Rowerem wśród drzew na Żwirki i Wigury - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

17-05-2018

Rowerem wśród drzew na Żwirki i Wigury

Zakończyliśmy prace związane z II etapem budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Żwirki i Wigury. Mimo dużych ograniczeń związanych z prowadzeniem prac przy pomniku przyrody, udało się wykonać infrastrukturę rowerową i pieszą oraz przebudować sygnalizacje świetlne wzdłuż całej ulicy.

Nowa droga rowerowa na Żwirki i Wigury.
Przed przebudową ul. Żwirki i Wigury była skrajnie nieprzyjazna pieszym i rowerzystom. Na długich odcinkach chodników nie było w ogóle, pozostałe były zbudowane z kilkudziesięcioletnich płyt, krzywych i połamanych. Rowerzyści, chcąc uniknąć korków i ogromnego ruchu na jezdni, poruszali się po trawnikach. Dlatego kilka lat temu podjęliśmy decyzję o budowie infrastruktury dla pieszych i rowerów wzdłuż całej ulicy.
Inwestycja okazała się być jedną z najtrudniejszych w Warszawie, ze względu na zabytkową aleję lip ciągnącą się w kilku szpalerów wzdłuż całej ulicy. Łącznie pod ścisłą ochroną rośnie tu ponad 1000 lip. Zgodnie z prawem, prowadzenie jakichkolwiek robót budowlanych w takim miejscu wymaga udzielenia odstępstwa przez Radę Warszawy. Stąd też przy projektowaniu trasy każdy jej szczegół był uzgadniany z Biurem Ochrony Środowiska, które nałożyło na nas szereg obostrzeń i ograniczeń w celu ochrony korzeni i koron drzew.
 
Dodatkową trudnością okazały się warunki gruntowe. Zgodnie z wymogami Biura Ochrony Środowiska część trasy musiała posiadać nawierzchnię wodoprzepuszczalną. W trakcie robót wykryto płytkie pokłady nieprzepuszczalnej gliny w gruncie. To spowodowało konieczność zmiany technologii nawierzchni – aby zachować dostęp korzeni do wody musieliśmy zastosować na części odcinków nawierzchnię mineralną. Bez niej drzewa byłyby odcięte od wody.
7 kilometrów dla pieszych i rowerów
Mimo ostrych wymogów udało się zrealizować inwestycję, która poprawiła warunki ruchu pieszych i rowerów. W ubiegłym roku powstał pierwszy etap inwestycji, teraz zakończyła się realizacja drugiego. W ramach inwestycji przebudowany został wiadukt nad torami kolejowymi. Dzięki zwężeniu pasów ruchu (ich liczba nie zmieniła się) zamiast wąskiego chodnika pojawiły się tam dwa szerokie asfaltowe ciągi pieszo-rowerowe.
 
Łącznie do dyspozycji rowerzystów jest blisko 7 kilometrów nowej infrastruktury. Trasa połączyła ze sobą istniejące ciągi na ul. Banacha, na Polu Mokotowskim, na ul. Racławickiej oraz w ciągu ul. 17 Stycznia-Cybernetyki. Wygodny dojazd do Śródmieścia zyskali rowerzyści z Mokotowa, Ochoty i Włoch. Zmiany zauważą z pewnością również piesi. Do tej pory na całej długości ulicy Żwirki i Wigury istniejące kilkudziesięcioletnie chodniki były w bardzo złym stanie, a na niektórych odcinkach infrastruktury dla pieszych nie było wręcz wcale.
 
Pracami nie został jeszcze objęty odcinek w rejonie jednostki wojskowej, czyli od ulicy 1. Sierpnia do ulicy Hynka po stronie zachodniej. Najpierw muszą tam zostać zrealizowane prace związane z instalacjami podziemnymi, co powinno nastąpić w tym roku.
 
Zielona fala
 
Jednocześnie zmodernizowane zostały sygnalizacje świetlne na całym ciągu, dzięki czemu powstały przejazdy dla rowerów. W sumie zmiany objęły 9 sygnalizacji (z ul. 17. Stycznia, przy przystanku Leżajska, ul. 1. Sierpnia, ul. Wyględowską, ul. Racławicką, ul. Pruszkowską, ul. księcia Trojdena, ul. Banacha i ul. Wawelską), które zostały skoordynowane aby osiągnąć efekt „zielonej fali”. W ramach robót wymieniliśmy wyeksploatowane urządzenia sterujące i sygnalizatory, zaś sygnalizacja na skrzyżowaniu z ul. Hynka została wymieniona w całości na nową.

Powered by Projectic.pl