Na ten moment w Warszawie jest ponad 770 kilometrów tras rowerowych. W zdecydowanej większości wykonane są z asfaltu. Od 1 marca wyruszyło na nie blisko 3,3 tysiąca jednośladów Veturilo, które znaleźć można w jednej z 329 stacji zlokalizowanych na terenie każdej dzielnicy.
Rowerzyści muszą mieć po czym jeździć. A w Warszawie realizujemy inwestycje rowerowe, czasem warte kilkadziesiąt milionów złotych. Jesteśmy w trakcie wyboru wykonawcy kluczowego odcinka „rowerowego kręgosłupa Warszawy”, czyli rowerowej trasy N-S przez centrum miasta. Wybrana przez nas firma za kilka miesięcy wbije pierwszą łopatę na budowie rowerowej infrastruktury wzdłuż ulicy Andersa, od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego, co będzie się łączyło z przebudową sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach i budową rozjazdów i łączników rowerowych prowadzących do prostopadłych tras. To projekt wart ponad 30 mln zł. Równocześnie projektujemy wcześniejszy (pl. Bankowy – Nowolipki) i kolejny (wzdłuż Mickiewicza) odcinek tej trasy.
Rowerowy budżet obywatelski
Od lat praktycznie w każdym dowolnym momencie w Warszawie w budowie, przebudowie lub remoncie jest łącznie co najmniej 20 kilometrów różnego rodzaju tras rowerowych. Na wiosnę, czyli wraz z początkiem sezonu budowlanego, w pierwszej kolejności sukcesywnie będą dobiegać końca inwestycje, które były zaawansowane już pod koniec zeszłego roku.
Trwa m.in. asfaltowanie odcinków na ulicach Kasprowicza i Marymonckiej na Bielanach oraz wzdłuż Kanału Żerańskiego na Białołęce (inwestycja urzędu dzielnicy). To zadania z budżetu obywatelskiego. Wybudowanie infrastruktury rowerowej jest częścią prac związanych z przebudową dwóch ulic na Woli – Ordona i Jana Kazimierza.
Aby nie zwolnić tempa, równolegle w toku są przetargi na wcielenie w życie kolejnych pomysłów uznanych za ważne przez mieszkańców. To trasy w Alejach Jerozolimskich (Śmigłowca – Na Bateryjce) oraz na ulicach: Domaniewskiej (Samochodowa – Wołoska), Wenedów (most Gdański – Zakroczymska), Sanguszki (Wybrzeże Gdańskie – Zakroczymska) i Andersa (Świętojerska – Długa). Oprócz tego w toku jest przetarg na ustawienie 6 dużych wiat rowerowych oraz przebudowę narożnika na skrzyżowaniu ulic Idzikowskiego i Powsińskiej.
Zielone światło na przejazdy rowerowe
Na przełomie lutego i marca zakończyła się przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Krasińskiego na Żoliborzu, którą w całości sfinansował inwestor prywatny. Powstał tam komplet przejazdów rowerowych. W najbliższej okolicy brakujące przejazdy są również w projektach dwóch rond – na skrzyżowaniu Przasnyska/Rydygiera (buduje je już urząd dzielnicy) oraz Krasińskiego/Przasnyska (przygotowujemy się do tej inwestycji).
Takie przejazdy powstaną też na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej w Wilanowie oraz na wysokości ulic Rembielińskiej 8 na Targówku. W obu tych miejscach planowane są nowe sygnalizacje świetlne. Trwają przetargi na wykonawców tych prac. To przykłady działań punktowych. Nowe przejazdy powstają oczywiście również, czy wręcz przede wszystkim, w ramach dużych inwestycji, które zmieniają oblicze całych ulic.
Inwestycje tramwajowe – coś się kończy, coś zaczyna
W tym tygodniu pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową na ulicy Kasprzaka na Woli. Przez kolejne dni będą jednak trwały jeszcze prace wykończeniowe, w tym w zakresie infrastruktury rowerowej. Projekt pilotowany przez spółkę Tramwaje Warszawskie to ponad 2 kilometry nowych tras, w tym szczególnie ważne dla ruchu rowerowego kompleksowe zmiany na rondzie Tybetu. Powstanie tam komplet przejazdów rowerowych oraz rozdzielenie od siebie trasy rowerowej i części dla pieszych.
Po zakończeniu prac na Kasprzaka tramwajarze przeniosą się w dalszej części roku na Ochotę. Zapowiedź trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. dla rowerzystów oznacza całkowitą przebudowę substandardowej trasy, jednej z najgorszych jakościowo w stolicy, po całej wschodniej stronie tej ulicy. Szereg możliwości wygodnej i legalnej podróży otworzą nowe przejazdy rowerowe, w tym w szczególności ich komplet zaplanowany u zbiegu z ulicą Szczęśliwicką.
Tramwaj co do zasady jest w Warszawie motorem napędowym zmian w kierunku zrównoważonej mobilności. Odpowiada za budowę lub przebudowę tras rowerowych albo przynajmniej ułatwia ich budowę w przyszłości. Obie ta przypadki dotyczą w szczególności tramwaju na Wilanów. Tylko ta jedna inwestycja, licząc wraz z odnogą w stronę Siekierek, odpowiadać będzie za blisko 10 kilometrów nowych i odnowionych tras w ciągu 5 ulic.
Radni zdecydują o Puławskiej
Szereg inwestycji tramwajowych oraz planowane rozszerzenie strefy płatnego parkowania zdecydowanie zmienią w przyszłości sytuację transportową na Starym Mokotowie. To nie tylko koniec utrudnień związanych z trwającą obecnie budową, ale przede wszystkim szereg nowych możliwości dojazdu z wykorzystaniem sprawnej komunikacji miejskiej. Oprócz tego uporządkowane zostanie parkowanie.
Dlatego na zbliżającą się sesję budżetową Rady Miasta składamy wniosek o przekazanie pieniędzy m.in. na budowę ostatniego brakującego odcinka drogi dla rowerów na ulicy Puławskiej. Chodzi oczywiście o odcinek od ulicy Dolnej do Rakowieckiej. Te pieniądze pozwolą na rozpoczęcie poszukiwań projektanta, który będzie miał za zadanie zaproponować zmiany na ponad kilometrowym odcinku ulicy. Oczywiście chodzi o transformację znacznie wykraczającą poza budowę infrastruktury rowerowej. Puławska to ulica przede wszystkim niewygodna dla pieszych i to na ich korzyść musi się zmienić w pierwszej kolejności. Mówimy więc o nadaniu jej nowego charakteru. Przebudowa obejmie chodnik, jezdnię, zieleń, miejsca postojowe, oświetlenie uliczne i sygnalizację oraz sieci podziemne, a częścią tych zmian będzie nowa infrastruktura rowerowa. W poprzednich latach wybudowaliśmy drogę rowerową wzdłuż kilkunastu kilometrów Puławskiej od granicy miasta, teraz powstanie na ostatnim jej odcinku.
Oprócz tego pod rozwagę radnych składamy jeszcze dwa projekty rowerowe ważne dla Śródmieścia. To budowa połączenia między nowymi wiaduktami Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą i samym mostem Łazienkowskim oraz droga dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Marszałkowskiej na odcinku Królewska – Świętokrzyska.
Budujemy i rysujemy
“Po projektach się nie jeździ”, ale bez projektów nie ma czego budować. Obecnie w toku są prace projektowe na odcinki m.in. wzdłuż al. Jana Pawła II i al. “Solidarności” oraz ulicy Leszno i Okrzei. Kończymy też rysowanie rozwiązań na przedłużeniu nowego mostu pieszo-rowerowego, czyli przejazd rowerowy przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej. Obecnie szukamy też projektantów na kolejne zadania, np. dla trasy rowerowej na ulicach Lucerny i Patriotów w Wawrze.
Na podstawie gotowych już projektów w toku są zaś przetargi wykonawcze. Szukamy chętnych na przebudowę całego kwartału w rejonie ulic Złota-Zgoda, wraz z usprawnieniami rowerowymi w tym m.in. nowych przejazdami przez ul. Marszałkowską.