Przetarg na projektowanie sygnalizacji w 13 miejscach. Są chętni - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

30-06-2022

Przetarg na projektowanie sygnalizacji w 13 miejscach. Są chętni

Dwie firmy zgłosiły się w postępowaniu na zaprojektowanie sygnalizacji świetlnych w 13 lokalizacjach w Warszawie. Jednak złożone przez nie oferty dotyczą 10 miejsc. Propozycje już analizujemy, a te przejścia dla pieszych i skrzyżowania, na których nikt nie chciał podjąć się projektowania świateł, znajdą się w kolejnym takim przetargu. Planujemy go ogłosić w najbliższych tygodniach.

Bezpieczeństwo pieszych na przejściach poprawiamy na wiele sposobów. Najczęściej budujemy azyle dla pieszych, montujemy progi zwalniające, wynosimy przejście do poziomu chodnika, doświetlamy przejście lub budujemy sygnalizację świetlną. To, jakie rozwiązanie wdrażamy w terenie, zależy od rekomendacji audytorów, którzy w latach 2016-2020 sprawdzili 4093 nieosygnalizowane zebry w mieście.

Montaż sygnalizacji świetlnej jest jednym ze skuteczniejszych sposobów poprawy bezpieczeństwa. Piesi i kierowcy otrzymują jednoznaczną informację, kiedy iść i jechać, a kiedy się zatrzymać. Dlatego najczęściej wyposażamy w nie przejścia przez minimum dwujezdniowe ulice lub znajdujące się na dużych, ruchliwych skrzyżowaniach. 

Niektórzy uważają, że światła to podstawowe i jedyne remedium na zagrożenia w danym miejscu. Jednak sygnalizacja nie jest panaceum. Przede wszystkim nie pozostaje bez wpływu na płynność ruchu. Zmusza pieszego do czekania na zielone światło, nie zatrzymuje też rozpędzonych samochodów, których kierowcy albo uważają, że zdążą na żółtym świetle, albo ignorują świecące się już czerwone. Ponadto jest drogim rozwiązaniem. Dlatego budujemy ją tam, gdzie naprawdę jest niezbędna, a audytorzy nie zaproponowali alternatywnego rozwiązania.

Będą kolejne sygnalizacje

Takich miejsc na mapie miasta jest jednak sporo. W planie mamy 13 lokalizacji, które chcemy osygnalizować. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 9 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie i ruchliwe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej. Skrzyżowanie ul. Światowida z ul. Milenijną zostanie ostatecznie przebudowane przez dewelopera, który po sąsiedzku realizuje inwestycję komercyjną i to on, w ramach dostosowania „krzyżówki” do obsługi zwiększonego ruchu, wyposaży ją wraz z przejściami w sygnalizację świetlną. 

W przetargu na zaprojektowanie nowych świateł właśnie otworzyliśmy oferty. Zgłosiły się dwie firmy – Yunex i Kom-projekt. Obie chcą wykonać projekty sygnalizacji w pięciu miejscach, zaś w pięciu kolejnych – tylko Yunex. W przypadku trzech lokalizacji – przejście dla pieszych blisko wlotu ul. S. Binieckiego, skrzyżowanie ulic S. Banacha i L. Pasteura oraz skrzyżowanie ulic A. Branickiego i Sarmackiej – nie wpłynęły propozycje. Miejsca te znajdą się na liście w kolejnym przetargu na projektowanie świateł. Obecnie jest on w przygotowaniu, a publikacja powinna nastąpić w najbliższych tygodniach. 

Pierwotnie planowaliśmy w ramach tego przetargu zaprojektować sygnalizację na skrzyżowaniu ul. Światowida z ul. Milenijną. Ostatecznie zostanie ono przebudowane przez dewelopera, który po sąsiedzku realizuje inwestycję komercyjną i to on, w ramach dostosowania „krzyżówki” do obsługi zwiększonego ruchu, wyposaży ją wraz z przejściami w sygnalizację świetlną.

Przystąpiliśmy do analizy ofert. Liczymy, że w najbliższych tygodniach wybierzemy wykonawcę lub wykonawców. Wskazana przez nas pracownia lub pracownie będą miały 180 dni od dnia podpisania umowy na przygotowanie projektów.

Poniżej lista lokalizacji ze szczegółowymi informacjami i oceną w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych:

  • al. Dzieci Polskich – przejście dla pieszych na wysokości wlotu ul. J. Kossakowskiego (to przejście zostało przez nas wskazane do osygnalizowania, a zebra nieopodal, na wysokości ul. Dzięcieliny, do likwidacji; ostateczną decyzję podejmie Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym); ocena w audycie 1

Przejście dla pieszych, al. Dzieci Polskich.

 

  • al. Dzieci Polskich – skrzyżowanie z ul. Czarnołęcką; przejście przez al. Dzieci Polskich – ocena 1

Przejście dla pieszych, al. Dzieci Polskich.

 

  • al. Dzieci Polskich – skrzyżowanie z ul. Bielszowicką; przejście przez al. Dzieci Polskich – ocena 0

Przejście dla pieszych, al. Dzieci Polskich.

 

  • ul. S. Banacha – przejście dla pieszych blisko wlotu ul. S. Binieckiego (zebra naprzeciwko szpitala, bardzo popularna wśród pieszych); ocena 3

Przejście dla pieszych, ul. Banacha.

 

  • ul. S. Banacha – skrzyżowanie z ul. L. Pasteura; przejście przez ul. Banacha – ocena 4

Przejście dla pieszych, ul. Banacha.

 

  • ul. A. Branickiego – skrzyżowanie z ul. Sarmacką (w tym miejscu jest rondo, ale z po otwarciu trasy S2 ruch tutaj znacznie wzrósł i konieczna jest sygnalizacja); przejścia (przez dwie jezdnie) przez ul. Branickiego ocenione na 1, 2, 3 i 3, przejścia przez ul. Sarmacką ocenione na 2, 2 i 2

Przejście dla pieszych, ul. Branickiego.

 

  • ul. S. Maczka – przejście dla pieszych w rejonie ul. M. Niedzielskiego „Żywiciela”; ocena 2 i 2 (przejście przez dwie jezdnie)

Przejście dla pieszych, ul. Maczka.

 

  • ul. Ostrobramska – skrzyżowanie z ul. Poligonową (budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską, najprawdopodobniej po stronie zachodniej skrzyżowania)

Przejście dla pieszych, ul. Ostrobramska.

 

  • ul. Powstańców Śląskich – skrzyżowanie z ul. Sterniczą; przejścia przez ul. Powstańców Śląskich – oceny 2, 2 i 2

Przejście dla pieszych, ul. Powstańców Śląskich.

 

  • ul. Puławska – skrzyżowanie z ul. Romera (jest to ostatnie skrzyżowanie bez sygnalizacji na ul. Puławskiej, z niebezpiecznym lewoskrętem); przejście przez ul. Romera – ocena 2

Przejście dla pieszych, ul. Puławska.

 

  • ul. Rembielińska – przejście dla pieszych w rejonie posesji nr 8; ocena 0 (przez tory tramwajowe) i 4 (przez jezdnię)

Przejście dla pieszych, ul. Rembielińska.

 

  • ul. J. P. Woronicza – skrzyżowanie z ul. Spartańską; przejście przez ul. Woronicza – ocena 0, przejście przez ul. Spartańską – 3

Przejście dla pieszych, ul. J.P. Woronicza.

 

  • ul. Wólczyńska – skrzyżowanie z ul. T. Nocznickiego (to mocno obciążone skrzyżowanie, a ruch w okolicy zwiększa się po wybudowaniu kolejnych osiedli); przejście przez ul. Wólczyńską – ocena 5, przejście przez tory tramwajowe – 3, przejście przez ul. Nocznickiego – 3

Przejście dla pieszych, ul. Wólczyńska.

 

 

Powered by Projectic.pl