W Warszawie jest blisko 850 skrzyżowań i przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Ponad 570 z nich (oprócz najstarszych sygnalizacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, które dostosowują długość sygnału zielonego do natężenia ruchu. To ułatwia poruszanie się wszystkim użytkownikom dróg.
Aby bezpieczeństwo i płynność ruchu były jak najlepsze, konsekwentnie dbamy o sygnalizacje świetlne. Do zeszłego roku w umowach na ich konserwację standardem była tylko wymiana zużytego okablowania, masztów, sygnalizatorów czy sterowników. W 2020 r., dzięki podpisaniu nowej umowy z firmami Traffic Polska i Sprint, zakres prac w ramach bieżącego utrzymania uległ rozszerzeniu. Przewidziane do konserwacji światła modernizujemy, np. poprzez wyposażanie ich w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów. Dzięki temu działamy wyprzedzająco, remontując stare sygnalizacje zanim dojdzie do awarii.
Bezkolizyjne lewoskręty
Każde prace konserwacyjne są okazją do polepszenia funkcjonowania sygnalizacji. Tak stało się w przypadku dwóch sygnalizacji na ul. Wołoskiej – z ulicami Dąbrowskiego i Madalińskiego. Ponieważ ostatni przegląd wykazał, że urządzenia są tam już w złym stanie, zainstalowaliśmy nowe, dostosowane do obecnie obowiązujących standardów.
Sygnalizacje na obu skrzyżowaniach wyposażyliśmy w automatyczne detekcje piesze i rowerowe. Dzięki temu pracują akomodacyjnie – zielone światła gasną tylko w przypadku zbliżenia się pieszego lub rowerzysty do jezdni. Ponadto instalacje wyposażyliśmy w akustyczne naprowadzanie. Dzięki temu łatwiej będzie przekroczyć jezdnię osobom niewidomym i niedowidzącym.
Na modernizacji zyskali też kierowcy. Na obu skrzyżowaniach wydzieliliśmy bezkolizyjne skręty w lewo. Dodatkowo na „krzyżówce” Wołoskiej z Madalińskiego umożliwiliśmy zawracanie – dla tych, którzy jadą ul. Wołoską od południa.
Skrzyżowanie ulic Wołoskiej i Dąbrowskiego.
Przebudowy i budowy
Na ten rok zaplanowaliśmy remont sygnalizacji w 18 lokalizacjach. Poza wymienionymi pracujemy lub niebawem zaczniemy pracować w następujących miejscach:
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Niskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Wolność,
- skrzyżowanie ul. Jagiellońskiej i pl. Hallera,
- skrzyżowanie ulic Płochocińskiej i Kobiałka,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Wersalskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Fieldorfa „Nila”,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Afrykańskiej,
- przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie na wysokości ul. Bodycha,
- skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Starodęby,
- przejście dla pieszych przez ul. Trakt Lubelski na wysokości przystanku Zerzeń
- przejście dla pieszych przez ul. Księcia Ziemowita przy ul. Mieszka I,
- przejście dla pieszych przez ul. Patriotów na wysokości ul. Lawinowej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Bronowskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Kadetów,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości ul. Ateńskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości Basenów Kora.
Skrzyżowanie ulic Wołoskiej i Madalińskiego.
Ale to oczywiście nie jedyne nasze „sygnalizacyjne” inwestycje. Trwa modernizacja świateł na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Królewskiej (przygotujemy je pod ewentualne wytyczenie lewoskrętu dla jadących od pl. Bankowego w ul. Królewską; skrzyżowanie zostanie włączone do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem), a w przyszłym tygodniu powinna zacząć się przebudowa na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul Ryżową – w tej lokalizacji Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji kończy budowę kanału sanitarnego.
Przebudowę przechodzą już światła na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Surowieckiego i Bartoka, a także te na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej i ul. Kosiarzy, gdzie włączymy do tej „krzyżówki” przedłużoną ul. Sarmacką. Natomiast nowe sygnalizacje planujemy postawić głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu – na liście są m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej) oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma stanąć też u zbiegu ulic Lazurowej i Dywizjonu 303.