Rowerem do Centrum - czas na kolejne trasy - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

21-03-2022

Rowerem do Centrum – czas na kolejne trasy

Rada Warszawy wyznaczyła nam nowe zadania związane z rozwojem infrastruktury rowerowej w centralnym obszarze stolicy. Przygotowujemy się do realizacji dróg rowerowych na wolskim odcinku alei “Solidarności” oraz wzdłuż ul. gen. Andersa w Śródmieściu.

W Warszawie potrzebne są kolejne rowerowe korytarze transportowe przebiegającej przez ścisłe centrum zarówno na osiach wschód-zachód jak i północ-południe. Robimy właśnie kolejny ważny krok w tym kierunku. Na czwartkowej sesji radni przyznali 10 mln na projekt i budowę drogi dla rowerów w alei “Solidarności” oraz 6 mln na analogicznie zadanie dla ulicy gen. Andersa.

aleja “Solidarności”

W alei “Solidarności” w pierwszej kolejności chcemy zająć się odcinkiem od ul. Okopowej do al. Jana Pawła II. Połączy istniejące drogi dla rowerów na tych ulicach oraz przedłuży rowerowy korytarz wzdłuż ul. Górczewskiej i Leszna, prowadzący z Bemowa i Woli do centrum. Dokładny zakres inwestycji zostanie dopiero opracowany. Wstępnie planujemy również remont chodników, a standardem przy praktycznie wszystkich miejskich inwestycjach jest też wprowadzanie nowej zieleni.

Aleja “Solidarności” ma na wspomnianym odcinku po trzy szerokie pasy ruchu, a w kierunku wschodnim jeden z nich to buspas. Taki układ sprawia, że jazda rowerem po jezdni stanowi dla wielu osób wyzwanie i może być niebezpieczna. Szczególnie ciężkim manewrem w takim układzie jest dla rowerzystów zawsze skręt w lewo, który wymusza przecięcie kilku pasów w towarzystwie szybko jadących samochodów i autobusów. Budowa wydzielonych dróg rowerowych wzdłuż głównych ulic o dużym natężeniu ruchu jest niezbędna, aby rower był atrakcyjną alternatywą w codziennych podróżach.

aleja "Solidarności" w rejonie skrzyżowania z ul. Żelazną

aleja „Solidarności” w rejonie skrzyżowania z ul. Żelazną

ulica Andersa

Na ulicy gen. Władysława Andersa droga dla rowerów powstanie po zachodniej stronie ulicy. Jej projekt, który już powstaje na bazie planów opracowanych przez spółkę Tramwaje Warszawskie, będzie skoordynowany z drobniejszymi realizacjami z budżetu obywatelskiego obejmującymi wschodnią stronę tej ulicy. Również w tym wypadku w pierwszej kolejności łączymy ze sobą istniejącą infrastrukturę rowerową.

Na ulicy Andersa prawdopodobnie również potrzebny będzie remont chodników, aczkolwiek na mniejszym odcinku. Sprawdzimy też jakie są możliwości zwiększenia terenów zielonych oraz wykonania kompletu przejazdów rowerowych na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Warto pamiętać, że równolegle trwa już projektowanie drogi dla rowerów na ulicy Marszałkowskiej od skrzyżowania z ul. Królewską do placu Bankowego włącznie. Docelowo powinna łączyć się z trasą planowaną na ul. Andersa, tworząc ciąg rowerowy przez całe centrum.

ulica Andersa w rejonie skrzyżowania z ulicą Nowolipie

ulica Andersa w rejonie skrzyżowania z ulicą Nowolipie

Centrum Warszawy w centrum uwagi

Po okresie intensywnej rozbudowy tras na przedmieściach, w ramach unijnego programu na lata 2016-2019, nastał czas na budowę rowerowych połączeń w centralnych obszarach Warszawy. Łączenie tras rowerowych, ze szczególnym uwzględnieniem centrum, to motyw przewodni wielu inwestycji w ostatnich latach. Wpisuje się to w założenia programu Nowego Centrum Warszawy.

Za nami m.in. przebudowa alei Jana Pawła II i ronda Czterdziestolatka. Wybudowaliśmy też odcinek drogi dla rowerów na ul. Marszałkowskiej wzdłuż placu Defilad i projektujemy kolejne odcinki do budowy lub przebudowy. W toku jest wyznaczanie przejazdów rowerowych w rejonie ronda Dmowskiego. Na etapie uzgodnień z Konserwatorem Zabytków znajdują się projekty uzupełnienia sieci tras na placu Trzech Krzyży oraz placu Na Rozdrożu. W dłuższej perspektywie przygotowywana jest przebudowa Alej Jerozolimskich oraz ulicy Kruczej.

aleja Jana Pawła II w rejonie ulicy Złotej

Powered by Projectic.pl