– Warszawa pojedzie w Rowerowym Maju już po raz piąty. W tegorocznej edycji weźmie udział blisko 120 tys. najmłodszych warszawiaków z 340 stołecznych placówek, 184 przedszkoli oraz 156 szkół podstawowych. To rekord, będziemy chyba najbardziej zakręconym miastem w Europie. Od kilkunastu lat konsekwentnie inwestujemy w przyjazną rowerzystom infrastrukturę, budujemy spójną sieć dróg rowerowych, uruchamiamy Veturilo. Trzymam kciuki za wysoką frekwencję. I gorąco zachęcam wszystkich do przesiadki na rowery, hulajnogi, deskorolki czy rolki, nie tylko w maju – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydent a m.st. Warszawy.
Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków, promująca korzystanie z rowerów w mieście. Pomysłodawcą kampanii jest Miasto Gdańsk, które kilka lat temu zaprosiło do udziału miasta z całej Polski. W tym roku Rowerowy Maj odbędzie się w 46 z nich.
Jak to działa?
Celem kampanii jest promocja zdrowego stylu życia, ekologii, zrównoważonej mobilności wśród dzieci oraz edukacja. Im szybciej przyzwyczajamy dzieci, że rower jest świetnym środkiem transportu dla codziennych dojazdów do szkoły, tym bardziej naturalną metodą przemieszczania będzie dla nich w drodze na uczelnię czy do pracy kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat później.
Zasady Rowerowego Maja są bardzo proste: codziennie, przez cały miesiąc, każdy przedszkolak i uczeń szkoły podstawowej, który dotrze do swojego przedszkola lub szkoły w sposób aktywny (czyli nie tylko na rowerze, ale też na hulajnodze, na rolkach, czy na deskorolce), otrzymuje dwie naklejki – jedną do rowerowego dzienniczka, a drugą na plakat klasowy. Akcja zachęca do aktywnych dojazdów, a zapełnione po brzegi parkingi rowerowe przy szkołach i przedszkolach najlepiej pokazują, jak wielu uczniów i przedszkolaków z zaangażowaniem bierze udział w kampanii. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i grup oraz całych placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.
Przekaz kampanii
Rowerowy Maj to nie tylko konkurs z nagrodami. Kampania przede wszystkim wspiera samodzielność dzieci, uczy zasad fair play, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej, a codzienne aktywne przejazdy wpływają pozytywnie na kondycję fizyczną i psychiczną dzieci. Rowerowy Maj wyrabia nawyki i pokazuje, że rower, hulajnoga, rolki czy deskorolka nie służą tylko do celów rekreacyjnych, ale są to środki transportu, z których można korzystać na co dzień. Rowerowy Maj nie jest skierowany wyłącznie do dzieci. Pokazuje także rodzicom i opiekunom, że wspólna droga do szkoły bez korzystania z auta może być nie tylko bezpieczna, ale też po prostu przyjemna.
Dla klimatu
Tegoroczna edycja kampanii zostanie zrealizowana „dla klimatu”, by podnieść świadomość dzieci i młodzieży na temat wagi decyzji dotyczących sposobu przemieszczania się w kontekście ochrony klimatu. Działania w ramach Rowerowego Maja to także zachęta do korzystania ze zrównoważonego transportu nie tylko w maju i nie tylko najmłodszych.
– Chcemy, aby nawyki wypracowane w trakcie kampanii miały wpływ na wybory transportowe przez cały rok, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Działamy w ten sposób wspólnie na rzecz redukcji emisji szkodzących klimatowi – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor zarządu Dróg Miejskich.
Piknik ekologiczny
W czerwcu uczestnicy kampanii wezmą udział w pikniku ekologicznym, który odbędzie się na zielonych terenach otaczających Pawilon Edukacyjny „Kamień”. Pojadą na niego wspólnie, w ramach wielkiego przejazdu rowerowego ulicami Warszawy. Na pikniku nagrody otrzymają najaktywniejsze placówki, nie zabraknie licznych atrakcji dla małych i dużych.
Dzieci z Ukrainy
Tegoroczna edycja odbędzie się w wyjątkowym czasie, w którym przybywające z Ukrainy dzieci dołączają do warszawskich placówek edukacyjnych. Aby dzieci mogły także w pełni włączyć się w kampanię przygotowano materiały w języku ukraińskim a placówki zachęcono do organizowania wewnętrznych zbiórek sprzętów dla najbardziej potrzebujących.
Rekordowa edycja
Pomimo dwóch lat przerwy spowodowanej pandemią, kampania cieszy się ogromną popularnością. W tym roku do Rowerowego Maja zgłosiły się aż 184 przedszkola i 156 szkół. Podczas ostatniej kampanii w 2019 roku (na dwa lata Rowerowy Maj zatrzymała pandemia) łącznie do zabawy przystąpiło 229 placówek. Czwarta edycja objęła ok. 80 tys. dzieci, a jej efektem było blisko półtora miliona aktywnych podróży na zajęcia.
W tym roku warszawskie przedszkolaki pojadą w Rowerowym Maju po raz drugi. Do tegorocznej edycji kampanii zgłosiło się więcej przedszkoli niż szkół podstawowych! Przedszkole nr 407, które było gospodarzem konferencji inaugurującej Rowerowy Maj, to bardzo „rowerowa” placówka – w 2019 roku ponad 95% dzieci wzięło udział w kampanii, osiągając najwyższą frekwencję w aktywnych przejazdach wśród placówek w całej dzielnicy Praga-Południe!
Patronat honorowy nad kampanią objęły ambasady Niderlandów, Danii i Szwecji.
Rowerowy Maj na Facebooku: fb.com/RowerowyMajWarszawa