Rondo usprawni ruch u zbiegu ulic Rudnickiego i Kochanowskiego - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-03-2023

Rondo usprawni ruch u zbiegu ulic Rudnickiego i Kochanowskiego

Ciąg ulic Rudnickiego, Perzyńskiego i Podczaszyńskiego właśnie przechodzi metamorfozę. Jednym z najważniejszych elementów przebudowy jest przebudowa skrzyżowania z ulicą Kochanowskiego. Głównym założeniem tego elementu inwestycji jest zastąpienie starej sygnalizacji świetlnej przez rondo turbinowe. Pozwoli to przede wszystkim znacznie usprawnić ruch. Przy okazji szykujemy też szereg usprawnień dla pieszych i rowerzystów.

Samochód przejeżdżający przez skrzyżowanie ulic Rudnickiego i Kochanowskiego.

Przebudowę blisko dwukilometrowego ciągu ulic Rudnickiego, Perzyńskiego i Podczaszyńskiego na Bielanach rozpoczęliśmy we wrześniu zeszłego roku. Prace początkowo objęły chodniki, parkingi, drogi rowerowe i pas zieleni. Teraz przechodzimy do kolejnego etapu. Na początku tego tygodnia z ruchu wyłączone zostało skrzyżowanie ulic Rudnickiego i Kochanowskiego. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem planowanych na nim prac.

Stary układ już nie działa

Obecnie w tym miejscu funkcjonuje skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Jest ona stara i mocno wyeksploatowana. Oznacza to, że nie można jej wdrażać na niej skomplikowanych wielowariantowych programów lub koordynować jej z innymi światłami. Nie pobiera też informacji o ruchu pojazdów (z kamer lub pętli indukcyjnych), żeby się do niego adaptować na bieżąco. Stare urządzenia są też oczywiście potencjalnie bardziej podatne na awarie.

Skrzyżowanie w formie zbliżonej do obecnej działa nieprzerwanie od lat ‘80 ubiegłego wieku. Zwyczajnie nie jest więc już dostosowane do obecnego natężenia ruchu. Organizacja ruchu jest kolizyjna, zwłaszcza w przypadku skręcania w lewo. Odbija się to na płynności i bezpieczeństwie ruchu. To szczególnie ważne biorąc pod uwagę, że tą trasą poruszają się również autobusy komunikacji miejskiej, w tym długie pojazdy przegubowe.

Rondo kołem ratunkowym 

Sytuację uzdrowić ma budowa ronda. Po analizach ruchu taka organizacja ruchu została wybrana jako optymalna. Alternatywą jest całkowita wymiana sygnalizacji świetlnej. To wydatek rzędu kilku milionów złotych, który nie rozwiązuje wszystkich problemów tego miejsca.

Rondo zapewni bezkolizyjny przejazd dla wszystkich uczestników ruchu, w tym autobusów. Nie będzie to jednak zwykłe rondo, a turbinowe. Jego konstrukcja wymaga od kierujących zajęcia odpowiedniego pasa ruchu tuż przed wjazdem. Skrzyżowanie wymaga też pilnej wymiany nawierzchni. Przyjęty zakres prac to obejmuje. Nowa nawierzchnia zostanie odpowiednio wzmocniona, tak aby efekt prac utrzymał się przez kolejne lata.

Usprawniania dla pieszych i rowerzystów

Dookoła ronda wyremontowane zostaną wszystkie chodniki, obecnie są zniszczone i nierówne.  Rondo turbinowe wymaga tego, aby przed wjazdem były dwa pasy ruchu, jednak jego konstrukcja wymusza na kierowcach znaczne zmniejszenie prędkości, dzięki czemu bezpieczeństwo zostanie zachowane. Na przejściach dla pieszych zostaną wybudowane azyle między jezdniami.

Również rowerzyści zyskają na przebudowie. Układ tras rowerowych oraz ich nawierzchnia nie spełniają współczesnych standardów projektowych. Droga rowerowa wykonana jest z kostki betonowej, brakuje przejazdu w poprzek ulicy Rudnickiego. Obecnie trasy rowerowe budowane są z asfaltu.  W ramach prac przebieg trasy rowerowej zostanie poprawiony, wykonamy też brakujący przejazd.

Dodatkowo  zlikwidowany zostanie niefunkcjonalny wspólny ciąg pieszo-rowerowy na ulicy Kochanowskiego, od skrzyżowania z ul. Rudnickiego na południe, aż do końca ulicy. Ruch rowerowy zostanie poprowadzony po jezdni. Rowerzystów na jezdnię sprowadzać będą jednokierunkowe łączniki w rejonie ronda. Kilkanaście metrów przed nimi zostanie zainstalowany próg zwalniający, potrzebny również ze względu na planowane nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Literackiej.

Aktualizacja – lato 2023

W toku prowadzonych prac niezbędna okazała się aktualizacja różnych elementów projektu przebudowy. Niektórych robót co do zasady nie można było też toczyć w sezonie zimowych (m.in. prac związanych z zabezpieczeniem sieci ciepłowniczej). Te przyczyny złożyły się na konieczność określenia nowego terminu ukończenia inwestycji.

Etap aktualizacji dokumentacji już się zakończył. Wypracowane zostało też porozumienie z wykonawcą co do zakresu i terminu prac dodatkowych. Podpisany został aneks do umowy, a roboty toczą się według zakutalizowanej dokumentacji Inwestycja rozumiana jako całość zakończyć się powinna nie później niż do początków grudnia 2023 roku. Przy czym razem z wykonawcą będziemy dążyć, aby utrudnienia drogowe ustępowały sukcesywnie jeszcze przed tym terminem. W ciągu wakacji na Bielanach została wyremontowana nawierzchnia ulic Perzyńskiego oraz Nocznickiego. Przed początkiem roku szkolnego nową nawierzchnię otrzyma też ulica Podczaszyńskiego.

Mamy nadzieję, że dobry i trwały efekt prac wynagrodzi przejściowe niedogodności, które są nieuniknionym elementem tak dużych inwestycji drogowych.

Projekt stałej organizacji ruchu po przebudowie

Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego - SOR ZDM aktualizacja 2023

wersja zaktualizowana (lato 2023)

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl