Dzieci powróciły do szkół, zakłady pracy coraz częściej przechodzą z trybu pracy zdalnej na pracę sprzed ograniczeń. Widać to po wzroście ruchu pojazdów na stołecznych drogach.
W wybranych lokalizacjach sieci drogowej specjaliści z ZDM-u przeanalizowali porównawczo sytuację w ruchu drogowym zestawiając dane z 2019 r. i z 2020 r. W kwietniu i maju br., kiedy obowiązywały pandemiczne ograniczenia, spadek ruchu był odczuwalny, co zapewne zauważyli wszyscy mieszkańcy. Potwierdzają to także poniższe zestawienia graficzne, gdzie wyraźnie widać różnice.
We wrześniu większość z obowiązujących w ubiegłych miesiącach ograniczeń, restrykcji i zaleceń została zniesiona, a życie zaczęło powracać do normalności. Mieszkańcy Warszawy mieli okazję odczuć to również na drogach – zarówno w dojazdach do pracy, jak i w przypadku poszukiwania wolnego miejsca postojowego. Na podstawie przeprowadzonych badań oszacowano, że obecnie ruch na drogach jest zaledwie o ok. 5% mniejszy niż we wrześniu ubiegłego roku.
Co więcej, z upływem kolejnych wrześniowych dni ruch w mieście coraz bardziej przybliża się poziomem do ruchu zarejestrowanego w 2019 roku.
Dobra wiadomość dla inwestorów
Jakie ma to znaczenie dla warszawskich inwestycji? W związku z pandemią COVID-19, w pierwszej połowie roku Biuro Polityki Mobilności i Transportu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w porozumieniu z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie wydało komunikat, że wstrzymuje się wykonywanie pomiarów ruchu na skrzyżowaniach. W przypadku przygotowywania inwestycji np. mieszkaniowych, mających wpływ na ruch drogowy, zwalnia się inwestorów z obowiązku wykonywania pomiarów ruchu drogowego, stanowiących dotychczas podstawę do analiz i prognoz ruchu ze względu na brak możliwości ich wykonania w okresie miarodajnym.
Po prostu, w związku z mniejszą liczbą pojazdów na ulicach, wykonane w tym okresie pomiary nie byłyby miarodajne i nie mogłyby stanowić podstawy do wykonywania analiz o charakterze komunikacyjnym, czy opracowywaniu projektów organizacji ruchu. A takie analizy są bardzo często niezbędne, żeby z sensem zaplanować inwestycję.
Ponieważ jednak ruch drogowy w praktyce wrócił do stanu sprzed roku, BPMiT i ZDM zdecydowały o przywróceniu od 22 września możliwości realizacji pomiarów natężenia ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego w warunkach miarodajnych, na cele analiz komunikacyjnych, projektów organizacji ruchu itp.
Jednocześnie informujemy, że ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację, podmioty prywatne, które otrzymały pisma o możliwości realizacji pomiarów ruchu po 29 września tego roku, są zwolnione z tego obowiązku i mogą realizować pomiary od 22 września.