30 listopada zakończył się tegoroczny sezon Veturilo. To już 13 lat, od kiedy miejski rower zadebiutował na warszawskich ulicach. Po raz drugi natomiast mieszkańcy stolicy, ale nie tylko, korzystali z niego w wersji 3.0. Dwa lata temu system wypożyczeń miejskich jednośladów przeszedł rewolucję – na ulicach Warszawy pojawiły się nowe stacje i rowery, z których można skorzystać przy pomocy nowej aplikacji i systemu wypożyczania. W tym roku przekonało się do niego kolejnych 160 tys. użytkowników. Tym samym warszawskie Veturilo ma już dokładnie 397 969 zarejestrowanych użytkowników. Mieli oni do dyspozycji 3330 pojazdów i 332 stacje – we wszystkich dzielnicach.
Zarejestrowani użytkownicy wypożyczyli jednoślady niemal 5 mln razy – dokładnie 4 790 406. Oznacza to średnio 5,59 wypożyczeń na jeden rower dziennie. Użytkownicy spędzali na nich średnio 24 min i 15 s oraz przejeżdżali ok. 3,5 km. Taki dystans pozwoliłby okrążyć Ziemię wokół równika aż 426 razy.
Elektryki na szybko, tandemy na dłużej
Wśród wspomnianych 3330 rowerów są zarówno tradycyjne rowery, jak i rowery elektryczne oraz tandemy. Średni czas jazdy na tradycyjnym rowerze jest zbliżony do średniej ze wszystkich przejazdów. Przy rowerach elektrycznych jest już krótszy o ponad 3,5 minuty. Natomiast w przypadku tandemów aż o blisko 12 minut dłuższy. Na elektrykach użytkownicy pokonują też średnio dystans krótszy o 600-700 metrów.
W przypadku liczby dostępnych rowerów warto pamiętać, że użytkownicy Veturilo mają dostęp także do pięciu siostrzanych systemów z Marek, Otwocka, Piaseczna, Pruszkowa i Józefowa. Kompatybilność z innymi sieciami wypożyczeń nie tylko powiększyła bazę dostępnych rowerów, ale przede wszystkim stacji. Od tamtej pory rowery Veturilo można było bez problemu zostawiać na stacjach w podwarszawskich miejscowościach. I odwrotnie – użytkownicy systemów z ościennych miast i gmin mogą korzystać ze stołecznych rowerów i stacji Veturilo.
Rowerem przez Śródmieście
Veturilo ma przede wszystkim zapewniać szybkie i łatwe poruszanie się po mieście. Zwłaszcza na krótszych dystansach. Dlatego też pierwsze 20 minut wypożyczenia jest bezpłatne. Tak już jest od 13. Sezonów, czyli od początku funkcjonowania warszawskiego roweru miejskiego. W ten sposób władze miasta zachęcają mieszkańców i wszystkich innych użytkowników do traktowania roweru jako kolejnego środka komunikacji miejskiej.
Spośród dzielnic, gdzie miejski rower jest najczęściej wypożyczany, na pierwszym miejscu jest Śródmieście. To właśnie w jego granicach zarejestrowano blisko 1 mln 150 tys. wypożyczeń. To blisko 24 proc. wszystkich operacji. Dla porównania druga na podium jest sąsiednia Wola, gdzie zarejestrowano o ponad 500 tys. wypożyczeń mniej. Na trzecim miejscu jest z kolei Mokotów, również nieco ponad 500 tys.
Nic więc dziwnego, że najpopularniejsze stacje Veturilo znajdują się właśnie w granicach Śródmieścia. Najwięcej wypożyczeń (ponad 70 tys.) i zwrotów (82 tys.) zarejestrowano przy stacji metra Centrum Nauki Kopernik, czyli przy bulwarach wiślanych i Elektrowni Powiśle. Drugą najpopularniejszą stacją jest ta przy Arkadii – w pobliżu centrum handlowego i dworca Warszawa Gdańska. Odnotowano tu ponad 51,5 tys. wypożyczeń i ponad 53 tys. zwrotów.
Operatorem systemu Veturilo jest Nextbike, który obsługuje także miejskie wypożyczalnie rowerów w innych miastach. Veturilo wróci na warszawskie ulice 1 marca 2025 r.