Spadek ruchu w Warszawie? Porównujemy lata 2019 i 2022 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

27-07-2023

Spadek ruchu w Warszawie? Porównujemy lata 2019 i 2022

Dane pozwalają sądzić, że ruch samochodowy w Warszawie zauważalnie spadł w porównaniu do 2019 roku. Takie obserwacje płyną z analizy ciągłych pomiarów ruchu w 84 punktach w całym mieście.

Widok z drona na jadące samochody.

Dane pozwalają sądzić, że ruch samochodowy w Warszawie zauważalnie spadł w porównaniu do 2019 roku. Takie obserwacje płyną z analizy ciągłych pomiarów ruchu w 84 punktach w całym mieście.

Wiedza o tym, jak wygląda ruch uliczny, jest kluczowa przy zarządzaniu drogami. Dlatego ZDM prowadzi pomiary natężenia ruchu i prędkości. Właśnie zakończyliśmy dużą modernizację i rozbudowę systemu automatycznych pomiarów ruchu (APR). Obecnie pozwala on ocenić natężenie ruchu w ponad 100 lokalizacjach w charakterystycznych, reprezentatywnych punktach miasta. Pierwszym kordonem jest ten oparty o granice Warszawy, kolejny jest zbliżony do przebiegu tzw. obwodnicy etapowej miasta. Bliżej centrum badania prowadzone są na kordonie śródmiejskim, opartym o obwodnicę śródmiejską. Mierzymy również ruch na ekranie mostowym (czyli na wszystkich mostach przez Wisłę) i ekranie kolejowej linii średnicowej.

Co widać w liczbach?

Porównując odczyty z jesieni 2022 r. z porównywalnym okresem 2019 r. widzimy zauważalny spadek liczby aut na warszawskich drogach. Najbardziej zauważalny jest spadek ruchu do i z ścisłego centrum miasta – na kordonie obwodnicy śródmiejskiej odnotowaliśmy ok. 980 tys. pojazdów na dobę (łącznie w obu kierunkach), czyli mniej o ok. 13%. Również ruch północ-południe jest zauważalnie mniejszy – na umownej granicy wytyczonej kolejową linią średnicową zmierzyliśmy 619 tys. pojazdów, czyli spadek o 10%.

Odnotowaliśmy spadek ruchu na niemal wszystkich przeprawach przez Wisłę. Największy ubytek da się zauważyć na moście Łazienkowskim – aż o 37% – co jest skutkiem remontu wiaduktów na Agrykoli. Ale sąsiednie mosty Poniatowskiego i Siekierkowski również są mniej obciążone niż w 2019 r. – na obu przeprawach ruch spadł o 17%. Mimo tego, łączna liczba aut przejeżdżających przez Wisłę nie zmieniła się. To efekt otwarcia nowego mostu Anny Jagiellonki na trasie S2, który przejął ok. 90 tys. pojazdów na dobę. Natężenie ruchu na moście w ciągu POW pozwalają szacować osobne pomiary przeprowadzone w miarodajnym okresie w dni robocze. Tego typu dodatkowe dane pozyskujemy co roku w miarę potrzeb z dziesiątek punktów. Stanowią uzupełnienie informacji przekazywanych w trybie ciągłym przez system APR.

Infografika dotycząca automatycznych pomiarów ruchu w Warszawie.

Efekt POW

Otwarcie trasy ekspresowej S2, która stanowi Południową Obwodnicę Warszawy, wpłynęło także na odczyty w innych rejonach miasta. Nowa arteria ulżyła zakorkowanej ul. Bronisława Czecha (spadek natężenia ruchu aż o 42%), Dolinie Służewieckiej (spadek o 21%) i ul. Płaskowickiej w rejonie skrzyżowania z Puławską (spadek o 36%).

Biorąc pod uwagę wyniki z 84 punktów pomiarowych, które działały zarówno w 2019 r., jak i w 2022 r., ruch samochodów na warszawskich drogach zmniejszył się o 11%. Część tego wyniku to efekt otwarcia trasy ekspresowej S2 – odliczając efekt przeniesienia się ruchu na nową drogę nadal widzimy jednak szacunkowy spadek natężenia w całej Warszawie na poziomie ok. 7%. Z czego zatem może wynikać taka zmiana?

Na to pytanie powinno szczegółowo odpowiedzieć kompleksowe Warszawskie Badanie Ruchu, które jest zaplanowane w najbliższym czasie. Można jednak przypuszczać, że nawyki i potrzeby transportowe warszawiaków uległy zmianie, zwłaszcza w wyniku pandemii. Część osób pracuje zdalnie i nie dojeżdża codziennie do biura.

Infografika dotycząca pomiaru ruchu.

Powered by Projectic.pl