Raport roczny 2024 już gotowy - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

04-03-2025

Raport roczny 2024 już gotowy

Czym zajmował się Zarząd Dróg Miejskich w 2024 roku? Oczywiście nie zabrakło remontów - ponad 250 tys. m kw. wyremontowanych jezdni i niemal 60 tys. m kw. wyremontowanych chodników. Prowadziliśmy też kontrole pasa drogowego - ponad 10 tys. - aby nie znajdowały się na nim nielegalne obiekty - m.in. 858 usuniętych reklam. Zadbaliśmy także o nową zieleń - prawie 400 posadzonych drzew. Jednak zamiast tak wymieniać, lepiej zajrzeć do raportu rocznego ZDM za 2024 rok.

O naszych działaniach informujemy zawsze na bieżąco. Jednak zebrać wszystkie udostępniane przez nas informacje z całego roku może być trudno. Na szczęście nikt nie musi tego robić, bo wszystko znajdzie w naszym corocznym raporcie. Właśnie ukazał raport za 2024 rok. Jak co roku zawarliśmy w nim szczegółowe opisy dotyczące naszych największych inwestycji i projektów. Raport podzielony jest na rozdziały tematyczne, dzięki czemu każdy może szybko i łatwo odnaleźć interesujące go dane.

Nowe Centrum Warszawy dotarło na drugi brzeg Wisły

Jedną z największych inwestycji, jakie zakończyliśmy w 2024 roku była budowa mostu pieszo-rowerowego. Nowa przeprawa została otwarta w marcu i powstała w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy. To nie tylko nowe połączenie między prawo- i lewobrzeżną Warszawą, ale także modne miejsce spotkań i spacerów, które z miejsca stało się atrakcją turystyczną stolicy.

Nowy most liczy 452 m i jest dłuższy od wielu innych przepraw pieszo-rowerowych w Europie. Poza nim wybudowaliśmy także nowe przejście przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej. Dzięki temu spacerowicze i rowerzyści korzystający z mostu znacznie łatwiejsze połączenie z Krakowskim Przedmieściem. Sam most jest wstępem do rewitalizacji ul. Okrzei – która stanie się praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego – a także ul. Karowej.

W 2024 roku kontynuowaliśmy także budowę pl. Centralnego – kolejnego projektu w ramach Nowego Centrum Warszawy. Zakończyliśmy między innymi badania archeologiczne oraz zbudowaliśmy cztery zbiorniki retencyjne. Zasadziliśmy także ponad połowę ze 100 drzew, które ozdobią nowy plac. Rozpoczęliśmy także przebudowę kwartału ulic Złotej, Zgoda, Jasnej i Sienkiewicza. Po za kończeniu prac ten obszar o powierzchni 2,5 ha będzie nie do poznania.

Coraz więcej przejść bezpieczniejszych

W 2024 roku kontynuowaliśmy prace nad poprawą bezpieczeństwa na stołecznych drogach. Przebudowaliśmy lub zmodernizowaliśmy pod tym kątem aż 90 niebezpiecznych przejść dla pieszych oraz wdrożyliśmy mniejsze zmiany na kolejnych kilkudziesięciu zebrach. Tym samym od 2016 roku poprawiliśmy już bezpieczeństwo na ok. 670 przejściach dla pieszych w całej Warszawie.

Poza bezpieczeństwem jednym z naszych priorytetów jest również dostępność. Stąd też decyzje o budowie nowych przejść dla pieszych. W zeszłym roku powstała m.in. wspomniana zebra przez Wisłostradę. Nowe przejście powstała także przez ul. Ostrobramską na skrzyżowaniu z ulicami Poligonową i Grenadierów, gdzie do tej pory można była przejść na druga stronę tylko za pomocą kładki. Dwie nowe zebry powstały również na pl. Na Rozdrożu w miejscu przejść podziemnych. 

Pierwszy rok Strefy Czystego Transportu

Ubiegły rok był także pierwszym rokiem warszawskiej Strefy Czystego Transportu. Strefa zaczęła działać na początku lipca. Zajmuje 37 km kw. i obejmuje większą część Śródmieścia, część Woli, a także Pragi-Północ i Pragi-Południe. To rozwiązanie stosowane w wielu europejskich miastach, które przynosi wymierne efekty w poprawie jakości powietrza.

Do strefy nie można wjechać pojazdem z silnikiem benzynowym wyprodukowanym przed 1997 rokiem (norma Euro 2) i pojazdem z silnikiem Diesla wyprodukowanym przez 2005 rokiem (norma Euro 4). Ograniczenia te dotyczą 3% aut poruszających się po warszawskich drogach. Połowa z nich to auta mieszkańców, które nie są objęte zakazem. Mimo tego w pierwszym etapie spodziewamy się spadku emisji tlenków azotu o 11%, a pyłów zawieszonych o 20%.

Powered by Projectic.pl