Reaudyt przejść. Ponownie sprawdzimy warszawskie zebry - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

23-05-2025

Reaudyt przejść. Ponownie sprawdzimy warszawskie zebry

Audytorzy ponownie ocenią bezpieczeństwo na stołecznych przejściach dla pieszych. Właśnie otworzyliśmy oferty na reaudyt blisko 90 zebr. Wszystkie w ostatnich latach zostały zmodernizowane. Dzięki temu korzystający z nich piesi są bezpieczniejsi. Teraz chcemy dokładnie wiedzieć, o ile bezpieczniejsi. Do reaudytu wybraliśmy przejścia w różnych punktach Warszawy, które przeszły zróżnicowane zmiany.

Poznaliśmy oferty na przeprowadzenie audytu 89 przejść dla pieszych w 15 dzielnicach. Wszystkie zostały ocenione podczas audytu z lat 2016-2020 i następnie zmodernizowane pod kątem bezpieczeństwa. Do ich ponownego sprawdzenia zgłosiły się dwie firmy. Oferty wynoszą ponad 66 tys. zł oraz niecałe 100 tys. zł. Wybrany wykonawca będzie miał na to zadanie 4 miesiące.

Po co sprawdzać już sprawdzone?

W lutym ogłosiliśmy przetarg na audyt ponad 90 przejść dla pieszych. Zdecydowana większość to przejścia, które z różnych powodów nie załapały się do audytu z lat 2016-2020. Już wtedy uwzględniliśmy kilka przejść – dokładnie sześć – które zostały ocenione podczas pierwszego audytu i następnie zmodernizowane.

Ponowna ocena zmodernizowanych już przejść ma na celu sprawdzenie wdrożonych na nich rozwiązań. Nie chodzi jednak o potwierdzenie, czy dane rozwiązanie działa. Nie ma wątpliwości, że azyle, progi, skrócenie przejścia mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Potwierdzają to liczby. W 2016 roku – kiedy rozpoczynaliśmy audyt – na stołecznych przejściach bez sygnalizacji odnotowano 172 wypadki z pieszymi. W 2024 roku odnotowano 67 takich wypadków.

Biorąc pod lupę zmodernizowane już przejścia, chcemy przede wszystkim dowiedzieć się więcej o wdrożonych rozwiązaniach oraz jak dokładnie sprawdzają się na danym przejściu. Zwłaszcza że w wielu przypadkach audytorzy rekomendowali kilka różnych sposobów na poprawę bezpieczeństwa. Dowiemy się również, czy na danym przejściu potrzebne są dalsze – a jeśli tak, to jakie – zmiany.

Które przejścia sprawdzimy ponownie?

Do reaudytu wybraliśmy przejścia, które podczas pierwszego audytu zostały ocenione maksymalnie na „2” w skali 0-5. Są to m.in. 22 przejścia wzdłuż ulic Umińskiego, Abrahama, Meissnera. Mamy tutaj kompleksowo zmodernizowany ciąg dróg. W tym przypadku wszystkie przejścia skróciliśmy i ograniczyliśmy parkowanie w ich rejonie. Podobnie było z 6 przejściami na ul. Mickiewicza między ulicami Bohomolca a Mścisławską. One również znalazły się wśród wybranych do ponownego sprawdzenia. Na liście znalazły się także 4 przejścia na ulicach Perzyńskiego i Rudnickiego, gdzie zastosowaliśmy m.in. azyle. Ponadto sprawdzimy ponownie 4 zebry na ul. Idzikowskiego, na której przeprowadzony zostanie jeszcze osobny audyt. Oba opracowania będą się uzupełniać.

Poza większymi skupiskami przejść znajdującymi się na jednym ciągu danej ulicy przyjrzymy się również pojedynczym zebrom. Wybraliśmy między innymi przejścia na skrzyżowaniu ulic Chełmżyńskiej i Meblowej oraz Gościniec i Łososiowej. Na pierwszym, które znajduje się w typowo przemysłowej okolicy, wybudowaliśmy azyl. Przed drugim natomiast zamontowaliśmy progi. Ta zebra z kolei jest w niezbyt gęsto zabudowanej okolicy, ale w sąsiedztwie szkoły. Sprawdzimy też zebry, gdzie ruch pieszy jest większy. Na przykład na skrzyżowaniu ulic ks. Kłopotowskiego i Panieńskiej, gdzie zwęziliśmy jezdnię. Do ponownego audytu wybraliśmy również dwa przejścia na skrzyżowaniu ulic Anielewicza i Karmelickiej, gdzie od 5 lat funkcjonuje rondo. Wszystkie trzy zebry zlokalizowane są w pobliżu gęsto zabudowanych osiedli.

Lista przejść do ponownego ocenienia jest więc szeroka i zróżnicowana. Dzięki temu będziemy mogli przyjrzeć się poszczególnym rozwiązaniom w różnych warunkach. Tym samym dowiemy się więcej o wpływie tych rozwiązań na bezpieczeństwo. Jednocześnie szykujemy modernizacje kolejnych przejść. W latach 2016-2024 poprawiliśmy bezpieczeństwo na ok. 670 zebrach. Po 2025 roku liczba ta na pewno będzie jeszcze większa.

Powered by Projectic.pl