Strefa płatnego parkowania ma przede wszystkim chronić potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. Wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców spoza tego obszaru do pozostawiania swojego auta na cały dzień, np. w drodze do pracy. W ten sposób, zachowując tę samą liczbę miejsc postojowych, poprawia ich dostępność. Strefa pozwala skorzystać z tych miejsc postojowych większej liczbie osób (np. przyjeżdżających do sklepu, restauracji, urzędu, do rodziny, z dostawą itd.). Ułatwia także znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom z najbliższej okolicy, którzy dzięki abonamentowi nie muszą płacić za postój.
Radni podjęli decyzję
Decyzję o zmianach granic strefy płatnego parkowania podjęli radni m.st. Warszawy. Zanim doszło do głosowania, Zarząd Dróg Miejskich przygotowywał analizy i projekty niezbędne do podjęcia decyzji. Zaczęliśmy od inwentaryzacji wszystkich miejsc legalnego postoju na drogach publicznych. W ten sposób została oszacowana pojemność parkingowa – może tutaj zaparkować legalnie niemal 6 tys. aut.
Tak samo będzie też po wprowadzeniu SPPN. Podstawowym założeniem projektowym było bowiem pozostawienie postoju wszędzie tam, gdzie to jest obecnie legalne. Na odcinkach gdzie parametry drogi nie pozwalają wyznaczyć ogólnodostępnych płatnych miejsc w odpowiednych wymiarach, pozostawiamy możliwość bezpłatnego parkowania tylko dla mieszkańców (w sumie ok. tysiąca pojazdów). Szczegółowe rozwiązania dla każdej z ulic skonsultowaliśmy z mieszkańcami. Były to rekordowo popularne konsultacje: w 11 wydarzeniach udział wzięło ponad tysiąc osób, otrzymaliśmy też kilka tysięcy uwag. Wszystkie rozpatrzyliśmy, wiele z nich pozwoli ulepszyć przygotowane projekty.
Jak się parkuje na Saskiej Kępie i Kamionku?
Gorąca atmosfera konsultacji społecznych pokazała, że temat wprowadzenia SPPN ma swoich zwolenników i przeciwników. Powstało też wokół niego dużo mitów. Dlatego tak ważne jest, że wiedzę o faktycznej sytuacji na tym obszarze możemy czerpać z badań. W tym celu przez niemal 2 miesiące liczyliśmy wszystkie zaparkowane na ulicach samochody. Pomiar był powtarzany dwa razy na godzinę przez niemal całą dobę – w sumie to aż 1,4 mln odczytów!
Z tych danych wyłaniają się profile typowych użytkowników. Auta parkujące regularnie w nocy zostały uznane za pojazdy zaparkowane przez mieszkańców tego obszaru. W ciągu dnia korzystały one z 25-40% wszystkich miejsc, nocami ich liczba na niektórych obszarach sięgała 80%. Maksymalna odnotowana liczba aut mieszkańców to 3505 – a zatem niecałe 60% pojemności tego obszaru. Widać zatem, że mieszkańcy nie muszą się obawiać SPPN, bo dzięki jej wprowadzeniu będą mogli korzystać z miejsc parkingowych na podstawie abonamentu, bez dodatkowych opłat.
Duży odsetek aut (nawet 25%) to takie, które regularnie parkowały na tym obszarze w ciągu dnia, zwykle ponad 8 godzin. Pojazdy te często opuszczają Saską Kępę lub Kamionek dopiero wieczorem. To sprawia, że zapełnienie obszaru w ciągu dnia przekracza nawet 100%, a mieszkańcy wracający z pracy nie mogą znaleźć wolnego miejsca w swojej okolicy. Wprowadzenie opłat ma zmniejszyć liczbę aut, które regularnie parkują tutaj cały dzień, blokując miejsca mieszkańcom czy osobom, które przyjechały do sklepu czy w odwiedziny.
Wyniki badań różnią się w zależności od obszaru. W centralnej części Saskiej Kępy czy na Kamionku widać wyraźny deficyt miejsc postojowych głównie w ciągu dnia. Bliżej ul. Międzynarodowej sytuacja jest inna – tam najtrudniej jest zaparkować wieczorem i nocą. To dlatego, że 80% aut to pojazdy mieszkańców, a tylko 10% to przyjezdni. W tej sytuacji SPPN nie pomoże rozwiązać problemów parkingowych. Dlatego zarekomendowaliśmy, aby obszar między ul. Saską a Międzynarodową nie był objęty strefą. Będziemy go jednak obserwować, aby ocenić czy sytuacja po wprowadzeniu strefy się zmieni.
Sposób w jaki sprawdzamy czy SPPN na danym obszarze jest dobrym rozwiązaniem wykorzystywaliśmy już wcześniej w pięciu dzielnicach. Wszędzie tam rzeczywistość potwierdziła prognozy i poprawę sytuacji widać nie tylko w liczbach, ale gołym okiem.
Kolejny krok
Cały proces konsultacji, analiz i rozmów z radnymi i władzami dzielnicy Praga-Południe był czasochłonny, ale pozwolił dopracować proponowane rozwiązania i zapewnić, że decyzja o rozszerzeniu SPPN jest podjęta po uwzględnieniu wszystkich argumentów za i przeciw. Uchwała zostanie teraz skierowana do publikacji w dzienniku urzędowym. Gdy to nastąpi, ZDM będzie miał kilka miesięcy na wdrożenie strefy – zakup i montaż parkomatów oraz oznakowanie miejsc postojowych (po uprzednim zatwierdzeniu ich projektów przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. Zgodnie z uchwałą, strefa płatnego parkowania ma zacząć obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku od 6 listopada 2023 r.