Nie bez powodu powtarzamy, że wakacje to najintensywniejszy czas dla drogowców. Nie są to słowa rzucane na wiatr, co udowadniają liczne zadania zrealizowane od czerwca do września. Zmniejszony ruch pozwala zająć oblegane przez mieszkańców arterie i mniejsze ulice.
Zaczęliśmy w czerwcu
Choć prace na drogach trwają niemal przez cały rok, to jak już wspominaliśmy, najintensywniejszy czas przypada na początek wakacji. Nie inaczej było w tym roku. Już w długi weekend, od 19 do 22 czerwca frezarki wyjechały na ulice Kasprzaka, Kościuszkowców, Pułkową i Bora-Komorowskiego.
To jednak był jedynie rozbieg, bo w kolejnych tygodniach asfalt był naprawiany jeszcze 29 razy!
Zakończone – całe jezdnie
- Jana Olbrachta (Redutowa – Górczewska) + poprawa BRD
- Pawińskiego (Banacha – Korotyńskiego) + poprawa BRD
- Bolimowska (Kocjana – Dobrzyńskiego) + poprawa BRD
- Wólczyńska (Arkuszowa – tory kolejowe)
- Wybrzeże Gdyńskie (Wenedów – Krasińskiego)
- Senatorska (Moliera – Miodowa)
- Kijowska (Targowa – Dworzec Wschodni)
- Marsa (Żołnierska – Ilskiego)
- Broniewskiego (pl. Grunwaldzki – Krasińskiego)
- Powązkowska (Obrońców Tobruku – Maczka)
- Traktorzystów (Dyrekcyjna – Hennela)
- Paderewskiego (Katiuszy – Chruściela „Montera”)
- Popiełuszki (pl. Grunwaldzki – Krasińskiego, j. wschodnia)
- Obozowa (al. Prymasa Tysiąclecia – Magistracka, j. południowa)
- Obozowa (ks. Janusza – Deotymy)
- Obozowa (Długomiła – Dahlberga)
- Wolska (Kasprzaka – al. Prymasa Tysiąclecia)
- Ciszewskiego – w II etapach (Rodowicza „Anody” – al. KEN)
- Szyszkowa (Rebusowa – Działkowa)
- Żerańska (Modlińska – Zabłocka)
- Kasprzaka (Płocka – Prymasa Tysiąclecia)
Prawe pasy
- al. Krakowska (Szyszkowa – Mineralna)
- Powązkowska (Piaskowa – Okopowa)
- Wolska (Syreny – Sokołowska, j. północna)
- Puławska (Puławska 280 – Płaskowickiej)
- Ostrobramska (Ostrobramska 77 – Rodziewiczówny)
- Wolska (Syreny – Sokołowska, j. północna)
- al. Jana Pawła II (al. „Solidarności”- Ogrodowa, j. zachodnia)
- al. Jana Pawła II (Grzybowska – rondo ONZ, j. zachodnia)
Pracujemy dalej
Przez całe wakacje udało nam się naprawić 19 km jezdni. Chcielibyśmy jednak, aby do końca roku licznik dobił do 40 km. Na taką liczbę składać się będą remonty jezdni m.in. na Ciszewskiego (kolejny etap prac), Wale Miedzeszyńskim, Marszałkowskiej, Płochocińskiej, Rosoła, Modlińskiej, Słomińskiego czy al. Krakowskiej.
Taka mnogość prac na jezdniach to efekt aż sześciu przetargów na remonty ogłoszonych w tym roku. W planie mieliśmy uruchomienie pięć postępowań, jednak oferty w nich były tak dobre, że starczyło środków na szósty.
Nie tylko asfalt, ale też chodniki…
Droga, to nie tylko jezdnia, ale też chodniki. W tym roku pracowaliśmy lub będziemy pracować w aż 25 lokalizacjach.
Te zmiany to prace typowo poświęcone remontom jak na Żerańskiej, Bora-Komorowskiego i al. Armii Ludowej, ale też budowa zupełnie nowych – np. na Wólczyńskiej i Wołoskiej czy element większych zmian jak na pl. Bankowym czy Przyczółku Grochowskim.
Zakończone
- Wólczyńska (Nocznickiego – Sokratesa) – budowa nowego chodnika
- Wólczyńska (Sokratesa – Horacego) – budowa nowego chodnika
- al. Armii Ludowej (Marszałkowska – Armii Ludowej 3/5)
- Bora-Komorowskiego (Fieldorfa – Jugosłowiańska)
- Żwirki i Wigury (Pruszkowska – Trojdena)
- pl. Bankowy (strona zachodnia) + rozpłytowanie
Rozpoczęte
- Przyczółek Grochowski
budowa pochylni pieszo-rowerowej i remont chodników - Wołoska (Domaniewska – rondo Unii Europejskiej)
budowa nowego chodnika i nowe przejścia naziemne - Żerańska (Modlińska – Klembowska)
- Ciszewskiego (Pileckiego – Rosoła)
- pl. Bankowy (strona wschodnia) + rozpłytowanie
- Wolska/Młynarska – nowe przejścia naziemne
Wyżej wymienione roboty to te, które już się zakończyły lub są w trakcie realizacji. To jednak zdecydowanie nie jest koniec. W naszych planach wciąż pozostaje wiele miejsc, które zyskają wyremontowane chodniki.
Prace na chodnikach – najbliższe w przygotowaniu
- Mickiewicza (Zajączka – Dymińska)
- Umińskiego (Fieldorfa – Bora-Komorowskiego)
- Stryjeńskich (Belgradzka – Płaskowickiej)
- Wrocławska (Powstańców Śląskich – Radiowo)
- Okrzei (Panieńska – Jagiellońska) – kompleksowa przebudowa ulicy
- al. Jana Pawła II (rondo ONZ – al. „Solidarności”)
remont chodników wraz z budową drogi dla rowerów - Marszałkowska (Królewska – Świętokrzyska)
remont chodników wraz z budową drogi dla rowerów - Ostrobramska (Przyczółek Grochowski – Poligonowa)
remont chodników wraz z budową drogi dla rowerów - Rzymowskiego (Modzelewskiego – pętla „Wyścigi”)
remont chodnika wraz z remontem drogi dla rowerów - most Siekierkowski – remont ciągów pieszo-rowerowych
- Trasa Siekierkowska (Czerniakowska – Gościniec)
remont chodnika wraz z remontem drogi dla rowerów - Nowoursynowska/Dolina Służewiecka
remont chodnika wraz z remontem drogi dla rowerów - Puławska/Jagielska – wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych
…i drogi dla rowerów
Nie mniej dzieje się na froncie rowerowym. Na ten moment prace zakończyliśmy już w 8 lokalizacjach. Były remonty, wyznaczanie pasów, przejazdów czy łączników.
Zakończone
- Dolina Służewiecka/al. Wilanowska – przejazdy rowerowe
- Woronicza/Spartańska – przejazdy rowerowe
- Rosoła/Wesoła, Pole Mokotowskie/Waryńskiego, Fosa/Dolina Służewiecka – krótkie łączniki
- Sanguszki – pas rowerowy pod skarpę
- Obrońców Tobruku/Powązkowska
infrastruktura rowerowa w ramach budowy ronda - Cybernetyki/Postępu – przejazdy rowerowe
- Radiowa (2 i 20) – remont
- Płowiecka (rondo Mościckiego – kanał Nowa Ulga) – remont
Rozpoczęte
- al. „Solidarności” – Leszno – droga rowerowa
- Matki Teresy z Kalkuty/Chodecka
infrastruktura rowerowa w ramach budowy ronda - Strażacka (Żołnierska – Zesłańców Polskich) – droga rowerowa
- Przyczółkowa/Pałacowa – przejazdy rowerowe
- al. KOR(Żwirki i Wigury – Wirażowa) – droga rowerowa
- Ciszewskiego (Pileckiego – Rosoła) – remont
Szczególnie ważne jest jednak to, co jeszcze przed nami. W tym miejscu musimy wspomnieć o jednej z najważniejszych w rowerowej historii Warszawy inwestycji, czyli budowy drogi na ul. Andersa, ale też tej w al. „Solidarności”.
Również zieleń
Standardem stało się, że podczas niektórych przebudów czy remontów wplatamy zielony komponent. Część z tych prac czyni spektakularną przemianę – wystarczy spojrzeć na nowy pl. Bankowy, pl. Trzech Krzyży czy ul. Ordona.
Takich przemian było, jest i będzie jednak znacznie więcej.
Zakończone
- plac Bankowy – strona zachodnia
- Plac Trzech Krzyży – rozpłytowanie
na parkingu MRiT - Ordona – zieleń na odcinku przebudowanym
w zeszłym roku - Mazowiecka – drzewa między
miejscami parkingowymi
Rozpoczęte
- plac Bankowy – strona wschodnia
- Złota – Zgoda – pierwsze nasadzenia
Najbliższe w przygotowaniu
- Marszałkowska (Królewska – Świętokrzyska)
- Saska (Zwycięzców – al. Stanów Zjednoczonych)
- Powstańców Śląskich/Wrocławska
- Bora-Komorowskiego/Afrykańska
- Abrahama
- Fieldorfa
- Głębocka
Bezpieczeństwo
Kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa realizowany jest przez cały rok. Zanim jednak zmiany w ogóle zostaną wdrożone w terenie, najpierw trzeba je zaplanować i przygotować.
Na ten moment roku zrealizowaliśmy już 26 zmian na priorytetowych przejściach dla pieszych w tym m.in. na Woronicza i Spartańskiej (sygnalizacja), Bolimowskiej (odcinkowe uspokojenie ruchu), Spisaka (azyle), Kościuszkowców (progi sinusoidalne) czy Vogla (progi wyspowe).
W trakcie realizacji są prace na Wólczyńskiej i Nocznickiego (sygnalizacja) czy Przyczółkowej i Pałacowej (sygnalizacja).
Co ważne 25 kolejnych projektów jest już zatwierdzonych, a 40 w przygotowaniu.
Zakończone
- 26 zmian na priorytetowych przejściach dla pieszych, w tym m.in.
- Woronicza/Spartańska – sygnalizacja
- Bolimowska – odcinkowe uspokojenie ruchu
- Spisaka – azyle
- Kościuszkowców – progi sinusoidalne
- Vogla – progi wyspowe
Rozpoczęte
- Wólczyńska/Nocznickiego – sygnalizacja
- Przyczółkowa Pałacowa – sygnalizacja
- Popiełuszki/Czaki – doraźny montaż progów*
- al. Niepodległości/Lenartowicza – doraźny montaż progów*
Prace nad poprawą bezpieczeństwa – najbliższe w przygotowaniu
odcinkowe uspokojenie ruchu
- Jana Pawła II (Wesoła)
- Kocjana
- Szamocin
- Polnych Kwiatów
- Piwoniowa
- Ołówkowa
- Wałuszewska
sygnalizacje świetlne
- Powstańców Śląskich/Sternicza
- al. Krakowska/Bakalarska
- Słomińskiego/Szymanowska
progi zwalniające
- Mehoffera
- Lewandów
- Ludna
azyle na przejściach
- al. Komandosów
- Gierdziejewskiego
ronda
- św. Wincentego/Zielone Zacisze
- Bohaterów/Czołowa
Nowe Centrum Warszawy
Od tego roku mieszkańcy i odwiedzający Warszawę mają do dyspozycji jedną z najważniejszych przestrzeni, które powstały w ramach programu Nowe Centrum Warszawy, czyli pl. Centralny. Tuż obok toczą się prace nad przebudową kwartału ulic Złota i Zgoda. Zaawansowanie robót szacujemy na ponad 60%.
W przygotowaniu jest za to przebudowa ul. Okrzei. Ta inwestycja na zawsze odmieni oblicze prawej strony Wisły.
Co dzieje się na niezakończonych jeszcze inwestycjach?
Wielu warszawiaków, w tym rowerzystów, czeka na remont ciągów pieszo-rowerowych na moście Siekierkowskim. Prace w tym miejscu powinny ruszyć w drugiej połowie października.
Trzeba podkreślić, że remont to nie tylko to, co widać gołym okiem. W tym konkretnym przypadku, przed rozpoczęciem prac, wykonawca – zgodnie z umową – był zobowiązany przygotować szczegółowy projekt technologiczny remontu. Dokument został przygotowany w wyznaczonym terminie – następnie przechodził przez proces uzyskiwania opinii i zgód. To jest już za nami, więc prace w terenie rozpoczną się jeszcze w przyszłym miesiącu i będą, zgodnie z założeniami, realizowane do lipca 2026 roku, bo zgodnie z zapisami umowy wykonawca ma na nie 12 miesięcy, od momentu podpisania umowy.
Nie planujemy przesuwać tego remontu na przyszły rok, a takie informacje pojawiły się w niektórych mediach.
Kolejna inwestycja, która wzbudza emocje to przebudowa ul. Okrzei. Tu rzeczywiście napotkaliśmy na pewne trudności, za które jednak w całości odpowiada wykonawca, którzy nie przygotował na czas projektów organizacji ruchu i uzgodnień dotyczących lokalizacji zaplecza budowy. Otrzymujemy od niego zapewnienia, że upora się z nimi jak najszybciej. Zgodnie z zapisami umowy – od 9 września – naliczamy mu kary w wysokości ok. 10 tys. zł dziennie za opóźnienie startu prac. Co ważne – według wykonawcy – nie wpłynie to w żaden sposób na końcowy termin zakończenia prac.
Na ul. Połczyńskiej pierwotny plan zakładał wyłącznie szybką wymianę nawierzchni jezdni na odcinku Dźwigowa – Fort Wola. Kiedy wykonawca zerwał asfalt z jezdni północnej, okazało się, że podbudowa jest w fatalnym stanie – dodatkowo w niektórych miejscach znajdował się bruk. Nie było więc możliwości, aby na takim podkładzie ułożyć nowy asfalt. Trwałość takiego remontu byłaby niezwykle krótka. Konieczne było więc korytowanie i układanie nowej podbudowy na ponad 4000 mkw. powierzchni. To niezwykle czasochłonny proces, który był jednak niezbędny.
Na szczęście prace zbliżają się ku końcowi i już na początku przyszłego tygodnia kierowcy mają mieć do dyspozycji całą szerokość jezdni. W kolejnym etapie remontu pozostanie nam jedynie wymiana nawierzchni jezdni południowej, co odbędzie się w jeden z październikowych weekendów.
Ostatnia z inwestycji, która jeszcze nie została zakończona, to budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Przyczółkowej i Pałacowej. Projekt zmian został wykonany przez inwestora zewnętrznego (dewelopera) w ramach umowy z art. 16. Ustawy o drogach publicznych, jako jego wkład w inwestycję.
W trakcie realizacji prac, wykonawca zgłosił nam jednak istotne braki w dokumentacji – m.in. w zakresie wycinki kilku drzew. Ze względu na to prace musiały zostać wstrzymane.
Obecnie jednak znowu się toczą. Ostateczny termin zakończenia prac zależy od tego, jak szybko uda się uzupełnić wszystkie braki w dokumentacji. Robimy jednak co w naszej mocy, aby inwestycja została zakończona jak najszybciej.
Czasowe utrudnienia to niestety naturalna konsekwencja realizacji remontów. Te z kolei przynoszą trwalsze efekty. Przepraszamy i liczymy na wyrozumiałość.