Przebudowujemy skrzyżowanie Woronicza i Spartańskiej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

25-04-2025

Przebudowujemy skrzyżowanie Woronicza i Spartańskiej

Trwają prace związane z poprawą bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej. Wybrany w przetargu wykonawca ma za zadanie przede wszystkim budowę nowej sygnalizacji świetlnej. Skrzyżowanie przechodzi jednak również inne, poważne zmiany.

Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Przede wszystkim jednak pieszych. Światła nie będą jednak jedyną zmianą, a jedynie finalizacją zmiany charakteru tego miejsca – skomplikowanego, bo poza wlotem Spartańskiej mieści się tam też wjazd do zajezdni autobusowej.

Roboty brukarskie i nowe okablowanie

Aktualnie wykonawca prowadzi szeroko zakrojone roboty brukarskie – związane m.in. ze zmianą lokalizacji przystanku autobusowego oraz przebudową chodnika. Przygotował też nowe okablowanie dla sygnalizacji, która stanie w tym miejscu.

Co dalej?  Docelowo, dotychczasowe przejście na wysokości ul. Woronicza 29 zostanie przesunięte bliżej skrzyżowania oraz wyposażone w azyl. Na skrzyżowaniu po zmianach będzie także tylko po jednym pasie do jazdy prosto. Na jezdni w stronę ul. Wołoskiej lewy pas będzie służył tylko do skrętu w lewo. Analogicznie na jezdni w stronę ul. Racjonalizacji – lewy pas będzie służył do zjazdu do zajezdni. Dopiero za skrzyżowaniem jezdnia rozszerzy się ponownie do dwóch pasów. W ramach przebudowy zwężony zostanie także wlot w ul. Spartańską.

Najpierw tymczasowe, teraz docelowe

W ramach doraźnej poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej zamontowane zostały progi zwalniające. Chociaż jest to rozwiązanie efektywne, to jednak doraźne i tymczasowe. Nie mogliśmy jednak wcześniej ogłosić przetargu na budowę sygnalizacji. Dopiero na przełomie października i listopada zeszłego roku otrzymaliśmy dokumentację projektową na budowę sygnalizacji.

Zaprojektowanie takich zmian jak budowa sygnalizacji świetlnej wymaga czasu. Zwłaszcza że zmian na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej jest więcej. Natomiast niemal zaraz po otrzymaniu dokumentów ogłosiliśmy przetarg na wdrożenie tych zmian w życie. Teraz te zmiany już wdrażane są w terenie.

Był audyt, są konkretne działania

Oba przejścia przez ul. Woronicza na skrzyżowaniu z ul. Spartańską otrzymały w audycie nieosygnalizaowanych przejść dla pieszych ocenę „0” – najniższą możliwą. Należy jednak pamiętać, że tak nisko oceniono także wiele innych przejść. Co roku jednak wiele z tych przejść staje się bezpieczniejszych.

Przeprowadzony audyt pozwolił na określenie priorytetów. Co naturalne – na pierwszy ogień poszły przejścia, które otrzymały najniższe oceny. W sumie był ich 471. Niemal połowa, a dokładnie 220 zmiany ma już za sobą. Do poprawy zostało więc 251 przejść – na wszystkie mamy dokładny plan. Mamy też finansowanie na realizację zmian, dzięki zeszłorocznej decyzji radnych o przyznaniu dodatkowych 164 mln zł na lata 2025-2028. W kilkudziesięciu miejscach prace budowlane właśnie się toczą – np. na Przyczółkowej i Pałacowej oraz Woronicza i Spartańskiej, gdzie budujmy sygnalizacje świetlne. Mamy też 18 już zatwierdzonych projektów, które w blokach startowych czekają na przetargi i realizacje. Kolejne 17 projektów jest już natomiast w trakcie przygotowywania. Jeszcze w tym roku planujemy przygotować projekty zmian w kilkudziesięciu kolejnych miejscach.

W 46 miejscach zmiany będą wprowadzane podmioty inne niż ZDM. Duża w tym rola inwestorów prywatnych, którzy poprawę bezpieczeństwa realizują w ramach obowiązku wynikającego z art. 16 ustawy o drogach publicznych.

Zmiany rowerowe

W ramach przebudowy powstaną także dwa przejazdy rowerowe. Jeden przez ul. Spartańską łączący się z drogą dla rowerów ciągnącą się wzdłuż ulicy oraz drugim przejazdem przez ul. Woronicza po zachodniej stronie skrzyżowania.

W przygotowaniu jest ponadto projekt drogi dla rowerów wzdłuż ul. Woronicza. Powstanie po północnej stronie ulicy na odcinku od ul. Wołoskiej do ul. Etiudy Rewolucyjnej. Nowa droga ma zostać wyznaczona kosztem nad wyraz szerokiej jezdni, tym samym również wpływając pozytywnie na bezpieczeństwo.

Powered by Projectic.pl