Ulica Kondratowicza przechodzi kompletną metamorfozę na całym odcinku. Zbliżający się koniec prac związanych z budową metra, pozwolił nam na rozpoczęcie wdrażania zmian na powierzchni. Oprócz nowej zieleni, wygodnej infrastruktury pieszej i rowerowej, poprawiamy też bezpieczeństwo – właśnie dlatego na skrzyżowaniu z Blokową i Przy Grodzisku powstały światła.
Dotychczas prosty odcinek ul. Kondratowicza skłaniał wielu kierowców do przekraczania prędkości. Przechodzący przez tę ulicę piesi, których z każdym rokiem przybywa m.in. ze względu na pobliskie osiedle, nie mogli czuć się w pełni bezpiecznie. W latach 2015-2020 na skrzyżowaniu z ulicami Blokową i Przy Grodzisku doszło do pięciu zdarzeń drogowych: czterech wypadków i jednej kolizji. Trzy wypadki polegały na najechaniu na pieszego na przejściach.
Audyt bezpieczeństwa
Potrzebę poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku wykazał przeprowadzony wiosną 2017 r. audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Obie wytyczone przez ul. Kondratowicza zebry zostały ocenione na 2 w sześciopunktowej skali (0-5). Audytorzy wskazali na brak elementów uspokojenia ruchu i zalecili budowę azyli oraz sygnalizacji świetlnej.
Realizacja tych rekomendacji została właśnie zakończona. Światła objęły całe skrzyżowanie ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, w tym wszystkie cztery istniejące tam przejścia dla pieszych. Dwie zebry przez ul. Kondratowicza zostały wyposażone w azyle dla pieszych z wyspą rozdzielającą kierunki ruchu.
Zmieniła się też geometria skrzyżowania. Od strony wschodniej ul. Kondratowicza została poszerzona. Dziś są tam dwa pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku), po przebudowie są cztery. Dzięki temu kierowcy zyskali prawoskręt w ul. Blokową i lewoskręt w ul. Przy Grodzisku.
Inwestycja zakładała również wymianę chodnika i wytyczenie trzech brakujących przejazdów rowerowych. Chodnik został wyremontowany nie tylko w obrębie skrzyżowania, ale również po stronie południowej ul. Kondratowicza w kierunku ul. św. Wincentego. Dodatkowo wzdłuż niego powstała droga dla rowerów.
Deweloper się uchylił
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, skrzyżowanie ulic Kondratowicza i Blokowej w sygnalizację powinien wyposażyć deweloper, który wybudował osiedla zlokalizowane na północ od tego miejsca. Inwestor prywatny jednak uchylił się od tego zadania. Ponieważ poprawa bezpieczeństwa jest jednym z naszych priorytetów, postanowiliśmy dłużej nie czekać i przystąpiliśmy do działania. Jednocześnie ZDM będzie dochodził od dewelopera zwrotu kosztów realizacji inwestycji.