Rok 2021 niewiele różnił się od poprzedniego. Wciąż kluczową rolę odgrywał koronawirus, który niemal przez cały czas utrudniał prace. Mimo pandemii udało nam się pchnąć do przodu wiele ważnych projektów.
W 2021 r. pełną parą ruszyły prace związane z Nowym Centrum Warszawy. W Śródmieściu każdy może już obserwować ich postępy. Rozpoczęliśmy modernizację tzw. placu Pięciu Rogów, który z miejsca zdominowanego przez samochody zmienia się w przestrzeń przystępną dla pieszych, bardziej zieloną i estetyczną. Rozpoczęliśmy też metamorfozę ronda Dmowskiego, gdzie powstają nowe przejścia dla pieszych – po to, by serce miasta było lepiej dostosowane do potrzeb tysięcy przechodniów, także osób z wózkami i na wózkach oraz osób z niepełnosprawnościami.
Niebawem w nową szatę, z dużą dozą koloru zielonego, ubierzemy całą ul. Marszałkowską i Al. Jerozolimskie – w 2021 r. rozpoczęło się wykonywanie projektów wykonawczych, które przedstawią w szczegółach nowy wygląd tych arterii.
To wszystko udało się, mimo że w roku 2021 wciąż mierzyliśmy się z pandemią koronawirusa, co niemal przez cały czas utrudniało nam realizację planów.
Kompleksowe przebudowy ulic
Choć inwestycyjnie skupiliśmy się na Nowym Centrum Warszawy, nasze działania nie ograniczały się wyłącznie do Śródmieścia. Pracowaliśmy m.in. na tzw. obwodnicy Gocławia. Zgłoszone w ramach budżetu obywatelskiego przez mieszkańców utworzenie pasów rowerowych na ulicach Meissnera i Umińskiego rozszerzyliśmy o uporządkowanie parkowania. Tym samym poprawiliśmy bezpieczeństwo w rejonie przejść dla pieszych, wdrażając rozwiązania wskazane w trakcie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inwestycja stanowi nasz sztandarowy przykład za 2021 r., że planując przebudowy dróg, dążymy do tego, aby były one kompleksowe. Ulice Meissnera i Umińskiego przygotowaliśmy bowiem pod wzbogacenie je kolejną porcją zieleni. To samo stało się na ul. Abrahama, na której wprowadzanie zmian zakończyliśmy już w tym roku.
W tym kierunku idą również przemiany na ul. Sokratesa. Nadrzędnym celem jest poprawa bezpieczeństwa, co osiągniemy poprzez modelowe uspokojenie ruchu: węższy przekrój jezdni, odgięcie toru jazdy i azyle dla pieszych. Ale ulica zyska też nowe chodniki i drogę dla rowerów, a także szpaler drzew i ogrody deszczowe, tak ważne w dobie zmieniającego się klimatu.
Remontując kolejne kilometry jezdni, chodników i dróg dla rowerów, pamiętaliśmy o poprawie dostępności poprzez obniżanie krawężników, montaż charakterystycznych żółtych płyt z wypustkami czy zamianę schodów na pochylnie. Kontynuowaliśmy wymianę oświetlenia na nowoczesne, pozwalające nie tylko oszczędzać energię, ale przede wszystkim poprawiać warunki na drodze po zmroku. W 2021 r. wstawiliśmy 611 nowych ulicznych latarni, zamontowaliśmy 4636 nowych opraw – na ulicach, węzłach drogowych, w tunelach i przejściach dla pieszych. Był to wstęp do tego, co zaczęło się w tym roku. Od stycznia trwa wymiana wszystkich lamp na głównych ulicach Warszawy, a zamontowanych zostanie blisko 40 tys. LED-ów. Zaowocuje to zaoszczędzeniem aż ok. 23 mln zł w skali roku, a następnie przeznaczeniem tej kwoty na inne ważne zadania.
Rozwiązania smart city
Staraliśmy się również jak najszerzej korzystać z rozwiązań smart city. System e-kontroli w strefie płatnego parkowania w 2021 r. rozszerzyliśmy o kolejnych 6 aut i mamy ich już 9. Samą strefę zaś poszerzyliśmy o kolejne obszary, aby chronić mieszkańców przed nadmiarem parkujących aut. O tym, jak strefa ma wyglądać, rozmawialiśmy na kilkudziesięciu spotkaniach i dyżurach z mieszkańcami.
W 2022 r. duże zadania nie przysłonią nam mniejszych. W dalszym ciągu będziemy dbali o remonty nawierzchni jezdni i chodników. Zapewniamy, że nasza praca niezmiennie będzie prowadzona w celu poprawy bezpieczeństwa i zwiększania komfortu wszystkich uczestników ruchu.