Przestrzeń miejska bardziej dostępna. Mniej barier architektonicznych - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

06-04-2018

Przestrzeń miejska bardziej dostępna. Mniej barier architektonicznych

Przynajmniej 1,5 mln zł zostanie wydanych w 2018 roku na likwidację barier architektonicznych. W zeszłym roku taką przemianę przeszło ponad 157 miejsc utrudniających poruszanie się po mieście.

Usuwamy bariery architektoniczne.

Urząd m.st. Warszawy od czterech lat realizuje projekt usuwania barier architektonicznych z warszawskich ulic. Nie są to wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to stosunkowo nieduży wydatek, ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia. Obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwiają poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym czy rodzicom z wózkami. – To są prace dodatkowe, wykonywane za dedykowane tylko do tego projektu pieniądze – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Nowe inwestycje i remonty są przygotowywane z myślą o wszystkich użytkownikach ulic.

Projekt powstał we współpracy z twórcami Warszawskiej Mapy Barier i realizowany jest przez Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym oraz zarządców dróg, czyli urzędów dzielnic i Zarządu Dróg Miejskich. W ciągu czterech lat zmiany przeszło blisko 800 lokalizacji za łączną sumę ok. 6 mln zł. Nad tym, co robią drogowcy czuwa Pełnomocnik Prezydenta ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.

W zeszłym roku

W 2017 r. zarządcom dróg przekazano 2,2 mln zł na ten cel – pieniądze te rokrocznie rezerwują w budżecie warszawscy radni. W projekt zaangażowało się sześć dzielnic (Śródmieście, Mokotów, Ochota, Wawer, Rembertów i Wesoła), zgłaszając 65 miejsc do poprawy. I tak, poprawione zostały krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach ulic Starego i Nowego Rembertowa (m.in. ulice M. Niedziałkowskiego, Gawędziarzy i Republikańska). W Wawrze wygodniej można już przejść m.in. przez ulice Odrodzenia, Bystrzycką i Bajkową, a w Śródmieściu m.in. przez ulice Sapieżyńską i Inflancką. Z kolei ZDM działał na ulicach w Wilanowie (np. ul. Nałęczowska), na Ursynowie (np. ul. J. Rodowicza „Anody”), Żoliborzu (np. ul. A. Mickiewicza) i Bielanach (np. J. Conrada). Największe zmiany można było zaobserwować w al. Wojska Polskiego na Żoliborzu i na ul. Śródziemnomorskiej na Mokotowie, gdzie likwidacja barier architektonicznych została skoordynowana z innymi pracami, jak remont chodnika i wymiana nawierzchni jezdni lub poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach. W sumie ZDM pracował w 92 lokalizacjach. Obok przebudowy chodników przy przejściach dla pieszych, obniżenia krawężników i montażu pasów ostrzegawczych i linii prowadzących, nowością były prace związane z przystosowaniem przystanków autobusowych. To specjalne krawężniki peronowe, pola uwagi i nowa nawierzchnia.

Plany na 2018 rok

W tym roku na likwidację barier wydanych zostanie 1,5 mln zł. Do projektu zgłosiło się osiem dzielnic: Praga-Południe, Ochota, Mokotów, Śródmieście, Włochy, Wawer, Rembertów i Wesoła, które wytypowały 97 barier do likwidacji. Dzielnica Mokotów zajmie się m.in. ul. Bogunki i Bełdan – obniżone zostaną krawężniki na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Rembertów będzie kontynuował zmiany na ulicach Starego Rembertowa i zaplanował likwidację barier np. na ulicach: Magenta, Kamaszniczej, Konwisarskiej i Zesłańców Polskich. Zarząd Terenów Publicznych poprawi na Muranowie przejścia m.in. na ul. Miłej, Niskiej i Karmelickiej. W Wawrze przebudowane zostaną zniszczone już chodniki przy ulicach Naddnieprzańskiej, VIII Poprzecznej i IX Poprzecznej. Dzielnica Włochy przebuduje przejścia dla pieszych m.in. przy ul. Jutrzenki. Na Pradze-Południe zmodernizowane zostaną przejścia dla pieszych m.in. ul. Brukselskiej i Arabskiej.

Kolejny sezon usuwania barier architektonicznych rozpoczął już Zarząd Dróg Miejskich. Zaplanowane prace to obniżenie krawężników, montaż pasów ostrzegawczych przed przejściami dla pieszych i inne drobne korekty, które ułatwiają poruszanie się po mieście. W tym roku prace ZDM rozpoczynają się w Śródmieściu. Widać już zmiany na ul. Ludnej – przy ul. Solec, Okrąg i Czerniakowskiej. W pierwszym etapie zaplanowano roboty w 23 lokalizacjach m.in. na ul. Wioślarskiej, S. Herbsta, Szwoleżerów, na rondzie Sedlaczka, ul. Wiejskiej, w al. J.Ch. Szucha, na pl. Unii Lubelskiej, na ul. L. Waryńskiego, Wawelskiej.

Oprócz programu likwidującego bariery architektoniczne, bariery usuwane są także na bieżąco w ramach inwestycji, przebudów i remontów dróg. Wszystkie weekendowe frezowania to również obniżanie krawężników na przejściach, montaż pasów ostrzegawczych czy naprawa chodnika. Po kompleksowych remontach ulic także nie ma już na nich barier, przykładem mogą tu być np. zeszłoroczne prace na ul. Namysłowskiej. Jednym tegorocznych remontów są roboty na pl. Krasińskich i ul. Miodowej, gdzie nowe chodniki, przystanki, przejścia dla pieszych nie będą utrudniały poruszania się. Budowa dróg rowerowych zazwyczaj wiąże się z przebudową chodników i przejść dla pieszych – wtedy także drogowcy wykonują je w innym standardzie. Dzięki wspólnym działaniom ZDM i Zarządu Transportu Miejskiego także na przystankach autobusowych sukcesywnie montowane są specjalne krawężniki peronowe, ułatwiające podjazd autobusu do krawędzi oraz pole oczekiwania wyznaczające orientacyjne drzwi pojazdu.

Miejscy drogowcy pracują także nad dwoma dużymi projektami poprawiającymi dostępność miejskiej przestrzeni. ZDM chce poprawić 10 węzłów przesiadkowych Trasy Łazienkowskiej z przystankami komunikacji miejskiej. Założenie jest takie, aby przy każdym węźle przesiadkowym powstały windy lub pochylnie prowadzące na przystanki. W ramach prac perony przeszłyby remont i zostałyby przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. pasy ostrzegawcze i prowadzące oraz plany tyflograficzne). Wszystko po to, aby maksymalnie poprawić dostępność tych miejsc.  Powstaje już projekt zmian na pl. Na Rozdrożu. Prace w terenie zaplanowano na przełom 2018 i 2019 roku. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na zaprojektowanie wind na wiadukt mostu Poniatowskiego. Mają być gotowe w 2019 r.

Powered by Projectic.pl