kładka na wysokości ul. Uniechowskiego – a od niedawna mogą już na skrzyżowaniu ulic Wolskiej i Młynarskiej – gdzie zastąpiły dotychczasowe przejścia naziemne. Obie inwestycje prowadzą deweloperzy, którzy na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych mają obowiązek dostosować do swoich inwestycji układ pobliskich dróg.

Aktualizacja

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany pod koniec sierpnia 2025 r., a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacje w połowie października 2025 r. (zakończenie prac nad windą północną).

Powered by Projectic.pl