Puławska dla pieszych i rowerzystów - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-03-2024

Puławska dla pieszych i rowerzystów

Puławska na mokotowskim odcinku stanie się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów. Rada Warszawy wpisała dziś do Wieloletniej Prognozy Finansowej środki na projekt przebudowy tej ulicy na odcinku od Dolnej do Rakowieckiej.

Autobus i rowerzysta.

Obecny wygląd ulicy Puławskiej – trzypasmowa jezdnia, wąskie chodniki zajęte przez parkujące samochody – to efekt przebudowy przeprowadzonej jeszcze w latach 90. Od tego czasu minęło prawie 30 lat i potrzeba zmian jest oczywista.

– Piesi będą mieli do dyspozycji szerszy, wygodny chodnik, a rowerzyści bezpieczną drogę dla rowerów, oddzieloną zarówno od samochodów jak i od pieszych. Puławska musi być wygodna – również dla pasażerów komunikacji miejskiej. Równocześnie możliwa będzie obsługa lokali usługowych, oczywiście nie zapominamy też o zieleni ulicznej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Kompleksowa przebudowa

Pogodzenie potrzeb wszystkich użytkowników Puławskiej wymaga fundamentalnej zmiany charakteru tej ulicy i jej kompleksowej przebudowy. Żadne półśrodki, w rodzaju np. malowania kawałków pasów rowerowych między pasami ruchu a parkującymi autami, nie są rozwiązaniem problemów. Puławską trzeba urządzić na nowo – przebudowując jezdnię, przesuwając krawężniki, latarnie i odwodnienie, planując nowe elementy przestrzeni ulicy w sposób spójny i bezpieczny.

Modernizacja Puławskiej to duża inwestycja, która będzie kosztować co najmniej kilkanaście milionów złotych i wiążąca się ze sporymi utrudnieniami, które mogą potrwać co najmniej rok. Kompleksowa przebudowa tak ważnej, dzielnicowej arterii (wraz z jej infrastrukturą) wymaga m.in. robót ziemnych, przesuwania studzienek i innych sieci teletechnicznych, przy zapewnieniu dojazdu do sąsiadujących posesji.

Mokotów przeżywa obecnie trudny okres związany z realizacją inwestycji drogowych i transportowych o znaczeniu mocno wykraczającym poza tę dzielnicę. Zgodnie z planem miasta są one ułożone w kolejności, by uniknąć spiętrzenia utrudnień. Od dwóch lat głównym zadaniem jest budowa tramwaju na Wilanów. Puławska stanowi więc główny objazd dla przebudowywanych ulic Belwederskiej i Spacerowej. Na jezdni na czas prac wytyczono buspas, którym linie autobusowe z Wilanowa i Dolnego Mokotowa mogą ominąć utrudnienia. W tym czasie Tramwaje Warszawskie przeprowadziły prace związane z wymianą torowiska położonego na półkilometrowym odcinku. Takie prace były możliwe, ponieważ nie przeszkadzały w tymczasowej funkcji tej ulicy.

Kiedy ruszą prace?

Koniec prac na Spacerowej i Belwederskiej to jednak nie koniec prac na Puławskiej. Kolejnym etapem będzie budowa torowiska na ul. Rakowieckiej. Umowa podpisana przez tramwajarzy jesienią zeszłego roku zobowiązuje wykonawcę do przebudowy Rakowieckiej do lata 2025 r. Będzie to oznaczać również konieczność poprowadzenia objazdów inwestycji prawdopodobnie po wschodniej jezdni ul. Puławskiej.

W tym czasie będziemy mogli przygotować dokumentację projektową i po zakończeniu inwestycji tramwajowej zająć się przebudową samej Puławskiej, gdy przestanie ona już pełnić rolę głównego objazdu.

800 tys. zł przekazane przez stołecznych radnych to środki, które pozwolą na wybór projektanta. Projekt przebudowy powinien być gotowy w przyszłym roku. Sama przebudowa mogłaby zostać zrealizowana w 2026 r.

Co się zmieni?

Puławska to jedna z najdłuższych ulic Warszawy i niemal cała posiada już drogę dla rowerów. W ostatnich latach powstały trasy rowerowe na 9-kilometrowym odcinku aż do granicy miasta. Przebudowa odcinka od Dolnej do Rakowieckiej uzupełni ostatni brak w tym korytarzu rowerowym.

Wstępnym założeniem jest rezygnacja z jednego z trzech pasów ruchu na jezdni. Taka zmiana pozwoli na wyznaczenie minimum 3-metrowego chodnika z większą ilością zieleni niż obecnie. Miejsce na odseparowaną od chodnika drogę dla rowerów znalazłoby się tam, gdzie dziś są latarnie, sygnalizatory studzienki odwadniające jezdnię, które trzeba będzie przesunąć. Zmiana układu drogowego i przeprowadzenie ruchu rowerowego przez kolejne skrzyżowania – Dolna, Dąbrowskiego, Madalińskiego, Narbutta – oznacza oczywiście przebudowę sygnalizacji.

Nie tylko Puławska

W ostatnich latach warszawskie ulice przeszły szereg podobnych transformacji. Zupełnie nowy charakter zyskała Kondratowicza, czyli jedna z centralnych ulic Targówka.

Zmiany na Mokotowie można porównać do transformacji ostatniego odcinka ul. Marszałkowskiej, gdzie musieliśmy rozwiązać podobne problemy (szeroka jezdnia, samochody parkujące na wąskim chodniku, brak drogi rowerowej). W przypadku Puławskiej mowa jednak o dużo większej skali przedsięwzięcia.

Więcej pieniędzy na trasy rowerowe

W znowelizowanej Wieloletniej Prognozie Finansowej znalazły się też z pieniądze na inne inwestycje dla rowerzystów. Zrealizowane zostaną ostatnie etapy rowerowej Trasy Łazienkowskiej, czyli budowa brakującego odcinka trasy między Agrykolą a ul. Czerniakowską. Z kolei Zarząd Zieleni m.st. Warszawy otrzymał pieniądze na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Portem Czerniakowskim. Dzięki temu domknięta będzie trasa od metra Politechnika do Wisły i tras po prawej stronie rzeki.

Powered by Projectic.pl