Rondo Himilsbacha zyska piesze połączenie z al. Jana Pawła II. Trwa przetarg, który wyłoni projektanta i wykonawcę nowych schodów. Te – w zależności od możliwości – powstaną wzdłuż bocznej ściany przyczółka wiaduktu lub poprowadzą do przejścia przez ul. Parysowską.
Łatwiej z wiaduktu i na wiadukt
Rondo Himilsbacha znajduje się na skrzyżowaniu wspomnianej ul. Parysowskiej z ul. Kłopot, po zachodniej stronie wiaduktu w al. Jana Pawła II. Budowa łączących obie drogi schodów to pomysł mieszkańca w ramach budżetu obywatelskiego. Projekt nie został, co prawda, wybrany w głosowaniu. Uznaliśmy jednak, że jest warty realizacji.
Dowodem na potrzebę pieszego połączenia w tym miejscu jest utarty szlak na skarpie między ul. Parysowką a wiaduktem w al. Jana Pawła II. Jest to jednak szlak niewygodny, a w pewnych warunkach – np. po deszczu – może być nawet niebezpieczny. W teorii na wiadukt od ronda prowadzi chodnik wzdłuż ul. Parysowkiej. To jednak dodatkowe 200 metrów do przejścia i do tego pod górę. Dla pieszego to nie tak mała odległość.
Innym rozwiązaniem są schody po wschodniej stronie wiaduktu – przy rondzie Maklakiewicza. Odległość już mniejsza – ronda dzieli ok. 70 m – ale wchodząc na wiadukt z tamtej strony, przejść na jego drugą stronę można dopiero przy ul. Rydygiera. Natomiast idąc po zachodniej stronie wiaduktu od strony Żoliborza, nie ma już wyjścia, jak dojść do łącznika z ul. Parysowską, żeby dostać się do ronda.
Jest potrzeba, jest reakcja
Zaprojektowanie i budowa schodów jest odpowiedzią na potrzebę zasygnalizowaną przez mieszkańców. Zdecydowanie ułatwi i skróci dojście do wiaduktu mieszkańcom pobliskiego osiedla. Z kolei dla pieszych idących od strony Żoliborza – dojście do ronda.
Trzy oferty
W przetargu otrzymaliśmy trzy oferty – od firm Strabag, Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty oraz PRO-FORM. Ich oferty to odpowiednio – 684 581,10 zł, 998 105,58 zł oraz 2 091 000 zł. Teraz propozycje będą przez nas dokładnie analizowane. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, to wybrany wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 485 dni na realizację zadania.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany na początku lipca 2025 r. (ogłoszenie przetargu), a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacje w połowie lipca 2025 r. (otwarcie ofert).