16 września na fragmencie ulicy Drzymały została wprowadzona „Szkolna ulica”. Poprzez zakaz wjazdu dla samochodów w godzinach 7:30-8:30 chcieliśmy umożliwić uczniom bezpieczniejsze dotarcie do Szkoły Podstawowej nr 381 im. K.K. Baczyńskiego. Wdrożenie było czasowe, obowiązujące do końca października. Nadszedł więc czas na decyzję, co dalej.
NIC O WAS BEZ WAS
Szkoła Podstawowa nr 381 zgłosiła się do programu „Droga na szóstkę” w 2020 roku. Przeprowadziliśmy szereg rozmów, obserwacji i pomiarów, które pozwoliły na identyfikację zagrożeń występujących w najbliższym sąsiedztwie szkoły i na trasie, którą należy pokonać, aby do niej dotrzeć.
Rozmowy z Radą Rodziców i dyrekcją pozwoliły opracować plan działania: poprawiliśmy widoczność na skrzyżowaniu ul. Drzymały i ul. Kompanii AK „Kordian”, a dodatkowo władze szkoły wyznaczyły osobę do kierowania ruchem na przejściu przez to skrzyżowanie. Ponadto zaproponowaliśmy wdrożenie „szkolnej ulicy” w wersji pilotażowej, tylko do końca października. Ustaliliśmy, że jeśli w tym czasie odniesie sukces, zostanie wprowadzona na stałe.
JAK OCENILIŚMY „SZKOLNĄ ULICĘ”?
Żeby sprawdzić, czy wdrożenie „szkolnej ulicy” na fragmencie ul. Drzymały od skrzyżowania z ul. Kompanii AK „Kordian” było zasadne, zebraliśmy szereg danych. Przede wszystkim zapytaliśmy o to rodziców i opiekunów. Z przeprowadzonej wśród nich ankiety wynika, że aż 82% ankietowanych osób jest za zachowaniem „szkolnej ulicy” na stałe! Jedynie niecałe 6% było przeciwnych, a reszta nie miała zdania w tym temacie. Uzupełnieniem badania ankietowego były wywiady, z których także jednoznacznie wynika, że rodzice i opiekunowie są za pozostawieniem „szkolnej ulicy” na stałe, dostrzegając w niej pozytywną zmianę.
Wykonaliśmy także pomiary jakości powietrza i zestawiliśmy je z pomiarami ruchu przed i po wprowadzeniu zmian. Wynika z nich, że dzięki „szkolnej ulicy” stężenie dwutlenku azotu w godzinie szczytu porannego utrzymywało się na niższych, a niekiedy nawet znacznie niższych poziomach, wahając się od 24 do ponad 45% w stosunku do okresu sprzed wprowadzenia zakazu ruchu na ul. Drzymały. To bardzo dobra informacja – dzięki temu uczniowie są mniej narażeni na wdychanie tego toksycznego gazu. Dwutlenek azotu podrażnia między innymi układ oddechowy i może wpłynąć na rozwój groźnych chorób płuc i układu sercowo-naczyniowego.
Powyższe wyniki badań przedstawiliśmy na spotkaniu z Radą Rodziców, która ostatecznie zadecydowała bez cienia wątpliwości – „szkolna ulica” Drzymały zostaje wprowadzona na stałe.
SZKOLNE ULICE W WARSZAWIE
„Szkolna ulica” jest rozwiązaniem, które wprowadzają miasta na całym świecie. Stanowi odpowiedź na obserwowany w wielu miejscach problem wzmożonego ruchu samochodowego w godzinach porannych, który powoduje zagrożenie dla uczniów zmierzających na zajęcia. Duża liczba aut pod szkołą wpływa negatywnie na poczucie bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu, co wyraźnie pokazały audyty przeprowadzone pod sześcioma warszawskimi szkołami. Ponadto manewrujące pod szkołą samochody generują znaczny hałas i zanieczyszczają powietrze, którym oddychają najmłodsi.
„Szkolna ulica” polega na czasowym ograniczeniu ruchu pod szkołą, tak aby ostatni odcinek drogi pokonywanej przez dzieci do szkoły przebiegał bez ryzyka. W Warszawie takie rozwiązanie poza ulicą Drzymały, funkcjonuje na Ursynowie przy Szkole Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków oraz na Pradze-Południe przy Szkole Podstawowej nr 375 im. Orląt Lwowskich.