Świetlana przyszłość przed programem wymiany opraw oświetleniowych - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

23-09-2020

Świetlana przyszłość przed programem wymiany opraw oświetleniowych

Otworzyliśmy oferty w przetargu na wymianę kilkudziesięciu tysięcy opraw na głównych warszawskich ulicach. Oferty są liczne i korzystne cenowo oraz pochodzą od uznanych w branży firm. To wszystko rokuje bardzo dobrze dla przyszłości tego dużego i ważnego projektu.

Nowe oprawy oświetleniowe.
Do końca 2022 r. na wszystkich głównych ulicach Warszawy będzie nowe oświetlenie LED. Będzie jaśniej i bezpieczniej, a koszty energii elektrycznej znacznie się zmniejszą. Nowoczesne latarnie będą także o wiele bardziej przyjazne dla środowiska.
Przetarg dotyczył zakupu prawie 38,5 tysiąca nowych opraw LED. Łącznie będzie ich zaś ponad 43 tysiące – osobne zamówienie obejmie wymianę oświetlenia na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.


KLASA ŚWIATOWA

Modernizacja tak wielkiej liczby opraw w Warszawie jest największym tego typu projektem w Polsce oraz jednym z największych w Europie, w zakresie opraw w technologii LED. W latach 2017 – 2020 wymieniono 56 tysięcy opraw oświetleniowych w Manchesterze i 12 tysięcy w Londynie. W Santander w Hiszpanii zakończono niedawno wymianę 23 tysięcy opraw, a w Wiedniu trwa obecnie wymiana 60 tysięcy opraw. Miasto Manchester jest naszym partnerem projektu unijnego, a Wiedeń stolicą partnerską.
Naturalnie jest to też więc największy tegoroczny przetarg ogłoszony przez ZDM. Szacowana przez nas wartość zamówienia to ok. 44 miliony złotych brutto. Potwierdzają to oferty nadesłane w przetargu, które wahają się od 32 do 55 milionów złotych brutto. Łącznie wpłynęło aż 6 ofert od takich firm jak m.in. Schreder Polska, Signify Poland, Zakład Produkcji Sprzętu Oświetleniowego ROSA oraz Lug Light Factory. Są to uznane marki działające od lat na rynku oświetleniowym w sektorze publicznym. Cieszymy się, że wykonawcy podzielają nasze przeświadczenie co do znaczenia tego zamówienia i licznie wzięli udział w przetargu.
Konkurencja wpłynęła korzystnie na cenę, która w większości ofert jest niższa, niż zakładaliśmy. To doskonała wiadomość. Jednym z głównych celów programu wymiany opraw jest bowiem oszczędność energii, a co za tym idzie oszczędność publicznych pieniędzy. Wszystko wskazuje na to, że uda nam się zrealizować ten w jeszcze większym zakresie niż planowaliśmy. To nie pierwszy przypadek dużych oszczędności na przetargach ogłaszanych w trakcie pandemii. Korzystne oferty poniżej kosztorysu uzyskaliśmy ostatnio również w przetargu na przebudowę tzw. Placu Pięciu Rogów w Śródmieściu. Trwa procedura wyboru wykonawcy dla tego zamówienia.


Jakie są zyski?

  • Trzykrotnie niższe zużycie energii elektrycznej – w ciągu roku jest to oszczędność ok. 38 GWh, czyli kwoty ok. 16 mln zł. To oznacza, że same tylko oszczędności energii pozwolą na zwrot kosztów inwestycji w ciągu trzech lat.
  • Wymiana starych opraw pozwoli znacznie ograniczyć liczbę awarii oświetlenia. W ubiegłym roku otrzymaliśmy aż 12 tysięcy zgłoszeń, dotyczących uszkodzonego oświetlenia. Koszty konserwacji i napraw na głównych ulicach Warszawy przekraczają 4 mln zł rocznie. Wymiana opraw pozwoli je znacznie ograniczyć.
  • Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Wymiana opraw przełoży się globalnie na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 30 tys. ton rocznie, a także zmniejszenie ilości emitowanych tlenków siarki i azotu oraz pyłów. Dodatkową korzyścią jest możliwość uzyskania tzw. „białych certyfikatów”. Są one wydawane przez Urząd Regulacji Energetyki na rzecz inwestora, który przeprowadzi modernizację instalacji znacznie zmniejszającą jej energochłonność. W przypadku kompleksowej wymiany ok. 43 tysięcy opraw oświetleniowych na nowe, w technologii LED, wartość „białych certyfikatów” na Towarowej Giełdzie Energii może wynieść kilka milionów złotych.
  • Wymiana opraw pozwoli dostosować parametry oświetlenia tak, aby oświetlało ono drogę w sposób optymalny. Stare oprawy po 30-40 latach pracy nie są w stanie zapewnić wystarczającego strumienia światła. Ich wymiana pozwala poprawić widoczność na drodze, a co za tym idzie, także bezpieczeństwo.
  • Nowe oprawy pozwolą ograniczyć „zanieczyszczenie światłem”. Oświetlenie będzie ukierunkowane tak, by oświetlać jezdnię i chodnik. Montaż nowych opraw poprzedzi projekt fotometryczny, określający wszystkie parametry nowego oświetlenia, a inspektorzy ZDM będą je weryfikować przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Dzięki temu natężenie światła i luminancja będą odpowiadać wymaganiom, co oznacza, że ulice nie będą zbyt mocno oświetlone, zminimalizujemy również oświetlenie pobliskich budynków, drzew i efekt olśnienia uczestników ruchu.
  • Inwestycja poprawi estetykę oświetlenia. Wzór opraw będzie jednolity w całym mieście, z wyjątkiem ulic zabytkowych. Ustandaryzowana będzie również temperatura barwowa oświetlenia (3000K, zaś na masztach oświetleniowych – 4000K).


Warszawskie oświetlenie w nowej oprawie

Wybrany wykonawca będzie miał obowiązek wdrożyć usługę polegającą na zapewnieniu systemu zdalnej kontroli funkcjonowania oraz inwentaryzacji infrastruktury oświetlenia ulicznego m. st. Warszawa. Zarząd Dróg Miejskich ma w swoim utrzymaniu prawie 120 tysięcy punktów świetlnych, więc korzystanie z nowoczesnych narzędzi informatycznych pozwoli nam sprawniejsze zarządzanie infrastrukturą oświetlenia ulicznego, a przede wszystkim szybkie reagowanie w przypadku awarii.
Dodatkowo wykonawca dostarczy system do matrycowego pomiaru rozkładu luminancji i kontroli jakości oświetlenia drogowego. W praktyce jest to urządzenie pozwalające na pomiar parametrów oświetlenia ulicznego dla całego odcinka drogi. Pozwoli nam to szczegółową i kompleksową kontrolę parametrów oświetlenia ulicznego.


Światło uszyte na miarę

Przed rozpoczęciem montażu, wykonawca prac zaprojektuje nowy model opraw specjalnie dla Warszawy, według szczegółowych wytycznych. Mają być przystosowane do nowoczesnego systemu zarządzania oświetleniem, tj. będą wyposażone w gniazda umożliwiające w przyszłości montaż zdalnych sterowników oświetlenia. Dzięki temu będziemy mogli np. otrzymywać automatyczne powiadomienia o awarii konkretnej latarni.
Kolejnym założeniem jest możliwość łatwej wymiany zużytych elementów oprawy. Serwisant będzie mógł otworzyć i zamknąć oprawę bez użycia narzędzi. Również wszystkie połączenia elektryczne wewnątrz oprawy muszą być wykonane w ten sposób. Dzięki temu obsługa serwisowa będzie łatwa i szybka, a przez to też tania. Konstrukcja zewnętrzna oprawy (wykonana ze stopów aluminium) przetrwa minimum kilkadziesiąt lat, a komponenty wewnętrzne po wyeksploatowaniu będą mogły być wymienione na nowe.
Warszawa zastrzega sobie prawo do wykorzystania projektu wizualnego nowej oprawy w kolejnych zamówienia. Dzięki zakupowi tak dużej liczby nowych opraw oświetleniowych według jednego wzoru oraz możliwości zakupu identycznych opraw w przyszłych przetargach zapewnimy standaryzację prawie 90% wszystkich urządzeń, co znacznie zmniejszy koszty ich obsługi serwisowej oraz poprawi estetykę ulic.
Dbając o najwyższe standardy, wymagamy, aby nowa oprawa została przebadana w akredytowanym laboratorium w zakresie wielu parametrów technicznych i finalnie uzyskała międzynarodowy certyfikat poświadczający spełnienie parametrów jakościowych – ENEC oraz ENEC+.


DO POPRAWY NIE TYLKO OPRAWY

Przetarg na dostawę 38,5 tysiąca nowych opraw oświetleniowych LED jest jednym z działań programu modernizacji oświetlenia ulicznego w naszym mieście. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji przebudowy oświetlenia 12 ulic w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” oraz budowy doświetleń przejść dla pieszych w 250 lokalizacjach.

Powered by Projectic.pl