Szukamy wykonawcy budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej. Właśnie otworzyliśmy oferty w przetargu. Zgłosiły się trzy firmy. Najtańsza oferta wynosi ponad 3,1 mln zł. Najdroższa natomiast blisko 4,1 mln zł. Teraz przyjrzymy się wszystkim i wybierzemy najlepszą. Wybrana firma na wykonanie zadania będzie miała 150 dni od podpisania umowy.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Przede wszystkim jednak pieszych. Światła nie będą jednak jedyną zmianą, a jedynie finalizacją zmiany charakteru tego miejsca – skomplikowanego, bo poza wlotem Spartańskiej mieści się tam też wjazd do zajezdni autobusowej.
Dotychczasowe przejście na wysokości ul. Woronicza 29 zostanie przesunięte bliżej skrzyżowania oraz wyposażone w azyl. Na skrzyżowaniu po zmianach będzie także tylko po jednym pasie do jazdy prosto. Na jezdni w stronę ul. Wołoskiej lewy pas będzie służył tylko do skrętu w lewo. Analogicznie na jezdni w stronę ul. Racjonalizacji – lewy pas będzie służył do zjazdu do zajezdni. Dopiero za skrzyżowaniem jezdnia rozszerzy się ponownie do dwóch pasów.
W ramach przebudowy zwężony zostanie także wlot w ul. Spartańską. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanek „Zajezdnia Woronicza” 02. Powstaną także dwa przejazdy rowerowe. Jeden przez ul. Spartańską łączący się z drogą dla rowerów ciągnącą się wzdłuż ulicy oraz drugim przejazdem przez ul. Woronicza po zachodniej stronie skrzyżowania.
W przygotowaniu jest ponadto projekt drogi dla rowerów wzdłuż ul. Woronicza. Powstanie po północnej stronie ulicy na odcinku od ul. Wołoskiej do ul. Etiudy Rewolucyjnej. Nowa droga ma zostać wyznaczona kosztem nad wyraz szerokiej jezdni, tym samym również wpływając pozytywnie na bezpieczeństwo.
Wszystko po kolei
Na razie na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej zamontowane są progi zwalniające. Chociaż jest to rozwiązanie efektywne, to jednak doraźne i tymczasowe. Nie mogliśmy jednak wcześniej ogłosić przetargu na budowę sygnalizacji. Dopiero na przełomie października i listopada otrzymaliśmy dokumentację projektową na budowę sygnalizacji.
Zaprojektowanie takich zmian jak budowa sygnalizacji świetlnej wymaga czasu. Zwłaszcza że zmian na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej jest więcej. Natomiast niemal zaraz po otrzymaniu dokumentów ogłosiliśmy przetarg na wdrożenie tych zmian w życie. Niestety nie wszystko da się zrobić na raz.
Oba przejścia przez ul. Woronicza na skrzyżowaniu z ul. Spartańską otrzymały w audycie nieosygnalizaowanych przejść dla pieszych ocenę „0” – najniższą możliwą. Należy jednak pamiętać, że tak nisko oceniono także wiele innych przejść. Co roku jednak wiele z tych przejść staje się bezpieczniejszych.
Między innymi w tym roku wybudowaliśmy sygnalizację na przejściach przez ul. Maczka na wysokości ul. Niedzielskiego „Żywiciela” czy przy ul. Rembielińskiej 8. Światła stanęły także na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej. Rozpoczęliśmy także budowę rond na skrzyżowaniach ulic Augustówka i Zawodzie oraz Krasińskiego i Przasnyskiej. Szykujemy się również do budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to jeden z naszych priorytetów. Dlatego też właśnie przeprowadziliśmy audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych i na jego podstawie sukcesywnie wprowadzamy zmiany na stołecznych ulicach. Pewne jest, że każde przejście wymagające zmian takowe przejdzie.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w połowie listopada, a następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje w pierwszej połowie grudnia (otwarcie ofert) 2024 r.