Strefę czas zacząć - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

17-07-2020

Strefę czas zacząć

Rozpoczęły się pierwsze prace związane z nowym oznakowaniem miejsc parkingowych na ulicach Pragi i Woli. To przygotowania do zapowiadanego na początek września rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Zaczynamy wcześnie, ponieważ to bardzo duże przedsięwzięcie organizacyjne.

Dziesiątki kilometrów ulic, kilometry arkuszy

Na Pradze nowa strefa obejmie kilkadziesiąt ulic (ok. 23 km), a na Woli blisko sto (ok. 45 km). Zgodnie z przepisami, aby wprowadzić opłaty, konieczne jest oznakowanie wszystkich miejsc postojowych. Projektowanie nowego oznakowania to ogromna praca, wykonywana obecnie przez zespół projektowy ZDM. Łącznie wszystkich arkuszy z projektami organizacji ruchu jest blisko 450. Największy z nich jest długi na blisko 3 metry. Wszystkie ułożone w jednej linii miałyby ponad 2 kilometry długości.

Dla każdej ulicy przygotowywany jest projekt nowej stałej organizacji ruchu w dwóch wariantach oraz czasowa organizacja ruchu na okres wprowadzania zmian. Podział na dwa warianty wynika z przyjętego sposobu wdrażania strefy. Na 7 września, czyli pierwszy dzień obowiązywania rozszerzonej strefy, przede wszystkim musi być gotowe pełne oznakowanie wszystkich miejsc postojowych. Następnie sukcesywnie będą wprowadzane dodatkowe elementy takie jak azyle na przejściach dla pieszych czy wysepki służące zabudowaniu powierzchni wyłączonych z ruchu.

Pierwsze projekty dla niektórych ulic są już gotowe, dzięki czemu można było przystąpić do ich wdrażania. Przygotowujemy kompleksową informację o nadchodzących zmianach, planujemy również udostępnienie projektów organizacji ruchu. Przedstawienie tego mieszkańcom w sposób pełny i przystępny będzie możliwe po zatwierdzeniu projektów dla wszystkich ulic.

Pędzle w dłoń

W Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego postój jest możliwy jedynie na precyzyjnie wyznaczonych miejscach. Oznacza to konieczność kompleksowego przeglądu oznakowania na wszystkich ulicach, które zostaną włączone w granice SPPN. Odświeżamy wytarte oznakowanie poziome, aktualizujemy znaki drogowe oraz wprowadzamy poprawki w organizacji ruchu. Projekty dla poszczególnych ulic są opracowywane przez ZDM, zatwierdzane przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu i następnie wdrażane na zlecenie ZDM przez Zakład Remontów i Konserwacji Dróg.

Rozpoczęły się już pierwsze prace na kilkunastu ulicach. Szacujemy, że samo malowanie białych linii wyznaczających parkingi pochłonie przeszło 24 500 m² farby. Zaczynamy więc właśnie od malowania nowego oznakowania poziomego określającego przyszłe miejsca postojowe oraz wyznaczania niebieskich kopert do parkowania dla osób niepełnosprawnych. Stawiane są też sztyce, na których później pojawią się nowe znaki drogowe określające zasady parkowania.  Tam, gdzie pełnowymiarowych miejsc nie uda się wyznaczyć,  planujemy stworzenie przestrzeni, na której parkować będą mogli jedynie posiadacze abonamentu mieszkańca.

Równocześnie szykujemy się też do uruchomienia procesu wydawania abonamentów dla mieszkańców nowej strefy. O wydanie dokumentu uprawniającego do bezpłatnego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania będzie się można ubiegać w sierpniu. Szczegóły podamy w osobnym komunikacie.

Dlaczego strefa będzie większa

Pomysł rozszerzenia strefy płatnego parkowania związany był m.in. z uruchomieniem kolejnych odcinków drugiej linii metra, co wyraźnie wpłynęło na sytuację parkingową w obu dzielnicach. Zgodnie z zapowiedziami Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m.st. Warszawy, jesteśmy zdeterminowani, aby chronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia, analizy oraz dane z istniejącej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy. Skłania ich również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca przyjezdnym oraz mieszkańcom. Druga grupa może skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

Przed wprowadzeniem zapowiadanych zmian zdecydowaliśmy się przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami. Konsultacje w obu dzielnicach trwały od 14 października do 10 listopada 2019 r. Podczas spotkań mieszkańcy mogli zapoznać się z analizami, dotyczącymi stopnia zapełnienia miejsc postojowych oraz rotacji parkujących na nich pojazdów. Na podstawie tych danych oszacowano, w jakich godzinach najtrudniej o wolne miejsce parkingowe, a także jaka część kierowców parkuje na tym terenie regularnie, dojeżdżając do pracy.

W 17 spotkaniach konsultacyjnych udział wzięło kilkaset osób – na niektórych frekwencja przekraczała 100 osób. Byli to głównie mieszkańcy danego rejonu, którego dotyczyło spotkanie – w pełnym przekroju wiekowym i społecznym. Zarząd Dróg Miejskich odpowiadał za organizację tych spotkań. Otrzymaliśmy ponad 300 listów i 200 maili, zawierających liczne pytania i uwagi do proponowanych rozwiązań.

Zdecydowana większość uczestników poparła pomysł. Szczególnie widoczne było to na Woli – podczas spotkań mieszkańcy dopytywali o termin wprowadzenia zmian i zasady, jakie będą ich obowiązywać. Były również głosy sprzeciwu, wynikające z przekonania, że SPPN nie rozwiąże problemów z parkowaniem oraz obaw o likwidację możliwości parkowania niezgodnego z przepisami.

Strefa jest stolicy i warszawiakom niezbędna. Ma przede wszystkim chronić potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. W drugiej kolejności ma pozwalać na odpłatne parkowanie dojeżdżającym spoza Śródmieścia. Właśnie odpłatność ma wpływ na ograniczenie zainteresowania parkowaniem wśród przyjezdnych, zwiększając tym samym szanse na znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom z najbliższej okolicy.

Powered by Projectic.pl