– Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej, oraz jakie natężenie ruchu występuje w kluczowych punktach sieci transportowej. Te informacje umożliwią nam zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość – mówią autorzy projektu z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Miasta m.st. Warszawy.
Ostatnie kompleksowe badania ruchu wykonane zostały w stolicy wiosną 2015 roku. Na przestrzeni lat nastąpiły znaczne przemiany ekonomiczne i społeczne, a system transportowy w Warszawie i metropolii mocno się rozwinął. Powstały nowe drogi, nowe stacje metra, czy trasy tramwajowe.
Wszystkie te elementy mogły znacznie wpłynąć na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Analiza wyników badań umożliwi specjalistom m.in. aktualizację matematycznego modelu ruchu, który służy jako narzędzie do planowania optymalnych rozwiązań transportowych w przyszłości.
Czym jest matematyczny model ruchu?
Jest to matematyczny odpowiednik układu sieci drogowej i połączeń komunikacji zbiorowej oraz zjawisk, które w tej sieci zachodzą. Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego w mieście. Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, a także jak dana inwestycja wpłynie na czas podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też jak zachowają się kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę jak są wykorzystywane nowe trasy, ale również jak rozkładałby się ruch drogowy gdyby takiej inwestycji nie było.
Gdzie i kiedy będą prowadzone badania?
Tegoroczne badanie zostanie wykonane w dwóch etapach i obejmie znacznie większy obszar niż w poprzedniej edycji. Oprócz mieszkańców samej Warszawy, o zachowania transportowe zapytani zostaną również mieszkańcy 52 gmin metropolii warszawskiej, które są silnie powiązane transportowo ze stolicą.
Badaniem objęte zostaną następujące gminy: Nowy Dwór Mazowiecki, Czosnów, Pomiechówek, Zakroczym, Legionowo, Jabłonna, Nieporęt, Serock, Wieliszew, Wołomin, Kobyłka, Marki, Radzymin, Ząbki, Zielonka, Klembów, Tłuszcz, Halinów, Sulejówek, Mińsk Mazowiecki gmina miejska, Mińsk Mazowiecki – gmina wiejska, Dębe Wielkie, Otwock, Celestynów, Józefów, Karczew, Wiązowna, Kołbiel, Piaseczno, Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Prażmów, Tarczyn, Pruszków, Brwinów, Michałowice, Nadarzyn, Piastów, Raszyn, Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Ożarów Mazowiecki, Błonie, Izabelin, Leszno, Łomianki, Stare Babice, Jaktorów, Leoncin, Kampinos.
W okresie od 1 października do 30 listopada 2024 r. ankieterzy przeprowadzą ok. 19 tysięcy wywiadów z mieszkankami i mieszkańcami tych gmin. W tym samym okresie ankieterów będzie można spotkać również na stacjach kolejowych – w obszarze badania. Będą oni pytać pasażerów m.in. o źródło i cel odbywanej podróży.
Natomiast w przyszłym roku (5 marca – 30 kwietnia 2025 r.), ankieterzy skupią się na badaniu zachowań transportowych niemal 20 tysięcy warszawianek i warszawiaków. Oprócz wizyt w losowo wybranych lokalach mieszkalnych ankieterzy pojawią się również na wybranych parkingach typu Parkuj i Jedź.
Jak będzie wyglądać badanie ankietowe?
Ankieterzy będą odwiedzać losowo wybrane lokale mieszkalne w celu przeprowadzenia wywiadu ze wszystkimi członkami gospodarstwa domowego, którzy skończyli przynajmniej 6 lat.
Przedmiotem wywiadu będą wszystkie podróże odbyte w dniu poprzedzającym wizytę ankietera (lub w czwartek w przypadku wywiadów prowadzonych w sobotę). Badanie jest dobrowolne i anonimowe, a wizyty ankieterów odbywać się będą od środy do soboty.
Ankieterzy zapytają między innymi o: podstawowe, kluczowe dla badania informacje na temat gospodarstwa domowego; cele podróży; o wykorzystane środki transportu; o godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży.
Ankieterzy z agencji badawczej PBS Sp. z o.o. realizującej badania, będą wyposażeni w identyfikatory z imieniem i nazwiskiem oraz list dokładniej wyjaśniający cel badania podpisany przez Sekretarza m.st. Warszawy.
Co jeszcze obejmą kompleksowe badania ruchu?
Oprócz badań ankietowych w gospodarstwach domowych mieszkańców badania obejmą również: pomiary natężenia ruchu samochodowego; pomiary liczby pasażerów w autobusach i tramwajach; pomiary liczby pasażerów w pociągach; pomiary liczby wsiadających i wysiadających na przystankach i stacjach kolejowych; badania ankietowe pasażerów na przystankach i stacjach kolejowych; pomiary ruchu związanego z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi; pomiary ruchu związanego z wybranymi osiedlami mieszkaniowymi w Warszawie; pomiary ruchu i badanie ankietowe na wybranych parkingach Pakuj i Jedź w Warszawie.
Warszawskie Badanie Ruchu 2024 wykona wybrane w przetargu konsorcjum: instytut badawczy PBS (lider) i Via Vistula. Za WBR 2024 miasto zapłaci łącznie 8 191 800 zł.
Realizacja badania jest jednym z działań wynikających z Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP).
Za cały proces odpowiedzialne jest Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.
Więcej informacji na stronie: transport.um.warszawa.pl/wbr2024