Audyt prowadzimy od dwóch lat. W pierwszym roku objął on 930 przejść dla pieszych bez sygnalizacji w Śródmieściu, na Ochocie i Pradze-Południe. W 2017 roku sprawdziliśmy 1069 „zebr”. Audytorzy oceniają przejścia według 30 różnych kryteriów i wydają rekomendacje, które są podstawą do działań naprawczych. Wśród zaobserwowanych problemów dominuje ograniczenie widoczności przez parkujące samochody – ten problem dotyka aż 40 proc. zbadanych przejść. Wśród najważniejszych zaleceń znalazły się zmiany w parkowaniu, skrócenie długości przejścia, doświetlenie, czyszczenie i konserwacja oświetlenia (w tym eliminacja przeszkód dla światła w postaci np. gałęzi drzew) oraz wymiana źródła światła.
Podstawą audytu były wizje lokalne przeprowadzane przez audytora w terenie, na konkretnym przejściu. Odbywały się one od poniedziałku do soboty, wykluczając czas opadów. W ramach tych prac zebrane zostały dane m.in. na temat organizacji i geometrii ruchu. Do badań wykorzystywane były m.in. dalmierze i kółka pomiarowe. Informacje trafiają do specjalnie przygotowanego formularza, uwzględniającego charakterystykę przejścia (m.in. usytuowanie, nawierzchnię, oświetlenie), organizację ruchu, oznakowanie, obecność przystanków autobusowych, parkowanie, widoczność itp. Wykonywane są także pomiary natężenia oświetlenia na przejściach. Zespoły pomiarowe szczegółowo kontrolują przejście za pomocą mierników natężenia oświetlenia. Punkty pomiarowe ustawiono tak, aby każde przejście było badane w podobny sposób, umożliwiający porównanie wyników.
W tym roku audyt obejmie 1126 przejść. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na takie badania w kolejnych pięciu dzielnicach – na Bemowie, Pradze-Północ, w Wawrze, we Włochach i na Żoliborzu.