Buspasy na ulicy Puławskiej mają już rok. Przed ich wprowadzeniem wszystkie autobusy nią kursujące miały opóźnienia. Teraz, gdy poruszają się wydzielonymi pasami ruchu, jeżdżą sprawnie i punktualnie. Każda osoba regularnie korzystająca w godzinach szczytu z linii 709, 727 i 739 na odcinku Warszawa-Piaseczno podróżuje obecnie o ponad 10 godzin miesięcznie krócej (blisko pół godziny dziennie), niż przed wprowadzeniem buspasa.
Dziś osoby podróżujące rano w kierunku Warszawy jadą ulicą Puławską ok. 19-21 minut, zamiast wcześniejszych 32-35 minut. W skali miesiąca to tylko w tym kierunku blisko 4 godziny 45 minut zaoszczędzonego czasu. Pasażerowie korzystający w szczycie popołudniowym z buspasa w kierunku Piaseczna oszczędzają do 15 minut dziennie. Przekłada się to na szacunkowe 5 godzin i 30 minut oszczędności czasu miesięcznie.
– Większa punktualność autobusów i szybszy czas ich dojazdu do centrum miasta to największe korzyści z buspasa na ul. Puławskiej. Znacząco zwiększyła się również liczba pasażerów korzystających z autobusów na tej trasie – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Zapewniając pasażerom autobusów pewny i stały czas przejazdu – niezależnie od pory albo dnia tygodnia – realizujemy politykę transportową miasta, która polega na polepszeniu jakości transportu zbiorowego, jak też poprawie komfortu życia mieszkańców Warszawy oraz ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne – wyjaśnia Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Do Warszawy
Przed wytyczeniem buspasa autobusy linii 709, 727, 739 – czyli głównych linii na tej arterii – właściwie przez cały dzień przyjeżdżały do pętli przy stacji metra Wilanowska spóźnione; jedynie wczesnym rankiem i wieczorami mniej więcej trzymały się rozkładu. Dziś jest zupełnie inaczej. Czas przejazdu skrócił się na tyle, że konieczna była korekta rozkładów jazdy.
W szczycie porannym część autobusów jedzie do 1,5 minuty dłużej niż przewiduje rozkład jazdy (czyli jadą niecałe 19 minut), a przez resztę dnia założony czas rozkładowy jest wystarczający. Najdłuższe czasy przejazdu dla niektórych linii nie przekraczają 2-2,5 minuty względem rozkładu.
W 2019 roku połowa autobusów w ciągu dnia potrzebowała w porannym szczycie nawet 32 minut, aby przejechać odcinek rozkładowo przewidziany na ok. 17 minut. Najdłuższe przejazdy trwały ponad 36 minut. Sytuacja uległa niewielkiej zmianie w okresie końca pandemii, wiosną 2022 roku (wtedy liczba samochodów na ulicy Puławskiej była jeszcze mniejsza niż w okresie bez pandemicznych ograniczeń). Wtedy czas przejazdu skrócił się dla połowy autobusów do 29 minut, jednak najdłuższe przejazdy dalszym ciągu trwały ponad 33 minuty. Autobusy jechały dłużej także w międzyszczycie (1-3 minuty opóźnienia) i szczycie popołudniowym (czas przejazdu całego odcinka wynosił do 23-26 minut).
W soboty w 2019 roku, w szczycie porannym opóźnienia wynosiły do 14-18 minut; w międzyszczycie między 2 a 6 minut; natomiast w szczycie popołudniowym między 5 a 8 minut. Obecnie, po wprowadzeniu buspasa, nie widzimy opóźnień dla większości przejazdów w trakcie dnia. Najdłuższe przejazdy przekraczają o 3 minuty czasy rozkładowe, jest to więc nawet 6-krotna poprawa w stosunku do roku 2019.
W kierunku Piaseczna
W kierunku Piaseczna największe utrudnienia widoczne były w szczycie popołudniowym, natomiast po wprowadzeniu buspasa czas przejazdu to ok. 18-20 minut przy rozkładowym 15 minut. W 2019 roku przejazd zajmował 30-35 minut, wiosną 2022 roku czas ten zmalał do 22-25 minut.
Analiza dla kierunku w stronę Piaseczna w soboty wskazuje na warunki zbliżone dla dni powszednich. Główną różnicą jest wcześniejsze rozpoczęcie szczytu popołudniowego – w dni powszednie we wszystkich badanych okresach utrudnienia zaczynały się ok. godziny 15.00, natomiast w soboty już od godziny 13.15. Obecnie czasy przejazdu mieszczą się najczęściej w zakładanym rozkładowym czasie przejazdu.
Więcej pasażerów na buspasie
Liczba pasażerów została wyliczona w oparciu o dane z wejść do pojazdów pochodzące z systemów zliczania pasażerów. Zbadane zostały wszystkie linie kursujące buspasami na ulicy Puławskiej. Oprócz wspomnianych wcześniej linii 709, 727, 739 były to także linie 209, 715 i 737.
Przez pierwszy rok funkcjonowania buspasów autobusy tych linii przewiozły 11 mln 944 tys. pasażerów. Najbardziej wykorzystywanymi miesiącami były październik i marzec, a więc okresy pokrywające się z trendami obserwowanymi w całym WTP. Liczba pasażerów w dni powszednie jest zbliżona i wynosi ok 39-40 tys. pasażerów dziennie. W soboty autobusami korzystającymi z buspasów podróżuje średnio ponad 21,5 tys. osób.
Wzrost liczby pasażerów na ulicy Puławskiej wyniósł we wrześniu 2023 roku 18,1 procent, w odniesieniu do września poprzedniego roku; przy czym we wszystkich autobusach WTP ten wzrost wyniósł 3,5 proc. To oznacza, że buspas przyciągnął wielu nowych pasażerów.
Najwięcej osób podróżuje autobusami linii 709 – to ponad 48 procent wszystkich. Najwięcej podróżnych przybyło natomiast w 727, ok. jednej czwartej w porównaniu z poprzednim rokiem.
Jeśli założymy, że w samochodzie podróżuje średnio 1,4 osoby w każdym pojeździe, gdyby wszyscy pasażerowie autobusów przesiedli się do aut to potrzebowaliby 28,5 tys. samochodów w dni powszednie i 15,5 tys. w soboty. Z pomiarów Zarządu Dróg Miejskich wynika, że ulicą Puławską na granicy Warszawy jesienią 2022 poruszało się w dni powszednie ok. 61 tys. pojazdów. Ich liczba zwiększyła by się więc aż o 46 procent.