Rondo i pasy rowerowe na Anielewicza - dobry projekt, dużo ofert, korzystne ceny - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

17-06-2020

Rondo i pasy rowerowe na Anielewicza – dobry projekt, dużo ofert, korzystne ceny

Otworzyliśmy oferty w przetargu na wprowadzenie zmian na jednej z głównych ulic Muranowa. Zamówienie cieszy się dużym zainteresowaniem wykonawców, którzy licznie wzięli udział w przetargu. Zaproponowane ceny nie dość, że pozwolą zrealizować inwestycję, to jeszcze przyniosą oszczędności.

Oferty w przetargu złożyło siedem firm. Zaproponowane ceny wahają się od 2 488 917,54 zł do 3 289 999,99 zł. Budżet jaki posiadamy na realizację inwestycji to 3 192 459,00 zł. Oprócz ceny dodatkowym kryterium był okres gwarancji. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali taki sam – 84 miesiące. Oferty będą teraz analizowane pod kątem formalnym. Korzystne oferty pozwalają z optymizmem patrzeć na szansę rozstrzygnięcia przetargu. Wybrany wykonawca będzie miał na przeprowadzenia prac czas do końca listopada tego roku.

Założenia projektu

Inwestycja polega na wyznaczeniu pasów rowerowych na ul. Anielewicza od ul. Okopowej ul. Karmelickiej. Ważnym elementem projektu jest nowe rondo, które powstanie u zbiegu z ostatnią z ulic. Pierwotnie zadanie miało być realizowane przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. ZMID opracował wysokiej jakości projekt i dokonał wszelkich niezbędnych uzgodnień i formalności. Ostatni etap, czyli realizacja, został ostatecznie powierzony ZDM.

Rondo na ul. Karmelickiej

Obecnie tarcza skrzyżowania jednopasmowych ulic Anielewicza i Karmelickiej jest bardzo rozległa, ma ponad 22 metry średnicy. Same wyloty ulicy Karmelickiej rozszerzają się na łuku do ponad 13 metrów. Szerokie promienie łuków zachęcają do szybkiej jazdy, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Ruch w rejonie pobliskiej Szkoły Podstawowej nr 210 jest już uspokojony za pomocą progów zwalniających oraz ograniczenia do 30 km/h. Teraz czas na poprawę bezpieczeństwa na samym skrzyżowaniu.

Skrzyżowanie zostanie zamienione na rondo a pasy ruchu zwężone, przy zachowaniu dotychczasowego jednopasmowego przekroju obydwu ulic. Infrastruktura wymusi wolniejszą i ostrożniejszą jazdę. Kierowcy będą mieli też zapewnioną lepszą widoczność, a piesi będą lepiej chronieni — promienie łuków zostaną zmniejszone poprzez częściową zabudowę narożników.

Pasy rowerowe na ul. Anielewicza

Na obwodzie ronda zostanie wybudowana jednokierunkowa droga dla rowerów. Sposób jej prowadzenia przywodzić może na myśl rozwiązania znane m.in. z Holandii. Wydzielona trasa na rondzie połączy się z jezdnią dzięki pasom rowerowym, których wyznaczenie jest planowane na jezdni ul. Anielewicza.

Obustronne jednokierunkowe pasy ruchu dla rowerów pojawią się na odcinku Okopowa-Karmelicka. Obecnie rowerzyści i tak powinni poruszać się tu po jezdni razem z samochodami i autobusami. Wydzielone pasy sprawią, że pokonanie tej trasy będzie bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Szerokość jezdni ul. Anielewicza pozwala na wyznaczenie pasów rowerowych przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego układu i zbliżonej liczby miejsc parkingowych. Jezdnia pozostanie jednopasmowa z dodatkowymi pasami do skrętu wyznaczonymi w rejonie skrzyżowań.

Nowa infrastruktura rowerowa będzie powiązana ze wszystkimi istniejącymi drogami dla rowerów, które znajdują się na jej trasie, czyli z trasami wzdłuż Okopowej, Esperanto, al. Jana Pawła II oraz na skwerze Brandta.

Warszawa nie wstrzymuje procedur przetargowych

To kolejny przypadek kiedy rozstrzygane obecnie przetargi cieszą się dużym zainteresowaniem, a oferty są często znacznie niższe od kosztorysów. W czasie epidemii zamówienia publiczne mogą się przyczynić do złagodzenia kryzysu gospodarczego i utrzymania miejsc pracy. Skorzystają na tym zarówno firmy, jak i mieszkańcy.

To widoczna zmiana trendu na rynku wykonawczym. W ostatnich latach sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. W przetargach składane były pojedyncze oferty, często zaś trzeba było kilkukrotnie powtarzać postępowania z powodu braku jakichkolwiek ofert. Obserwowaliśmy też bardzo szybki wzrost cen, co skutkowało koniecznością dokładania pieniędzy niemal do każdej z planowanych inwestycji, często kosztem rezygnacji z części działań, na które nie wystarczyło środków.

Kontrakty publiczne dają firmom możliwość przetrwania najcięższego okresu bez przestojów i zwolnień. Widać wyraźnie, że w warunkach epidemii i spowodowanego nią kryzysu gospodarczego, zamówienia publiczne są dla wielu firm kluczowe. Ogłaszając przetargi i zawierając umowy na realizację usług, dostaw i robót budowlanych wspieramy rozwój gospodarczy, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia utrzymania miejsc pracy w gospodarce.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl