Infrastruktura drogowa powinna zapewniać bezpieczeństwo wszystkim uczestników ruchu. Dlatego przebudowujemy drogi i zmieniamy organizację ruchu, wdrażając rekomendacje wynikające z audytów bezpieczeństwa, analiz ruchu oraz pomiarów prędkości.
Pochylnia i przeprofilowane schodki
Część zaleceń wiąże się z budową sygnalizacji. Taką rekomendację wskazali audytorzy, którzy w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych w Warszawie sprawdzili zebrę przez ul. Z. Krasińskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie. Przejście przez jezdnię północną ocenili na 1, a to przez jezdnię południową – na 2 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5).
Na niskie noty wpłynęły nie tylko rozwijane przez kierowców nadmierne prędkości na dwupasmowych jezdniach i ryzyko wyprzedzania w rejonie przejść. Ponieważ w tym miejscu ul. Z. Krasińskiego już wchodzi w skład węzła drogowego z ul. Wybrzeże Gdyńskie, jezdnie są poprowadzone niżej niż chodniki. Szczególnie po stronie północnej różnica poziomów jest dosyć wysoka, dlatego z chodnika na zebrę prowadzą schodki.
Z tego względu inwestycja polegała nie tylko na budowie sygnalizacji na przejściu. Zmieniło się także jego otoczenie. Schodki pozostawiliśmy, ale nieco przebudowaliśmy – zyskały inny profil, żeby po zejściu piesi nie czekali na wkroczenie na pasy na opasce drogowej. Stały się też węższe w miejscu, gdzie się rozszerzały. Po ich zachodniej stronie wybudowaliśmy pochylnię, która ułatwia dostanie się do zebry osobom na wózkach i z wózkami.
Budowy i projekty
Budowa świateł na przejściu przez ul. Z. Krasińskiego była jedną z wielu „sygnalizacyjnych” inwestycji, które wykonaliśmy lub rozpoczęliśmy w 2022 r. W ubiegłym roku światła powstały na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską (na wysokości ul. Okolicznej), przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego), przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c), na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, a także na zebrach przez ul. I. Gandhi – przy uli. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. Na początku bieżącego roku sygnalizacja zaczęła sterować ruchem na przejściu dla pieszych przez ul. F. Płaskowickiej przy ul. L. Hirszfelda. Na ukończeniu są budowy świateł na przejściach przez al. W. Reymonta (przy ul. Żbikowianka) oraz ulicach Górczewskiej (na wysokości ul. Budy) i Komitetu Obrony Robotników (przy ul. Radarowej).
Ponadto analizujemy oferty w przetargu na projektowanie nowych sygnalizacji świetlnych. Postępowanie było podzielone na 14 części, które zawierały 17 lokalizacji. Oferty udało się uzyskać na 9 części (11 lokalizacji). Chodzi o 3 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 8 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie, ruchliwe i dwujezdniowe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej. Liczymy, że światła uda się wybudować jeszcze w tym roku.