Instynktownie czujemy, że jeśli wypadków jest więcej, to więcej jest też poszkodowanych, a jeśli ta liczba robi się mniejsza, to rannych i ofiar też powinno być mniej. W Warszawie ta reguła w ostatnich latach nie zawsze działała. W roku 2017 i 2018 zanotowaliśmy wzrost liczby wypadków, ale… nie miało to tragicznych efektów. Liczba ofiar śmiertelnych od 2013 r. niezmienne spada.
W 2019 r. spadły wszystkie najważniejsze statystyki wypadkowe. Zanotowaliśmy 905 wypadków drogowych, czyli aż o 199 mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie ofiar śmiertelnych (35) i rannych (1031) też jest najmniej odkąd prowadzimy statystyki. Osób ciężko rannych jest tylko o jedną więcej (102) niż w najlepszym pod tym względem roku 2015.
Od kilku lat prowadzimy audyt przejść dla pieszych i w jego efekcie przebudowujemy najniebezpieczniejsze miejsca. Takiego programu nie ma nigdzie na świecie. Intensywnie poprawiamy oświetlenie. Prowadzimy kampanie społeczne. Efekt? Spadające statystyki.
Rok |
Liczba wypadków |
Liczba ofiar śmiertelnych |
Liczba rannych |
W tym ciężko ranni |
W tym lekko ranni |
Wskaźnik liczby poszkodowanych/liczby wypadków |
|
|
|
|
|
|
|
2010 | 1074 | 57 | 1215 | 136 | 1079 | 1.18 |
2011 | 1056 | 90 | 1233 | 161 | 1072 | 1.16 |
2012 | 989 | 55 | 1146 | 183 | 963 | 1.21 |
2013 | 1210 | 74 | 1368 | 207 | 1161 | 1.19 |
2014 | 1109 | 65 | 1242 | 151 | 1091 | 1.18 |
2015 | 962 | 61 | 1086 | 101 | 985 | 1.19 |
2016 | 914 | 54 | 1037 | 158 | 879 | 1.19 |
2017 | 1145 | 50 | 1304 | 115 | 1189 | 1.18 |
2018 | 1104 | 44 | 1251 | 116 | 1135 | 1,17 |
2019 | 905 | 35 | 1031 | 102 | 929 | 1,17 |
Zmiana 2018-2019 | – 18% | – 20% | – 18% | – 12% | – 18% | – |
Zmiana 2010-2019 | – 16% | – 39% | –15% | – 25% | – 14% | – |
Dla porównania cofnijmy się o trzy lata wstecz. Dlaczego akurat do 2016 r.? Bo wtedy liczba wypadków drogowych była podobna – 914. Ale aż 54 osoby zginęły wtedy na ulicach Warszawy, a 158 odniosło ciężkie rany. Tych drugich zwykle pomija się w statystykach, a to przecież poszkodowani, których czeka wielomiesięczne leczenie, a czasem nigdy nie wracają do pełnego zdrowia.
Warto więc zauważyć, że w ciągu sześciu lat – od najbardziej tragicznego 2013 r. – liczba najciężej poszkodowanych w wypadkach (ciężko rannych i zabitych) spadła w Warszawie dwukrotnie! Z 283 do 137 osób.
Wróćmy jednak do 2016 r. Również inne statystyki wypadkowe były wtedy dużo wyższe. Zginęło 33 pieszych (w 2019 r. – 21). Samych wypadków z pieszymi zdarzyło się wtedy 398, co stanowiło 43,5 proc. wszystkich wypadków. W ubiegłym roku takich zdarzeń było 302, czyli 1/3 wszystkich wypadków.
Rok 2019 pod względem statystycznym budzi optymizm, bo zanotowaliśmy poprawę w prawie każdym aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego na warszawskich ulicach. Pełny obraz sytuacji będziecie mogli zobaczyć w przygotowywanym do publikacji „Raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie w 2019 r.”