Tunel otwarty jest od grudnia zeszłego roku. Od tego czasu GDDKiA nie tylko przywraca ulice nad podziemnym korytarzem i w najbliższej okolicy do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, ale także – w porozumieniu i koordynacji z ZDM – wdraża rozwiązania związane z nowym przeznaczeniem ciągu ulic J. Rosoła i I. Gandhi. Ma on pełnić funkcję awaryjnego objazdu w przypadku zamknięcia ruchu w tunelu.
W tym celu konieczne stało się wprowadzenie kilku zmian w ciągu ulic I. Gandhi i J. Rosoła. Jedną z nich było utworzenie u zbiegu tych ulic dodatkowych pasów ruchu wydzielonych do skrętu z południa na zachód i odwrotnie. Prowadzone od początku marca prace wiązały się nie tylko z tym – zmodernizowane zostało oświetlenie, przebudowano kanalizację deszczową oraz sygnalizację, aby dostosować ją do obsługi ruchu w nowym wydaniu.
Ostatnim etapem była wymiana nawierzchni. Nowy, równy asfalt zyskało całe skrzyżowanie. Kierowcy mogą już korzystać z dołożonych pasów, ale na razie częściowo, bo wciąż trwa malowanie oznakowania poziomego. Pracownicy firmy, która pod nadzorem GDDKiA przebudowała skrzyżowanie, z terenu robót nie zejdą jeszcze przez kilka dni. Do połowy czerwca planują dokończyć asfaltowanie fragmentów dróg dla rowerów oraz wykonywać prace porządkowe związane m.in. z usuwaniem obiektów zaplecza budowy.
Sygnalizacje na przejściach
Pozostałe zmiany, wdrożone w ramach dostosowania ciągu ulic I. Gandhi i J. Rosoła do awaryjnego objazdu, wiązały się z budową sygnalizacji świetlnych na dwóch przejściach. W światła zostały wyposażone zebry przez ul. I. Gandhi – na wysokości ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. W obu miejscach sygnalizacje sterują ruchem od końca kwietnia i są efektem wcielenia przez GDDKiA w życie projektów przygotowanych przez ZDM na podstawie wyniku audytu przejść dla pieszych bez sygnalizacji w Warszawie.
Sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przez ul. I. Gandhi na wysokości ul. L. Hirszfelda.
W 2017 r. przejście na wysokości ul. L. Hirszfelda audytorzy ocenili na 0 (przez północna jezdnię) i 1 (przez południową) w sześciopunktowej skali (0-5), a to przy ul. L. Teligi – na 2. W obu przypadkach budowę świateł uznali za najlepszy sposób na uniemożliwienie kierowcom rozwijania nadmiernej prędkości oraz wyprzedzania na przejściu. Tym samym poprawie uległo bezpieczeństwo w miejscach, w pobliżu których jest wiele obiektów użyteczności publicznej, szkół, przedszkoli oraz sklepów.
„Osygnalizowana” zebra przez ul. I. Gandhi przy ul. L. Teligi.