Już teraz planujemy, jak będzie zorganizowany ruch wokół pl. Powstańców Warszawy. Obecnie trwa tam budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. To jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Kierowcy zyskają aż 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, dzięki czemu piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 r.
Nie chcemy czekać na zakończenie tych prac, by zmieniać okolicę. Dlatego właśnie ogłosiliśmy przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Nasze działania są tak skoordynowane, by zakończyć prace jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudujemy sygnalizację świetlną na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy.
Przetarg na przebudowę sygnalizacji i zmiany na ulicy Mazowieckiej ogłosiliśmy w listopadzie 2023 roku, a wykonawcę wybraliśmy pod koniec stycznia 2024 r. 13 lutego podpisaliśmy umowę z firmą AN Projekt z Warszawy, która wykona roboty za niewiele ponad 2,5 mln złotych.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w listopadzie 2023 r. i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje w marcu 2024 r.
Co się zmieni?
Obecnie ul. Świętokrzyska na wysokości pl. Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy pl. Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę pl. Piłsudskiego). Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planujemy tu wyodrębnić dodatkowy pas do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią.
Zmienimy także organizację ruchu na ul. Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ul. Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. Chcemy, by ul. Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo wyznaczymy na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji zamierzamy uporządkować przestrzeń na rozwidleniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ul. Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu. Chcemy to zmienić.
W tym miejscu planujemy rozbiórkę betonowej wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ul. Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie ul. Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta i Kredytową. W tej reprezentacyjnej przestrzeni, w otoczeniu zabytkowych budynków funkcjonuje obecnie rozległe skrzyżowanie z wyspą z betonowej kostki. Wyspa zostanie znacznie zmniejszona oraz obsadzona zielenią. Przejście po zachodniej stronie skrzyżowania zostanie skrócone. Na obu jego krańcach skujemy beton i założymy trawniki. Na przejściach po południowej i północnej stronie skrzyżowania pojawią się azyle, które poprawią bezpieczeństwo pieszych. W tym drugim przypadku przed przejściem pojawi się dłuższy pas rozdzielający kierunki ruchu, który również będzie zazieleniony.
Zmieniamy ścisłe centrum Warszawy
Budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego na pl. Powstańców Warszawy ruszyła w sierpniu ubiegłego roku. Zaplanowano tam 420 miejsc postojowych. Jedna trzecia z nich będzie objęta preferencyjną stawką przysługującą okolicznym mieszkańcom. Obiekt powstaje w formule koncesji. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości pokryje koszty inwestycji – szacowane na ok. 85 mln zł – i będzie eksploatować parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu. Otwarcie parkingu jest planowane na przełom 2024 i 2025 r.
To kolejna zmiana w ścisłym centrum Warszawy. W 2022 roku oddaliśmy warszawiakom przebudowany pl. Pięciu Rogów. U zbiegu ul. Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej powstała zupełnie nowa, otwarta dla pieszych, zadrzewiona przestrzeń z fontanną wbudowaną w elegancką posadzkę. W miejscu, gdzie dwie szerokie jezdnie przecinały popularny trakt spacerowy, powstał plac przyjazny mieszkańcom. Nowa organizacja ruchu dała pierwszeństwo pieszym i ograniczyła prędkość pojazdów do 20 km/h. Wjazd dopuszczony jest tylko dla autobusów, służb i mieszkańców. Przy okazji wymieniliśmy nawierzchnię ul. Kruczej od Al. Jerozolimskich do placu oraz na skrzyżowaniu ul. Brokla i Górskiego. Wyremontowaliśmy też ul. Szpitalną od tego skrzyżowania do placu – zyskała eleganckie płyty i upodobniła się do najbliższego otoczenia.
Obecnie w toku jest również przetarg na przebudowę śródmiejskiego kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Całkowicie zmienią się nie tylko same ulice Złota i Zgoda, ale też ulica Sienkiewicza, duży fragment ulicy Jasnej oraz place pomiędzy nimi, w tym przed charakterystycznym „Domem pod Orłami”. Pojawią się setki nowych drzew, skwery z niską zielenią, ozdobne fontanny oraz trzy duże miejskie place. Towarzyszyć im będzie zaplanowana w detalach wymiana wszystkich nawierzchni materiały estetyczne i wysokiej jakości.
Badź na bieżąco z Nowym Centrum
Zachęcamy do śledzenia strony internetowej um.warszawa.pl/NCW.
Zapraszamy też na profile projektu Nowe Centrum Warszawy w mediach społecznościowych – na Facebooku i na Instagramie.