Wcześniej, niż zapowiadaliśmy udało się uruchomić wypożyczalnie elektrycznych rowerów Veturilo. Jedną z pierwszych osób, które mogły przetestować rower była Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy Renata Kaznowska.
10 stacji oznaczonych zielonym ekologicznym logotypem pojawiło się przy ul. Miodowej (nad tunelem Trasy WZ), skrzyżowaniach ul. Karowej oraz ul. Traugutta z Krakowskim Przedmieściem, przy stacji metra Nowy Świat, na pl. Trzech Krzyży, przy Centrum Nauki Kopernik oraz przy skrzyżowaniach Mariensztatu z ul. Sowią, ul. Karowej z Wisłostradą, Topieli z Tamką oraz Wioślarskiej z Ludną. Uwaga – to jedyne stacje, w których będzie można wypożyczyć i oddać rower elektryczny (tylko one mają możliwość ładowania baterii).
– Veturilo bije kolejne rekordy wypożyczeń a my stale urozmaicamy ofertę naszego systemu. Pierwszą nowością były tandemy, później pojawiły się rowerki dziecięce a od końca sierpnia w ramach systemu można będzie wypożyczać rowery elektryczne – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Elektryczny silnik pokryje nawet 82 proc. wysiłku związanego z jazdą, a bateria umożliwi przejazd od 60 do 130 kilometrów (o jej stanie poinformuje specjalny wskaźnik). Wspomaganie elektryczne działa jednak jedynie do prędkości 25 km/h.
Rowery elektryczne mają własną taryfę. Bezpłatnie – podobnie jak w przypadku zwykłych rowerów Veturilo – będzie można „kręcić” przez 20 minut. Za korzystanie od 21 minut do godziny trzeba będzie zapłacić 6 zł, a druga i każda kolejna godzina wypożyczenia jednośladu ze wspomaganiem będzie kosztowała 14 zł. Aby pozwolić każdemu zapoznać się z nowym systemem, przez pierwsze dwa tygodnie operator nie będzie naliczał opłaty za pierwszą godzinę.
W tym sezonie warszawiacy mogą korzystać z 337 stacji i blisko 5000 rowerów z wyższą kierownicą, obrotowymi dzwonkami i wygodnymi szerokimi siodełkami. Od 1 marca rowery wypożyczano już ponad 3 mln razy.
Miasto stale rozbudowuje infrastrukturę. Sieć rowerowa w stolicy ma już ponad 500 kilometrów – w tym 390 km dróg dla rowerów, 62 km ciągów pieszo-rowerowych i 44 km pasów i kontrapasów rowerowych.
Popularność roweru, jako środka transportu stale rośnie – w 2015 roku Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8 proc. podróży niepieszych, dziś udział ten szacuje się już na 5,5 proc.